Skip to content

פרס במפגש עם ראש סבא"א: לא נרצה לראות עוד הירושימה

הנשיא פרס קיים פגישת עבודה מדינית עם מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, יוקיה אמאנו. פרס: "יישום ההסכמות בין הסוכנות לאיראן, מתקדם בצורה איטית"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"הגיע הזמן לשים את העובדות על השולחן ולהבין כי נשק גרעיני בידי ההנהגה האיראנית הוא סכנה לאנושות כולה". כך הזהיר נשיא המדינה, שמעון פרס, בפגישת עבודה מדינית עם מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, יוקיה אמאנו.

במהלך הפגישה דנו השניים בסוגיות העומדות על סדר היום, ובראשן תפקידה של סבא"א כגוף המקצועי המוביל במאמץ לבלימת תכנית הגרעין האיראנית, על רקע סבב השיחות הנוכחי של ה-5+1 מול איראן. בפתח הפגישה אמר מנכ"ל סבא"א אמאנו: "הקהילה הבינלאומית צריכה לטפל בכמה בעיות ביניהן הגרעין האיראני. ישראל שותפה חשובה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית".   

פגישת הנשיא עם חוקיה אמאנו (צילום: מארק ניימן, לע"מ)
פגישת הנשיא עם חוקיה אמאנו (צילום: מארק ניימן, לע"מ)

הנשיא פרס הודה לאמאנו על דבריו ואמר :"ישראל רוחשת כבוד לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ולסמכות המקצועית שלה. ישראל הייתה אחת המדינות הראשונות שתמכו בהקמת הסוכנות ובמשימותיה. לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית תפקיד חשוב היום יותר מאי פעם. המנדט של הסוכנות הינו מקצועי ואינו פוליטי. המאמץ הדיפלומטי מול איראן מבוצע היום על ידי ה-5+1, אך האימות המקצועי הינו באחריות הסוכנות.

"יישום ההסכמות בין הסוכנות לאיראן, מתקדם בצורה איטית", אמר הנשיא פרס. "איראן מנסה להרוויח זמן ואינה נענית לדרישות. יש לכך השפעה שלילית על הנתיב הדיפלומטי. איראן ממשיכה להעשיר אורניום ולשמר את היכולת לפתח נשק גרעיני. איראן מפתחת בנוסף, טילים ארוכי טווח המסוגלים לשאת עליהם ראשי נפץ גרעיניים. איראן אינה מקיימת את מחויבויותיה, לשיתוף פעולה עם חקירות הסוכנות ואינה מספקת מידע מלא. כשמדובר בבניית אמון, המעשים חשובים ולא המילים. לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית יש מנדט מלא לוודא את העובדות בשטח, ולהאיר את האמת על הפעולות של איראן. לישראל בטחון מלא ביכולת שלך לעמוד במשימה החשובה בצורה הוגנת לטובת העולם". 

נשיא המדינה הוסיף ואמר: ״הגיע הזמן לשים את העובדות על השולחן. את הסוגיה יש לשפוט רק על ידי המעשים ויש פער עצום בין מה שאיראן אומרת למה שאיראן עושה. אני מציע כי תשפטו את איראן על פי הרקורד ולא על פי המילים והצלילים". הנשיא הוסיף ואמר: "אף אחד לא מאיים על איראן ואיראן שבה ומאיימת על מדינות אחרות. לא נרצה לראות עוד הירושימה".

הנשיא הדגיש כי "איראן גרעינית תגרור מירוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון כולו, ופצצה גרעינית בידי ההנהגה האיראנית היא איום אמיתי לא רק לישראל אלא לאנושות כולה. מדובר בדבר רציני, בעתיד האנושות". 

הנשיא, הנמצא באוסטריה במסגרת ביקור ממלכתי, היה אורח הכבוד בארוחת ערב ממלכתית בהשתתפות הצמרת המדינית של אוסטריה. במהלך האירוע נשא הנשיא פרס נאום מיוחד על היחסים בין ישראל לאוסטריה. את הארוחה ליוותה בנגינה תזמורת פילהרמונית אשר ניגנה את ה"תקווה" ואת ההמנון האוסטרי. שני הנשיאים הרימו כוסית לכבוד הידידות בין שתי המדינות ואף נשאו דברים והתייחסו ליחסי הידידות הנרקמים בין שתי המדינות למרות הרקע ההיסטורי. נשיא המדינה בדבריו: "אוסטריה וישראל אינן גדולות מבחינה כמותית אך יכולות להיות גדולות מבחינה איכותית. שתי המדינות בונות עתה יחסי ידידות עמוקים מבלי להתעלם מהעבר. לחיי מדינת ישראל! לחיי אוסטריה!".

בהמשך הזכיר הנשיא פרס לנשיא אוסטריה את ההיסטוריה המשותפת שלהם עת התנדב פישר בקיבוץ שריד בעמק יזרעאל והנשיא פרס באלומות: "ידענו מחסור חומרי ואושר חברתי, פעלנו למען אידיאל נעלה כמנדבים, כחברים. זוהי זכות שאני נושא בליבי". בהמשך הביע תקווה להתקדמות תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים.

בארוחה החגיגית שנערכה לצלילי נגינת מיטב יצירותיו של מוצרט, השתתפו שרים, שגרירים, הצמרת המדינית של אוסטריה, אנשי אקדמיה ביניהם רקטורים ודיקנים, וראשי הקהילה היהודית באוסטריה. מחר, יום שלישי, יעשה הנשיא את דרכו חזרה מאוסטריה לישראל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן