Skip to content

חשש לקואליציה עם מפלגת הימין הקיצוני בבחירות בהונגריה

מטריד במיוחד שיעור התמיכה הגבוה במפלגת "יוביק" הימנית-קיצונית בקרב הדור הצעיר ובקרב הסטודנטים. בישראל חוששים כי השלטון המרכזי אינו עושה די כדי להיאבק באנטישמיות המתגברת. שגריר ישראל בהונגריה, אילן מור, אומר כי הממשל הנוכחי בהונגריה מקיים קשרים טובים עם ישראל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

דריכות בקהילה היהודית לקראת הבחירות (יום ראשון) בהונגריה. בקהילה חוששים שתוצאת הבחירות תוביל את מפלגת השלטון הימנית-מרכזית "פידס" (האיחוד האזרחי ההונגרי) לקואליציה עם מפלגת הימין הקיצונית האנטישמית "יוביק" – שמשמעות שמה "הונגריה טובה (וימנית) יותר". 

גם בישראל עוקבים אחר תוצאות הבחירות בהונגריה בדאגה ובדריכות יתרה. רק לפני מספר חודשים זומן שגריר הונגריה בישראל למשרד החוץ לשיחת נזיפה, עקב התגברות תופעות האנטישמיות בהונגריה ועקב התחושה בישראל כי השלטון המרכזי בהונגריה אינו עושה די כדי להיאבק באנטישמיות המתגברת. 

כרזות בחירות של מפלגת "יוביק" בבודפשט ועליהם גרפיטי תואם (צילום: צבי זינגר)
כרזות בחירות של מפלגת "יוביק" בבודפשט ועליהם גרפיטי הולם (צילום: צבי זינגר)
 (צילום: צבי זינגר)
(צילום: צבי זינגר)

הבחירות בהונגריה נערכות בשני מישורים: בחירות מקומיות ובחירות כלליות לפרלמנט. לראשונה ייבחרו לפרלמנט 199 חברים בלבד, אחרי שמספר חברי הפרלמנט הצטמק בעקבות חקיקה חדשה מ-386 ל-199 בלבד. על פי שיטת הבחירות, 106 מ-199 החברים בפרלמנט ייבחרו במחוזות בחירה, ו־93 בשיטת בחירה יחסית. 

בניין הפרלמנט בבודפשט (צילום: צבי זינגר)
בניין הפרלמנט בבודפשט (צילום: צבי זינגר)

למפלגת השלטון הימנית "פידס" (האיחוד האזרחי ההונגרי) יש בפרלמנט היוצא רוב מוחלט של 52 אחוזים; למפלגה הסוציאליסטית ההונגרית יש כ-19 אחוזים בפרלמנט; למפלגת הימין הקיצוני "יוביק" – ישנם כ-17 אחוזים ולמפלגה בשם "פוליטיקה יכולה להיות אחרת" – כשמונה אחוזים. 

כרזת בחירות של מועמדת ממפלגת השלטון ש"קיבלה שיניים"
כרזת בחירות של מועמדת ממפלגת השלטון ש"קיבלה שיניים"

על פי אחד הסקרים האחרונים שפורסמו צפויה מפלגת השלטון, בראשותו של ויקטור אורבאן, לקבל כ-40 אחוז בפרלמנט. איחוד מפלגות השמאל-מרכז (המפלגה הסוציאליסטית ההונגרית) צפוי לקבל כ-19 אחוזים ואילו "יוביק" צפוייה לקבל 12 אחוזים. לפי סקר זה יצביעו כשניים וחצי מיליון הונגרים למפלגת השלטון; כמיליון וחצי יצביעו עבור הסוציאליסטים וכ-820 אלף יצביעו עבור "יוביק". עם זאת, ישנם הסבורים כי מפלגת הימין הקיצוני תגדיל את כוחה ואף תעבור את 16 האחוזים שיש לה בפרלמנט היוצא. ישנם גם סקרים הצופים התחזקות של "יוביק" עד ל-20 אחוז.

עיקר חוזקה של מפלגת הימין הקיצוני הוא בפריפריה – ובעיקר בצפון מזרח הונגריה, שם מצוי ריכוז גדוול של אוכלוסייה צוענית. חלק מהידיעות המתפרסמות בעיתונות ההונגרית מצביע על כך שאיראן משתתפת במימון מפלגת "יוביק" וישנה אף עיר בצפון מזרח הונגריה, שבראשה עומד איש המפלגה הימנית הקיצונית, שחתמה על ברית ערים תאומות עם עיר באיראן. 

משקיף ישראלי בהונגריה אומר כי מה שמטריד במיוחד הוא שיעור התמיכה הגבוה ב"יוביק" בקרב הדור הצעיר ובקרב הסטודנטים. גם בקרב בעלי המשכורות הגבוהות יש תמיכה משמעותית במפלגה זו. "זוהי המפלגה היחידה שמציגה לבוחרים, בתעמולה מאוד מתוחכמת, חזון של ממש", אומר המשקיף. 

מפלגת "יוביק" היא לא רק מפלגה אנטישמית. היא גם מפלגה אנטי ישראלית מוצהרת שמשתמשת פעמים רבות בסיסמאות ארסיות נגד ישראל ונגד נגד אנשי העסקים הישראלים בהונגריה. אנשיה נוהגים לצטט תדירות את נשיא המדינה, שמעון פרס, כמי שאמר ש"ישראל קנתה את בודפשט". 

בניגוד, אולי, לצפוי מערכת הבחירות מתנהלת בשקט יחסי ולא נרשמו הפגנות אנטישמיות, מצעדי לפידים או מתקפות אלימות נגד מוסדות יהודיים. להיפך, מפלגת "יוביק" מנסה להציג בבחירות חזות של מפלגה נורמטיבית. מפלגת הימין הקיצוני, שבראשה עומד גאבור וונה בן ה־35, מנסה להציג עצמה כמפלגה ראויה לשלטון וכאלטרנטיבה למפלגת השלטון. 

אנדרטת הזיכרון לזכר היהודים שנרצחו בירי על שפת הדנובה, ע"י מיליציית "צלב החץ" ההונגרית (צילומים: צבי זינגר)
אנדרטת הזיכרון לזכר היהודים שנרצחו בירי על שפת הדנובה, ע"י מיליציית "צלב החץ" ההונגרית (צילומים: צבי זינגר)

השנה מציינים בהונגריה את שנת ה-70 לשואת יהודי הונגריה. בקהילה היהודית חשים גם כעס על מפלגת השלטון בגין אנדרטה לציון ה-19 במרץ 1944, יום פלישת הנאצים להונגריה. האנדרטה אמורה לציין את זכר קורבנות מלחמת העולם השנייה והיא מתוכננת לקום בכיכר הפרלמנט ההונגרי כשבמרכזה דמותו של המלאך גבריאל – דמות שהונגריה אימצה לעצמה עוד לפני מאות שנים – כשהוא מאוים על ידי נשר שמסמל את השלטון הגרמני הנאצי. בקהילה היהודית התנגדו להקמת הפסל בטענה שהוא ממזער את חלקו של העם ההונגרי ברצח 900 אלף יהודי הונגריה ב-1944. ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבאן, לא ויתר על הרעיון, אך הוא דחה אותו עד אחרי הבחירות. 

שגריר ישראל בהונגריה, אילן מור: אי אפשר להעביר את כל האשמה אל כתפי הנאצים (צילום: צבי זינגר)
שגריר ישראל בהונגריה, אילן מור: אי אפשר להעביר את כל האשמה אל כתפי הנאצים (צילום: צבי זינגר)

שגריר ישראל בהונגריה, אילן מור, אומר כי ראש ממשלת הונגריה וממשלו מקיימים קשרים טובים עם ישראל וכי הונגריה מגלה עמדות מדיניות נוחות כלפי ישראל. הנושא הישראלי-פלסטיני אינו מעיק על יחסי שתי המדינות. הונגריה דוגלת בפתרון שתי המדינות ובזכות ההגנה העצמית של ישראל. "הופתעתי לטובה כאשר הונגריה נמנעה בהצבעה בעצרת האו"ם על קבלת פלסטין כמדינה משקיפה. היא עשתה זאת דווקא בתקופה שקשריה עם מדינות ערב הולכים ומתהדקים ובשעה שהיא מקיימת מדיניות מוצהרת של 'פתיחות אל המזרח'".

השגריר מור אומר כי הוא מקווה שהשנה הזאת, שתהיה מוקדשת לאירועי הזיכרון ל-70 שנה לשואת יהודי הונגריה, תתחיל תהליך ארוך ולא קל – שבו החברה ההונגרית תצטרך להתמודד עם ההיסטוריה שלה ועם הטרגדיה הגדולה ביותר שקרתה לעם ההונגרי. "התהליך אינו צריך להתרחש מתוך האשמה קולקטיבית, אלא מתוך מידת האחריות וההודאה בכך שזה חלק מההיסטוריה ההונגרית", אומר השגריר מור. "העם ההונגרי שיתף ברובו פעולה עם הנאצים – ולא ניתן לקבל את העברת כל האשמה אל כתפי הנאצים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן