Skip to content

ניצחון למפלגת השלטון בהונגריה; הישג ענק למפלגה האנטישמית

הישגה של מפלגת הימין הקיצוני "יוביק" גדול במיוחד – וזאת לאחר שהגיעה לכ-21% מקולות המצביעים במדינה – בהשוואה ל-16% בקדנציה הקודמת. עם זאת, מפלגת הימין הקיצוני לא הצליחה לעמוד בציפיות של עצמה, לעקוף את גוש מפלגות השמאל-מרכז ולהגיע למקום השני בפרלמנט
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הישג ענק למפלגת הימין הקיצוני האנטישמי בהונגריה – "יוביק" – שזכתה בבחירות שהיו אתמול בהונגריה, בכמעט 21 אחוזים. בכך הפכה מפלגה זו להיות מפלגת הימין הקיצוני הגדולה ביותר באירופה. מפלגת השלטון הימנית-מרכזית, "פידס", זכתה ברוב מוחלט שמאפשר לה להרכיב ממשלה ללא שותפים קואליציוניים. גורלו של מנדט אחד, שבו זכתה המפלגה ברוב של 20 קולות בלבד, טרם הוכרע. אבל אם תזכה בו סופית – יהיה למפלגת השלטון רוב של שני שלישים בפרלמנט, שיאפשר לה לשנות את החוקה ההונגרית.

כרזת בחירות של מפלגת "יוביק" שקיבלה את הטיפול הראוי (צילום: צבי זינגר)
כרזות בחירות של מפלגת "יוביק" שקיבלו את הטיפול הראוי (צילומים: צבי זינגר)

גוש מפלגות השמאל והמרכז, בראשות המפלגה הסוציאליסטית ההונגרית, שמר על מקומו השני אחרי מפלגת השלטון בכ-24% מהקולות. המפלגה הליברלית LMP, עברה כנראה את אחוז החסימה, העומד על 5%.

ויקטור אורבאן: "אזרחי הונגריה אמרו 'לא' לשנאה" (צילום: ויקיפדיה)
ויקטור אורבאן: "אזרחי הונגריה אמרו 'לא' לשנאה" (צילום: ויקיפדיה)

הישגה של מפלגת הימין הקיצוני "יוביק" גדול במיוחד – וזאת לאחר שהגיעה לכ-21% מקולות המצביעים במדינה – בהשוואה ל-16% בקדנציה הקודמת. עם זאת, מפלגת הימין הקיצוני לא הצליחה לעמוד בציפיות של עצמה ולהגיע לעקוף את גוש מפלגות השמאל-מרכז ולהגיע למקום השני בפרלמנט.

אתמול, על פי המסתמן כעת, מהתוצאות הלא סופיות, "יוביק" לא הצליחה גם להכניס לפרלמנט, אפילו נציג אחד, באמצעות הבחירות האזוריות. במסיבת העיתונאים שכינסו ראשי "יוביק" עם היוודע התוצאות, לא הצליח מנהיג המפלגה גאבור וונה להסתיר את אכזבתו מאי ההצלחה של מפלגתו  להגיע למקום השני – למרות שסקרים רבים צפו את זה.

הרב שלמה כובש, איש חב"ד ומראשי הקהילה היהודית בבודפשט, אמר הבוקר ל"מגפון": "זה לא נראה טוב. זה נראה גרוע מאוד, כי הימין הקיצוני התחזק מאוד". עם זאת הביע סיפוק מסויים מכך ש"יוביק" לא הצליחה להגיע למקום השני בפרלמנט.

עוד אמר הרב כובש כי עמותת Action & protection שהוקמה לאחרונה ע"י הקהילה היהודית על כל פלגיה, תגביר את פעילותה נגד הביטויים האנטישמיים של מפלגת "יוביק". "הבעייה העיקרית כאן היא שהאנטישמיות המילולית הפכה להיות חלק מהשיח הציבורי בהונגריה – וזה דבר שצריך לטפל בו", אמר הרב כובש. הוא סיפר כי בלחץ הקהילה הוכנס לחוקה ההונגרית סעיף האוסר לעלוב ולפגוע בכבודן של קהילות, ולא רק של פרטים – וסעיף זה מאפשר להגיש תביעה אזרחית על כל פגיעה בקהילה היהודית. הרב כובש ציין עוד כי ראש הממשלה ההונגרי, ויקטור אורבן, אמר בנאום הניצחון שלו כי בהצבעתם אמרו אזרחי הונגריה "לא" לשנאה ו"לא" ליציאה מהאיחוד האירופי.

בישראל עדיין לא מגיבים על תוצאות הבחירות בהונגריה ומחכים לתוצאות הרשמיות והסופיות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן