Skip to content

מתיחה זה לא דבר נורא. היום שאחרי

המתיחות של 1 באפריל חגגו השנה בפייסבוק. אם בעבר הן שודרו ברדיו ובטלוויזיה - היום הרשת החברתית היא המדיה העיקרית דרכה המתיחות מגיעות אלינו. בין היתר, ארבעה חברי פייסבוק שלי נישאו, שלושה נכנסו להריון, זוג אחד ילד תינוק וחברה לסבית אחת הפכה סטרייטית ליום אחד. היום שאחרי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פעם בשנה הוא מגיע, עוד חג נוצרי-נוכרי (צרפתי במקור) שאימצנו לעצמנו, סתם בשביל הצחוקים;
1 באפריל או April's fools כפי שמכנים אותו בחו"ל.

"פספוסים" אולי מזמן כבר לא משודרת בטלוויזיה, אבל בפייסבוק המתיחות חוגגות. אם המתיחות בעבר שודרו ברדיו ובטלוויזיה אז עתה הרשת החברתית היא המדיה העיקרית דרכה הן מגיעות אלינו.
בין היתר, ארבעה חברי פייסבוק שלי נישאו ב-1 באפריל, שלושה נכנסו להריון, זוג אחד ילד תינוק, טבעונים הפכו אלרגיים לסויה וחזרו לשתות חלב וחברה לסבית אחת הפכה סטרייטית ליום אחד.

תמונה: "סטודיו שיא"
תמונה: "סטודיו שיא"

ה-1 באפריל מעלה כל מיני שאלות כמו האם לזרום עם המתיחה? מה אמת ומה שקר? האם עדיף להיות מותחים או נמתחים? האם אתם תמימים  ולכן הצליחו לעבוד עליכם ומה זה אומר עליכם? למעשה, ביום למחרת הכל שב למקומו בשלום אבל היום עצמו מעורר חרדה מסוימת. מתברר שאנחנו עדיין נהנים "לעבוד על אנשים בעיניים", לגלות מי מאמין ומי לא, מי מכיר אותנו יותר טוב ובעיקר – פשוט לצחוק.

פעם פחדתי שיעבדו עלי, לא רציתי לצאת פתייה. פחדתי שלא אצליח לעבוד על אחרים. היום הצטרפתי לחגיגת המתיחות הגדולה. הנה כמה מתיחות מצחיקות, מתוחכמות וחלקן גם מאכזבות ואישיות שאספנו:

המלחיצה: מור הובר משחזר: "אני זוכר מאוד בכללי כי הייתי קטן, אבל נחרט בזיכרוני דיווח מאוד רציני של דני רופ, שהתפרץ באמצע התוכנית של דודו טופז ודיבר על חייזרים שהגיעו לישראל וגם הראה תמונות".

האישית: 
לימור צור סיפרה: "מישהי שעובדת איתי קיבלה טלפון ממישהי בעלת מבטא כבד, שטענה שהחבר של אותה בחורה בוגד בה. בהתחלה היא כמובן לא האמינה, אבל ההיא הייתה משכנעת..  בסוף יצא שזו עם המבטא הייתה חברה של הבחורה לכן ידעה פרטים, והבחורה עצמה האמינה לה עד שהיא התוודתה כמובן..".

החו"לניקית: "אתמול בלילה עשיתי גיחה חזרה להודו על כרטיס של ה"רגע האחרון" לדלהי עם הלוואה מאחותי, על הבוקר לקחתי אוטובוס לעמק מדהים עם חבר סלובקי שהכרתי במטוס. אחר כך אבדוק עבודה אצל חבר שלי ניר עם המסעדה הישראלית בגואה, יש מצב שהוא מסדר אותי על ויזה עסקית ל-3 שנים. אמן מתפללים. איזה אוויר, איזה אנשים, איזה אוכל טבעוני לפנים!! אבא שאל אבל מה עם המדינה שנולדת, מה עם ישראל? אני לא חוזר בחיים!", כתב יוחאי אבן צור והוסיף גם תמונה.

הטבעונית: והנה המתיחה של מורד אכתילאת, הטבעוני שפירסם שנשבר לו מהטבעונות וחזר לאכול בשר. וגם הצליח לעבוד על הרבה מחבריו..

עמוד הפייסבוק של מורד אכתילאת וסטטוס ה-1 באפריל

הבית ספרית. מספרת אתי אסקפה מבית הספר עין הרים בעין כרם, ירושלים: "המורות של שיכבה ו' הגיעו לבית הספר והציעו שבעקבות המכתב שקיבלנו ממשרד החינוך על הארכת החופש הגדול עד ל-1 בספטמבר, נאמר לילדים שמבטלים את חופשת הפסח. כולנו החלטנו לשתף פעולה. אני הוצאתי מייל להורים וביקשתי שישתפו פעולה ויאמרו לילדים שהודעתי להם על ביטול חופשת הפסח. כמובן שהיו ילדים פרקטים שמיד שאלו אם זה קשור ל-1 באפריל ושאני סתם עובדת עליהם.

"הפנים הרציניות שלי מיד הורידו את האפשרות הזאת מהפרק. הבטחתי להם שאני אחשוב על פעילויות ממש כפיות במקום לימודים רגילים כי זה באמת לא פר לקחת להם חופש שהם כל כך מחכים לו… מיד התארגנו על מי מתקשר לענקים מי מתקשר למדריכים של הצופים ומחנה הכדורסל, כדי לבקש לדחות בשבוע את המחנות. זה היה מדהים, לא פחות!!! ההורים ששלחו לי מייל אמרו שהילדים באו והסבירו ברצינות רבה שאין חופש וצריך לשנות את כל התאריכים. ואמא אחת ספרה שהבת המהממת שלה מכינה לנו עוגה כדי להמתיק את הגזרה. בהחלט מתיחה מוצלחת השנה. אני מקווה שאף ילד לא נכנס לטראומה מהמתיחה. מחר נראה מה היו התוצאות…".

הצבאית. 
"בבסיס רמת דוד יש מחלקת שינוע", מספר אלכס וסרמן, "ולמפקד קוראים סמי – צי של מכונית גדולות שמסיעות אנשים מנקודה לנקודה בבסיס לצרכי עבודה. בלילה חברים שלי התגנבו עם מדבקות וכך בבוקר של ה-1 באפריל הבסיס היה מלא ברכבי מוניות סמי".

הקבוצתית. בקבוצת פייסבוק סודית לנשים בלבד שמנהלת נעה איל הלבן התקיימה מתיחה קבוצתית ובנות הקבוצה מתחו את בני זוגם בצורה זהה. איל הלבן שיתפה כי: "נשים סמסו הודעה לבני הזוג שלהן: 'אני רותחת מחכה להסבר על הקונדומים שמצאתי אצלך במכנסיים'. התגובות היו מצחיקות, עצבניות ומפתיעות".

תמונה מתוך עמוד הפייסבוק של "mentos".
תמונה מתוך עמוד הפייסבוק של "mentos"

הפרסומית. מנטוס פרסמו היום את הסטטוס הבא: "תגידו שלום למוצר חדש שעולה היום על המדפים: משקה קל של מנטוס בטעם תות! בואו לטעום אותו ראשונים. 50 הראשונים שיכתבו 'גם אני רוצה משקה תות של מנטוס' – יקבלו אותו עם שליח עד הבית".

חמש שעות לאחר מכן, התפרסמה תמונה של "משקה מנטוס בטעם תות" ועליו היה כתוב "האחד באפריל".

המושקעת. אולי גם אתם נתקלתם בחברי פייסבוק שעדכנו את המצב הזוגי או המשפחתי שלהם היום. אם בשנה שעברה זה הסתכם בשינוי הסטטוס הזוגי/משפחתי, רבים מחברי הפייסבוק השקיעו השנה והוסיפו גם תמונה. ביניהם אבנר סקוזה שכתב: "מהיום נא לכנות אותי בתואר "אבא"… אחרי 16 שעות בבית חולים אפשר סוף סוף להרגע, אי אפשר להבין את ההתרגשות עד שזה לא קורה לך". הוא גם שם צילום של תינוק ואף תייג את עצמו ב"צ'ק אין" בבית החולים. סקוזה הוסיף מאוחר יותר: "אמא שלי כמעט קיבלה התקף לב ובת זוגתי קיבלה טלפונים ושאלו אותה אם יש לי ילד מאשה אחרת".

ההודעה של שירלי בווטסאפ
אחת התגובות על ההודעה של שירלי בווטסאפ

המגדרית. שירלי קליינמן כתבה בפייסבוק: "זהו, אני סטרייטית עכשיו", וקיבלה 50 לייקים ו-40 תגובות. אחת התגובות המובילות שבהן הייתה של חברת פייסבוק שכתבה: "נו אז בשביל מה קבעתי לפגוש אותך היום בערב?! טוב אני מניחה שאפשר סתם לדבר או משהו". היא גם קיבלה תגובות נוספות בוואטסאפ. לדבריה, להוריה לא היה מושג בדבר המתיחה.

הפוליטית. את הסטטוס הבא אהבנו במיוחד, חוה יעקבי כתבה בציניות: "ניסו לעשות לי מתיחה של 1 באפריל… אמרו שיש מדינה בעולם שבה נשיא המדינה לשעבר יושב בכלא, שר האוצר לשעבר ישב בכלא, שר פנים לשעבר ישב בכלא, ראש לשכת ראש הממשלה לשעבר תשב בכלא, ראש הממשלה לשעבר גם יישב בכלא, הרב הראשי לישראל יישב בכלא, שרים וחברי פרלמנט ישבו בכלא, ראש עיריית ירושלים בירתנו הנצחית יישב בכלא ועוד הרשימה נטויה. ישבתי וחשבתי… וחשבתי… למזלי אני לא כזאת נאיבית… לא האמנתי".

המאכזבת. לבנה זאקוטו בראייר, סיפרה: "הבוקר הבת שלי מתחה אותי שעלי לצפות לנכד/ה נוסף בקרוב. גילוי המתיחה היה מאוד מאכזב".

החברית. ולפעמים זה לא אנחנו, זה החברים שלנו. מור הובר מספר שהופתע לקבל ברכות על יום הולדתו ב-1 באפריל. אחד מחבריו התלוצץ ושינה את תאריך יום הולדתו של הובר ל-1 באפריל. הובר: "מישהו שעוד לא גיליתי מי הוא שינה את תאריך הלידה שלי בפייסבוק ל-1 באפריל. אני לא שמתי לב לזה עד ל… 1 באפריל, אז הגיעו אלי הרבה טלפונים ומבול ברכות על הוול. הוא כנראה שכח להגיד לי או שעשה את זה כל כך הרבה זמן לפני, שהוא פשוט שכח מזה".

האמיתית. מסתבר שלמרות שהאחד באפריל הוא "יום השוטים הבינלאומי", כמו בכל יום, גם ביום הזה אנשים חוגגים ימי הולדת, מתאהבים, מתחתנים ומציעים נישואים. דילאראן מגל מספר שאחיו הציע נישואים ב-1 באפריל, רק שאף אחד לא האמין לו, אפילו לא בת זוגתו. דילאראן: "אף אחד לא האמין לאחי בהתחלה.. גם בת זוגתו לא! אבא שלי לא האמין עד היום למחרת"… "אני הייתי די בטוח שהוא סתם הצליח לעבוד על אמא".

אחד באפריל – היום שאחרי:

אתמול הפייד בפייסבוק היה מלא בשמחות, והיום הוא מלא בהתנצלויות, כמו זו של חברה שהעלתה תמונה של בדיקת הריון שיצאה חיובית, והיום היא מעדכנת: "להזכירכם, אתמול היה האחד באפריל. חג אחד באפריל שמח – שתמיד יהיו בשורות טובות לכולם!". והסיכום שעלה גם הוא ברשת: "לסיכומו של האחד באפריל: 104 אימהות מאוכזבות שילדיהם לא התארסו, 206 אימהות מאוכזבות שבנותיהן לא בהריון ואחד אלוהינו שבשמים". וגם: "כל מי שהתארס אתמול כבר הספיק להחזיר היום את הטבעת?".
ליאור נוימן סיכם את האחד באפריל הכי יפה שאפשר כשכתב בקבוצה: "5 דברים טובים שקרו לי היום: 1.זכיתי בלוטו 2. התחתנתי. 3. הודיעו לי שהווילה שלי מוכנה. 4. היאכטה חזרה מצביעה. 5. גיליתי את התרופה לסרטן… האמת, באמת יום מדהים".

מתיחות נוספות לאורך ההיסטוריה:

צילום מתוך המשדר המקורי המראה את קטיף הספגטי בשווייץ (מקור: ויקימדיה)
צילום מתוך המשדר המקורי המראה את קטיף הספגטי בשווייץ (מקור: ויקימדיה)

ב-1950 הודיעה הטלוויזיה ההולנדית שמגדל פיזה קרס.

ב-1957 הערוץ הבריטי BBC סיפר על קטיף של עצי הספגטי שמתקיים בשווייץ.

ב-1977 גרס עיתון "הארץ" שחברת הבנייה "פ.מ.ל.ד" תעזור להזיז את הכותל המערבי, בשל חשש לקריסת אבני הכותל, בשל שאיבת מים ניסיונית במאגר ברמת חובב (ראשי התיבות של חברת הבנייה הן "פתי מאמין לכל דבר").

ב-1979 סופרו ב "קול ישראל" שהשיר "הללויה" שזכה בארוויזיון, יהיה ההמנון החדש של ישראל במקום "התקווה".

ב-1981 הכריזו ב "קול ישראל" כי מכבי תל אביב בכדורסל נפסלה ולא תהיה אלופת אירופה למרות שזכתה. זאת מכיוון שהאוהדים התפרצו למגרש לפני תום המשחק, ולכן יש לקיים משחק חוזר.

ב-1986 חיל המודיעין הודיע ב"קול ישראל" על ניסיון התנקשות שהצליח בנביה ברי, המנהיג השיעי.

ב-1995 פורסם במגזין המדע "דיסקבר" כתבה שיקרית על בעל חיים בשם "מכרסם קרח עירום חמום ראש" ("Hotheaded Naked Ice Borer").‏

ב-1996 פורסמה כתבה ב"ניו יורק טיימס" על כך שהרשת "טאקו בל" האמריקנית סיפרה שתרכוש את פעמון הדרור, וכי הפעמון יקרא מעתה "פעמון הדרור של טאקו" ("Taco Liberty Bell").

ב-2004 דני רופ דיווח על מטר "זהובונים", פיסות זהב, שנפלו מהחלל.

ב-2013, YouTube הודיע כי האתר ייסגר למשך עשר שנים בשל תחרות. במהלך התחרות צוות האתר יבחר את הסרטון הטוב ביותר באתר.

ב-2013 google חשפו את ה ""google nose שדרכו אפשר להריח דרך הרמקולים שבמכשירים האינטרנטיים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן