Skip to content

סינמה בולונז

האיטלקים באים: שבוע הקולנוע האיטלקי, "צ'ינמה איטליה", ייפתח בסוף השבוע בסינמטקים ויציג תפריט צנוע, אך מעורר תיאבון. שי שגב ממליץ מה כדאי לראות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אחרי שבוע הקולנוע הצרפתי, מגיע תורו של שבוע הקולנוע האיטלקי, שיתקיים לראשונה בישראל בין ה-5 ל-16 באפריל בסינמטקים. שמונה סרטי העלילה החדשים הכלולים בתוכנית מעניקים לקהל הישראלי הזדמנות לעמוד על קנקנו של הקולנוע האיטלקי העכשווי.

קומדיה בלשית. "אני נפוליטני"

מהסרטים עולה תמונה ברורה של חיפוש אחר מחוזות נרטיביים חדשים, המתרחקים מעיר הבירה, אל נפולי ודרומה, וממנה לקלבריה סיציליה ולסרדיניה שבמערב. חלקם, כמו בסרטים הניאו-ריאליסטים מתמקדים בגורלם של ילדים ונערים המתמודדים עם הדלות, העליבות והיעדר התקווה. אחרים נעשו בתבניות סוגה מוכרות, סרטי מאפיה וקומדיה נוסח איטליה.

רק סרט אחד, "ספגטי סטורי" מתרחש ברומא, על צעיריה המבולבלים – שאולי יצליחו לחלץ עצמם מן המשבר הכלכלי, בדיוק כמו שעשה במאי הסרט הצעיר שהפסיק להמתין והפיק את הסרט בעזרת 15,000 אירו בלבד. ההקרנה תתקיים בנוכחות הבמאי והשחקנית הראשית.

משחק מצוין. "גוף שמיימי"

כיוון שזוהי שנתו הראשונה של הפסטיבל בארץ, לא הוזמנו יוצרים בעלי שם מאיטליה, כפי שקורה לרוב בפסטיבלי קולנוע בעולם, ואף לא הוכרז סרט הנחשב כסרט הפתיחה של הפסטיבל. יחד עם זאת יש סרטים של יוצרים ותיקים ומוכרים – למשל גבריאלה סלבטורס, במאי "חינוך סיבירי", הפקה בינלאומית בכיכובו של ג'ון מלקוביץ' המתרחשת במולדובה. ברשימה נמצא גם "יפיפייה נרדמת" של מרקו בלוקיו ("בוקר טוב לילה"), סרט פוליטי מורכב המתפרש על פני איטליה כולה.

משלים את התמונה הסרט התיעודי "פליני האחר", המתאר את מערכת היחסים הלא מוכרת שבין פדריקו פליני לאחיו ריקרדו, שחקן ובמאי שחי בצלו של הגאון. בצד התמונה העכשווית, מחווה קטנה לאנטוניו פוקאס פלביו אנג'לו דוקאס קומננו דה קורטיס די ביזנציו גליארדי, הלא הוא הקומיקאי הגאון המוכר יותר בשם "טוטו", המופיע בשתי קומדיות של מריו מוניצ'לי, בסאטירה פילוסופית של פייר פאולו פזוליני ועוד בשלושה סרטים קצרים שעשה טוטו ב-1967, שנת חייו האחרונה.

קלאסיקה. "שוטרים וגנבים"

מה כדאי לראות? "אני נפוליטני" של הבמאי אנטוניו מאנטי – קומדיה בלשית משעשעת ביותר על מאפיה, נגני חתונות ומוזיקה בסגנון פסטיבל סן רמו. "פרפרים יפים" של הבמאי סלבאטורה מריאו – סרט קודר החושף את הפנים העלובים של חיי העוני באיטליה. "גוף שמימי" של אליס רורוואכר – משחק מצוין בסרט בכורה של במאית עם הרבה עתיד. ומהסרטים הקלאסיים, לא להחמיץ את "שוטרים וגנבים" מ-1951, סרט המאפיה המושלם של מאריו מוניצ'לי.

צ'ינמה איטליה הוא מיזם של העמותה לתרבות רומא – תל אביב, בשיתוף פעולה עם המכון האיטלקי לתרבות בתל אביב ובתמיכת קרן איטליה ישראל לתרבות ואמנות. לתוכניית הפסטיבל הקישו כאן.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן