Skip to content

עכשיו זה רשמי: קרי מטיל את האשמה על ישראל

מאוחר יותר ניסה משרד החוץ בוושינגטון לתקן את הרושם והבהיר כי השר קרי אינו מאשים שום צד בכישלון המשא-ומתן המדיני. גם דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, ניסה לתקן את הרושם. בתדרוך היומי לכתבים אמר כי שר החוץ "הבהיר ששני הצדדים עשו דברים שהפכו את ההתקדמות לקשה יותר"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עכשיו זה רשמי. מזכיר המדינה, ג'ון קרי, מטיל את האשמה על הפיצוץ בשיחות – על ישראל. עם זאת, הוא אומר כי נעשתה התקדמות רבה במו"מ בשמונת החודשים האחרונים ואומר כי הצדדים רוצים להמשיך בשיחות.

קרי: "ישראל אשמה"
קרי: "ישראל אשמה"

בעדות שנתן בוועדת הסנאט ליחסי חוץ רמז קרי ברורות לאחריותה של ישראל לפיצוץ השיחות בהפנותו את תשומת הלב לכך, שלא שחררה את המחבלים מהכלא בפעימה הרביעית. "שני הצדדים עשו ויתורים קשים", אמר קרי. "נתניהו שחרר מחבלים שזה צעד כואב וקשה מאוד ועם ישראל נתן לו לעשות את זה בתמורה לשיחות. לצערי, השחרור האחרון לא בוצע ואז יום ועוד יום ועוד יום עברו, וביום שבו הם כמעט עמדו לעשות את זה – הם הכריזו על 700 יחידות בנייה בירושלים ואז 'פוף' – העניין נסגר שוב".

עם זאת הדגיש קרי כי לא התייאש. "אנחנו פועלים עם הצדדים כדי למצוא דרך לחזור לשיחות, אבל עליהם לקבל את ההחלטות", הוא אמר. עם זאת הוסיף: "יש גבול לכמות הזמן שהנשיא אובמה ואני יכולים להשקיע בנושא הזה בהתחשב באתגרים האחרים ברחבי העולם, במיוחד אם הצדדים לא יכולים להתחייב להראות רצינות".

על דרישתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להכרה פלסטינית בישראל כמדינה יהודית, אמר קרי: "עניין ההכרה במדינה יהודית לא ייפתר בקרוב. זה יהיה תהליך ארוך שבסופו זה ייפתר. שני הצדדים במכוון או לא הגיעו למצב בו נעשו דברים שמהווים מכשול".

קרי הדגיש כי נעשה התקדמות רבה בשמונת החודשים האחרונים. "אנחנו לא מדברים על זה בפומבי – אבל יש צמצום פערים. אני מקווה שהצדדים ימצאו דרך לחזור למשא ומתן. אני רואה שיש שאלות מדוע מזכיר המדינה מעורב בשיחות. התשובה היא שהצדדים רוצים להמשיך בשיחות. הם מדברים ישירות. אנחנו נמשיך כל עוד הצדדים ירצו. הם צריכים לרצות בזה". קרי הדגיש כי הסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא נושא שמדאיג את כל העולם. "אם לא נתעסק עם זה עכשיו, לא יהיה יותר קל בעתיד להשיג הסכם שלום. לנושא הזה יש השפעה על החיים שלנו כאן בארה"ב".

קרי התייחס בדבריו גם לנושא הגרעין האיראני. לדבריו, איראן יכולה לפתח נשק גרעיני בתוך חודשיים. "אנחנו מפקחים על מאגרי הצנטריפוגות בפורדו ונתנז, מתקנים שלא היינו בהם מעולם", אמר קרי. "השיחות של המעצמות עם איראן השבוע בווינה הן שיחות רציניות וממוקדות לעומק. יש לנו מעקב עצום על מה שהם עושים".

מאוחר יותר ניסה משרד החוץ בוושינגטון לתקן את הרושם והבהיר כי השר קרי אינו מאשים שום צד בכישלון המשא-ומתן המדיני. דוברת משרד החוץ האמריקני, ג'ן סאקי, אמרה: "כמו בכל המקרים הקודמים, השר קרי היה ברור כשאמר ששני הצדדים נקטו בצעדים לא מועילים ובשום שלב הוא לא השתתף, במשחק ההאשמות", אמרה סאקי. "היום הוא אף הדגיש כי ראש הממשלה נתניהו קיבל החלטות אמיצות לאורך התהליך. עתה זה תלוי בשני הצדדים ומנהיגיהם להכריע האם להמשיך בנתיב המועיל". גם דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, ניסה לתקן את הרושם. בתדרוך היומי לכתבים אמר כי שר החוץ "הבהיר ששני הצדדים עשו דברים שהפכו את ההתקדמות לקשה יותר".

בתגובה אומר יו"ר הבית היהודי", השר נפתלי בנט כי ישראל לעולם לא תתנצל על בניה בירושלים. "שמעתי שהגדירו את הבניה בירושלים כ'בום'. שנים רבות ניסו בבומים ופיצוצים למנוע מאיתנו לחיות בבירה הנצחית של עם היהודי. זה לא יקרה. בניה בירושלים היא לא בום, בניה בירושלים היא ציונות", אמר בנט.

שר הבינוי והשיכון אורי אריאל הגיב על הדברים שאמר קרי: "אין מחלוקת בין כל השרים בממשלה שמי שאשם בפיצוץ השיחות זה הפלסטינים. לצערי, מסיבות שאי אפשר להסביר, אולי קצת גלותיות, מתחילים וויכוחים פנימיים מי אשם במה. זה דבר לא ראוי ומזיק. וכאשר ישנם שרים שטורחים 1,000 פעמים לומר 'אנחנו אשמים', בסוף יש כאלו מעבר לים שמקשיבים, לוקחים את הדברים הללו וחוזרים עליהם".

סגן שר החוץ אלקין אמר כי שר החוץ האמריקני קרי לא דייק בדבריו וכי לא תמיד יש קשר בין המציאות לבין הטענות שמעלה הקהילה הבין-לאומית. לדבריו, במקרים רבים הקהילה הבין לאומית נוטה להאשים את ישראל יותר מאשר את הפלסטינים. סגן השר אלקין טוען כי אבו מאזן נכנס אל המשא ומתן כמי שכפאו שד וחיפש הזדמנות לברוח וניצל את ההזדמנות הראשונה.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן