Skip to content

ביטחון תזונתי בעגלת הקניות לחג? (חלק א'‏)

שר האוצר נבהל לרגע מהמחאה החברתית הרפה, והבטיח כסף. לכאורה הרבה כסף. אבל גם הכסף העלוב הזה, כמה מאות שקלים למשפחה - לשנה - לא הגיע בפועל לאלה שצריכים אותו. מדו"ח המבקר הבא על העוני והביטחון התזונתי שרי יש עתיד כבר לא יוכלו לברוח
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
הסל הריק לחג. זה מה שהעניים מקבלים (צילום: FreeDigitalPhotos.net)

לפני שנה וקצת עמד יאיר לפיד מעל כל סטטוס אפשרי וצקצק בלהט כי ביטול קצבאות הילדים זה הדבר הכי נכון והכי צודק לעשות, כי זה צודק והוא נבחר כי רק הוא יודע צודק, וכולם צריכים להאמין לו שזה צודק ונכון, ובכלל לא נגד חרדים. רק במקרה לחרדים יש יותר ילדים שנהנים מקצבאות ילדים. לא ראינו מחקרים, דיונים, השלכות ותוצאות (לשום החלטה שלו עד כה לא ראינו שום תהליך מובנה בסיסי לקבלתה). היו צעקות לרוב על כך שזה ידרדר עוד כ-90 אלף ילדים מתחת לקו העוני, לרעב אמיתי, כזה שאוכל כמה פרוסות לחם עם מרגרינה ביום, וההורים נלחמים על ממרח שוקולד או שניצלים פעם בשבוע. אבל את הצעקות הובילו החרדים, ואילו יאיר הוא דון קישוט במלחמה נגד החרדים, אז כל מה שהם אומרים הוא שקר מוחלט. העובדה שמאות אלפי משפחות אחרות נפגעו מביטול קצבת הילדים הזעומה, זו עובדה זניחה, כי הם כנראה לא מצביעי מפלגת יש עציץ (ושוב תודה ענקית לח"כ עדי קול על השם המוצלח כל-כך למפלגה החולפת הזו).

ואז לפיד החליט להשתיק את הסיפור בדרך היחידה שהיועצים שלו יודעים – להבטיח כסף. הרבה כסף. זה עובד לממשלות ישראל מאז ומעולם. 200 מיליון שקל, או יותר, הובטחו לביטחון תזונתי, תכניות וקריטריונים למי מגיע את סל הביטחון התזונתי הזה, אבל מדובר בכ-250 שקל לאדם לשנה בלבד. איך זה קונה ביטחון תזונתי? מהו הביטחון התזונתי שמדינה חייבת לאזרחיה? למה אין דיון ציבורי על ביטחון תזונתי? למה רק שר האוצר ויועציו הקרובים מחליטים על זה? (ותחסכו ממני את שאר העציצים שלו במשרדים האחרים). איפה העבודה המקיפה שמוכיחה את המסקנות לסל הביטחון התזונתי? יוק! כלום. נאדה. אל תשאלו כי יענו לכם שאתם רק מחבלים במאמציה הכנים ליחסי ציבור אוהדים בפייסוש, ובכלל לא ייתכן שאתם לא רואים כי זו הממשלה הכי חברתית מאז ומעולם שהוסיפה מאות מיליוני שקלים לתקציב הביטחון התזונתי.

שר האוצר יאיר לפיד. הגדרת האסטרטגיה הכלכלית הייתה המשימה הראשונה שלנו. צילום: דן בר-דוב
הוא מאושר. אולי גם בוחריו. האחרים לא ממש. יאיר לפיד (צילום ארכיון: דן בר דוב)

באופן לא מפתיע (ללא סטטוס אצל יהיר לפיד), מעידים מנכ"לי העמותות כי אף לא שקל אחד עבר אליהן, אפילו שהובטח כבר לפני שנה, ואמרו שיגיע עוד לפני הפסח הנוכחי. הכסף נשאר בסטטוס, כמו אצל ניצולי השואה. לא עבר. אלה רק האנשים שאמורים לעזור לנזקקים, מה הם מבינים? אבל היי, היה לנו סטטוס גדול והמון לקקנים שאמרו לנו שיש עציץ זו הבשורה הכי גדולה לעם ישראל מאז ימי משה במדבר. בשביל לסגור את הפינה הזו, ולצאת ידי חובה, לסמן וי "עשיתי, הודעתי, התרעתי, כתבתי", מגיע גם דו"ח מבקר המדינה בנושא העוני, ואומר רק את מה שהוא אומר כבר שנים ארוכות, במיוחד בשש השנים אחרונות בהן ביבי ראש ממשלה – הפערים מתרחבים, העוני גדל, המצוקה קשה יותר, והעניים נזרקו לפח האשפה של הליכוד. חבל על העצים בשביל הנייר.

בדו"ח של השנה הבאה כבר ידובר ארוכות על אסונות הניהול וההחלטות של יש עציץ גם בנושאי העוני. הם לא ירחצו ידם "בממשלה הקודמת". ייכתב בשנה הבאה בדיוק כפי שיש בדו"ח של היום, שהוא העתק מדויק של הדוח של אתמול ושל שלשלום. העניים יותר עניים, והממשלה כבר הפסיקה אפילו להשתין עליהם בקשת. במילא אנחנו עסוקים בגפילטע של החג. ממשלת הליכוד התפרקה מכל ערכי רווחה בישראל, חזון החמלה והעזרה ההדדית, כל זאת בשם ההפרטה הקפיטליסטית של ביבי, תוכנית הקטר שימשוך את המשק, העשירים שיובילו את העם. "כלכלת החילחול" הכושלת עולמית, אמורה הייתה להוציא את העניים מהעוני על ידי כסף עשיר שיזרום מטה דרך צריכה. אמורה, אבל ביבי בוחר את שותפיו הקואליציוניים לפי המטרות העסקיות שלו. ע"ע ליברמן-בנט-לפיד (ברק בקודמת). כולם עשירים ושבעים.

הסל של החג. צחוק מהעבודה (מעמוד הפייסבוק של צעירה נחמיאס)

ראיתם את התמונה של סל המזון שמחלקת הממשלה לאותם נזקיים לפסח? יש משהו כזה בפייסבוק. לקחו חבילת מצות ופרקו אותה למנות ארוזות בצלופן (אפילו לא טרחו לשים חבילת מצות אחת שלמה), שוקולד השחר, קופסת שימורים אחת, קילו מלח (אולי להכשיר את כמויות הבשר המטורפות שהן מתכוונים לקנות לחג) ועוד משהו מטופש. זה חבילת המזון שממשלת ישראל בראשותו של שר הרווחה כהן ממפלגת לפיד יש עציץ, מרשה לעצמה לחלק לעניים. כל המילים הנרדפות במילון אבן שושן המורחב לבזוי, עלוב, משפיל ונלעג, יהיו נכונות לתיאור הסל הזה, וגם באופן פרסונלי לשרים האחראים. אני בטוח שאילו העניים ישימו כיפה סרוגה ויעברו לשטחים, הם לא יהיו עניים.

אני שוב חוזר על מה שכבר כתבתי בעבר, כי העמותות של תרומת מסרון למען אוכל לרעבים, במיוחד בחגים, הם אלו שעושות את הנזק הגדול ביותר והמוחשי ביותר לעניים. זה עסק לכל דבר ועניין, שהפך להיות הסכמה ממשלתית בשתיקה, למודל ההפרטה של מדיניות הרווחה והביטחון התזונתי. כל עוד יש לעניים היכן לקבל סל מזון בסיסי כלשהו בשני החגים העיקריים בישראל (פסח-ראש השנה), המצוקה האמיתית נעצרת בשני המועדים האלו, בדלת הכניסה של העמותות, והממשלה מתחמקת בקביעות מפתרון אמיתי.

אוסם קוראת לכם לקיים יום שלישי ארוחת ערב משפחתית. משהו שתנובה ניסו לעשות עם הבית קוטג' ישראלי שלהם לפני שנה או יותר. שתי חברות חזיריות, עם מחירים מופקעים למוצרים מזון בסיסיים, מונופולים או קרטלים, מפריטות לכם את התא המשפחתי, ועכשיו עליכם לציית לתאגיד (בא לי להקיא מהקמפיין הזה וטוב שאין לי מוצרים של אוסם בבית). מעניין אם מוצרי הצריכה הבסיסיים שלהם ריאליים גם לביטחון התזונתי של העניים בישראל, כמו קוטג' או פסטה (7 ₪ לפסטה אוסם ושליש מחיר לאותה פסטה תוצרת טורקיה). אבל היי חברים עניים ומסכנים, שר האוצר יהיר לפיד, הוריד לכם את מחיר השמנת המתוקה בשקל שלם, ועל זה כן הייתה מסיבת עיתונאים וסטטוס בפייסוש!

על עגלת הקניות המופקרת שלכם לחג הזה, בפוסט הבא.

1 Comment

  1. גידי
    10 באפריל 2014 @ 16:24

    זיו כהרגלו בונה על זיכרון קצר (שלא אומר שקר) פניתי לתכנית חסכון ערוץ10 ושם דווחו על הורדת מחיר שמנת מתוקה בכ-35% יותר מ3 שקלים !!!גבינה לבנה הורדה של 27% ,שזה מ-6.3 ל5.1 שקל ! אגב מיסרון ,,,יה קמצן אתה יכול לתרום ארוחות שלמות הרי אנו יודעים שהמסירונים לא יתקנו את העולם.אולי יתן הרגשה טובה לעוד משפחה.

    אני לא בוחר של לפיד ,השיטה הנמשכת של ההכפשות חסרות בסיס של זיו על לפיד, נובע מהתסכול שלפיד נכנס לממשלה וגזל כמה מנדטים לשמאל .
    שאר התלונות בכתבה על המצב של העניים ואזלת ידה של המדינה פשוט בלתי נסבל שיש עניים רבים ופערים כל כך גדולים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן