Skip to content

ג'ון קרי ביטל את בואו לאזור עקב המשבר

משבר הרגע האחרון התרחש אמש, לאחר שיו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, חתם על בקשות להצטרף ל-15 ארגונים בינלאומיים, באופן חד צדדי. זאת, בניגוד להתחייבותו הקודמת לא לפנות למוסדות האו"ם בבקשות חד צדדיות, עד לסיום המו"מ. פולארד הודיע אתמול כי הוא מוותר על השימוע בנוגע לשחרורו המוקדם כי הוא מתנגד להשתחרר בתמורה לשחרור מחבלים פלסטינים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הדרמה סביב המשך המו"מ עם הפלסטינים מגיעה לשיאה. זאת, לאחר שמזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, הודיע אמש במסיבת עיתונאים בבריסל, כי הוא דוחה את שובו היום לאזור – עקב המשבר שנוצר אמש.

משבר ברגע האחרון. אבו מאזן (צילום: נירה ידין)
משבר ברגע האחרון. אבו מאזן (צילום: נירה ידין)

משבר הרגע האחרון התרחש אמש, לאחר שיו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, חתם על בקשות להצטרף ל-15 ארגונים בינלאומיים, באופן חד צדדי. זאת, בניגוד להתחייבותו הקודמת לא לפנות למוסדות האו"ם בבקשות חד צדדיות, עד לסיום המו"מ.

עד לחתימתו הפומבית של אבו מאזן אמש, על המסמכים הללו, התכוון קרי להגיע לאזור כדי "לסגור את הקצוות" ולהגיע להסכמה על המשך המו"מ. קרי, שהופתע מצעדו של אבו מאזן, אמר בתגובה כי "מוקדם מדי לקבוע סופית היכן הדברים עומדים" והוסיף: "התהליך הזה קשה ואמוציונאלי. הוא דורש הרבה החלטות וחלקן בעייתי מאוד מבחינה פוליטית". הוא גם יצא להגנתו של אבו מאזן וטען כי אף אחת מהסוכנויות הבינלאומיות, שאליהן ביקש אבו מאזן לצרף את הרשות הפלסטינית, אינה שייכת לאו"ם. קרי אף הדגיש כי אבו מאזן התחייב בפניו להמשיך בשיחות עד סוף החודש הבא, ואמר כי ארצות הברית מחויבת כתמיד לסייע, "אבל לא יכולה לעשות יותר מהמנהיגים שצריכים לקבל את ההחלטות".

בלי לנקוב בשמו של פולארד, אמר קרי כי עדיין לא הושג הסכם בנוגע לשחרורו של אף אסיר. גם בבית הלבן יצא הדובר, ג'יי קרני, בהצהרה דומה לפיה הנשיא אובמה לא קיבל החלטה על שחרורו של פולארד. עם זאת, אפשרות זו לא נשללה ולא הוכחשה.

שלושת העתונים הגדולים – הניו יורק טיימס, הוושינגטון פוסט והוול סטריט ג'ורנל – יצאו הבוקר בהתנגדות מפורשת לשחרורו של  פולארד, כחלק מעסקה כלשהי. פולארד עצמו הודיע אתמול כי הוא מוותר על השימוע בנוגע לשחרורו המוקדם – זאת, משום שהוא מתנגד להשתחרר בתמורה לשחרור מחבלים פלסטינים, במסגרת עסקה סיבובית.

מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, יאסר עבד רבו, ניסה להרגיע  בצהריים ואמר כי הפלסטינים מעוניינים שקרי ימשיך לתווך בשיחות וכי הפלסטינים לא זונחים את המאמץ להגיע להסכם. עם זאת, ההנהגה לא תשוב למשא ומתן רק כדי להגיע להסכם מסגרת. " הגבולות הם הבסיס לכל מו"מ עתידי".

השר אורי אריאל קורא לבטל את הסכמי אוסלו בתגובה למה שהוא מכנה "שבירת כל הכלים" על ידם. בדברים שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו אומר אריאל: "הפנייה של הפלסטינים לאו"ם היא שבירת כל הכלים וכל ההסכמות ואנחנו צריכים להגיב באותה מטבע – ולפעול לביטול הסכמי אוסלו, שהביאו רק טרור והרוגים. הפלסטינים הוכיחו שוב שאין שום סיבה להעניק להם מתנות שווא ולשחרר מחבלים ורוצחים עבור תהליך שסופו ידוע מראש. 

"אסור ששחרורו של פולארד יהיה חלק מעסקת דמים שכזאת. על  ארה"ב לשחרר את פולארד לכבוד חג החירות – חג הפסח, ולגלות אנושיות כלפי מצבו. הוא שילם את חובו והגיע הזמן לשחרר אותו ולא להחזיק בו עוד כבן ערובה".

בפגישה שנערכה היום בכנסת, בין יו"ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין לבין נשיאים, ראשי מדינות וחברי פרלמנט לשעבר, החברים ב"יוזמת ידידי ישראל", בראשותו של חוזה מריה אסנאר, ראש ממשלת ספרד לשעבר, אמר אדלשטיין: "מספר הימים האחרונים היו בסימן השיחות עם הפלסטינים ומזכיר המדינה האמריקני. היינו מוכנים לשלם מחיר כבד. לא כולם היו בטוחים שההחלטה לשחרור מחבלים נכונה. האמריקאים היו מוכנים לשחרר את יונתן פולארד אחרי 29 שנים – עבורם זהו צעד משמעותי ביותר. זו קריאה כללית שבאה מהימין והשמאל בישראל. לגבי הפלסטינים, אף אחד לא ידע מה בכוונתם לעשות, מלבד התחייבותם שלא לפנות לאו"ם בצעדים חד צדדיים במהלך המשא ומתן. החלטתו של נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, לחתום על פנייה להצטרפות לארגונים בין-לאומיים, היא הפרה בוטה של התנאים לחידוש המשא ומתן, שכן הפלסטינים התחייבו שלא לנקוט צעדים חד צדדיים, להשגת הכרה בין-לאומית במהלך השיחות". 

בפגישה בלשכתו, התייחס אדלשטיין לטענות שישראל היא "מדינת אפרטהייד", ואמר כי "זהו כינוי שיכול להינתן לכל מדינה דמוקרטית בעולם. אם אתה הופך את ישראל למפלצת, אתה יכול להפוך כל דמוקרטיה בעולם למפלצת". הוא הוסיף, כי ראשי המדינות לשעבר, כאנשים  מוסריים יותר, יוכלו להסביר את האמת על ישראל לעולם.

אחד המשתתפים התייחס לכך שהקיפאון המדיני הוביל להשלכות לא רצויות עבור ישראל מול האיחוד האירופי. בתגובה, השיב  אדלשטיין כי "ההסכמים בין האיחוד לבין ישראל הם אינטרס משותף עבור שני הצדדים ומהווים רווח גם עבור האיחוד האירופי". אדלשטיין הדגיש כי "לא ניתן לתאר את ההסכמים כצדקה של האיחוד האירופי" וקבע כי "זו טעות להשליך את המשא ומתן על ההסכמים בין האיחוד האירופי לישראל". 

1 Comment

  1. גידי
    2 באפריל 2014 @ 14:33

    יאללה כל הזויי השמאל הקיצוני זה הזמן שחיכיתם לו כדי לומר שישראל אשמה ונתניהו…לא משנה מה …העיקר שתוציאו רעלים !!!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן