Skip to content

נתניהו לשרים: לעצור את השת"פ עם הרשות הפלסטינית

בתוך כך, בתגובה לניו יורק טיימס, מצוטט "גורם בכיר בלשכת ראש הממשלה" בביקורת חריפה על דברי מזכיר המדינה קרי אתמול. הגורם הבכיר הביע "אכזבה עמוקה" מדבריו של קרי והוסיף:"הערותיו יזיקו לשיחות ויקשיחו את עמדות הפלסטינים". בנט במכתב לראש הממשלה: "להחיל את הריבונות הישראלית על גושי ההתיישבות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בטרם חלפה יממה, מאז הטיל ג'ון קרי את האחריות לפיצוץ המו"מ על ישראל, מחריף ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את העימות עם הפלסטינים ומורה לשרי הממשלה לעצור את שיתוף הפעולה עם הרשות הפלסטינית ולהפסיק מפגשים עם שרים, מנכ"לים ובכירים אחרים ברשות הפלסטינית, עד להודעה חדשה.

מנתק מגע. נתניהו (צילום: ציפי מנשה)
מנתק מגע. נתניהו (צילום: ציפי מנשה)

בתוך כך, בתגובה לניו יורק טיימס, מצוטט היום "גורם בכיר בלשכת ראש הממשלה", בביקורת חריפה על דברי מזכיר המדינה קרי, אתמול. הגורם הבכיר הביע "אכזבה עמוקה" מדבריו של קרי והוסיף:"הערותיו יזיקו לשיחות ויקשיחו את עמדות הפלסטינים. מזכיר המדינה קרי יודע שהפלסטינים הם שאמרו 'לא' להמשך השיחות הישירות עם ישראל בנובמבר; הם שאמרו 'לא' להסכם המסגרת וסירבו אפילו לדון באפשרות של הכרה בישראל כמדינה יהודית והארכת השיחות".

הגורם הבכיר הוסיף והדגיש: "בהבנות שהושגו לפני תחילת המשא ומתן, ישראל לא התחייבה לשום הגבלה על הבנייה. למרות זאת, הפלסטינים טוענים שהבנייה בירושלים – בירת ישראל – היא הפרה של ההבנות הללו. הרי שזה מנוגד לעובדות. גם האמריקנים יודעים שישראל לא ביצעה שום התחייבות שכזו".

ההוראה לנתק מגע עם בכירי הרשות הפלסטינית ניתנה הבוקר בתגובה לחתימה החד צדדית של הפלסטינים, על 15 האמנות הבינלאומיות. עם זאת, ההוראה לא חלה על המגעים עם גורמי הביטחון הפלסטיניים והיא מתייחסת רק לנושאים אזרחיים. הוראתו של נתניהו לא חלה גם על שרת המשפטים, ציפי לבני, הממונה על המו"מ עם הפלסטינים ועל מתאם פעולות הממשלה בשטחים, שיוכלו להמשיך ולנהל מגעים עם מקביליהם הפלסטינים.

יו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט דרש הערב מראש הממשלה בנימין נתניהו להתחיל בהחלת ריבונות ישראלית על גושי ההתיישבות –   זאת בעקבות הפעולה החד צדדית של הפלסטיניים שהלכו לאו"ם בניגוד להסכמי אוסלו ולהבנות בפתיחת המשא ומתן המדיני לפני תשעה חודשים.

"בימים אלו אנחנו עדים לשקיעתו של התהליך המדיני", כתב בנט לראש הממשלה. "הפלשתינים שברו שיא חדש של סחטנות וסרבנות. לאחר שאבו מאזן סירב לדון בהכרה בישראל כמדינה יהודית, ולאחר שישראל שחררה עשרות מרצחים למען המשך המו"מ, הפרו כעת הפלשתינים ברגל גסה את הבסיס למו"מ והסכמי אוסלו בהליכתם החד צדדית לאו"ם.  יתרה מכך, לאורך המו"מ הפלשתינים המשיכו בהסתה גזענית לרצח יהודים ובתשלום 'קצבאות דם' למחבלים".

עקב כך, קבע בנט, "ברור כי התהליך הנוכחי מיצה את עצמו ושאנחנו נכנסים לעידן חדש. שנים אנחנו מטיחים את ראשינו בקיר המו"מ פעם אחר פעם – ובאופן לא מפתיע הקיר אינו נשבר. הגיע הזמן לחשיבה חדשה. אני מבקש ממך לקיים דיון מהר ככל שאפשר על תוכנית חלופית (Plan B) על מנת להתחיל במהלך של החלת ריבונות ישראלית על האזורים ביהודה ושומרון שבשליטת ישראל – גוש אריאל, גוש עציון, עוטף נתב״ג, גוש עפרה-בית אל, גוש מעלה אדומים ועוד.

"באזורים אלו חיים כ-400 אלף ישראלים ורק רבבות בודדות של פלסטינים. אזורים אלו מצויים בקונצנזוס לאומי רחב ויש להם משמעויות ביטחוניות, היסטוריות וערכיות עבור מדינת ישראל. מהלך זה ייעשה בדומה להחלת הריבונות על ירושלים בימי ממשלת אשכול וברמת הגולן בימי ממשלת בגין".

בתגובה להוראת נתניהו להפסקת הקשרים עם הרשות הפלסטינית אמר ראש האופוזיציה ויו״ר מפלגת העבודה, ח״כ יצחק הרצוג: ״ראש הממשלה נותן דלק וחומרי תבערה בידי אחרוני שונאי ישראל. לא ברור איזו טובה תצמח מהצעד המיותר של ניתוק היחסים עם הרשות הפלסטינית. מנגד, ברור מאוד מה הנזק ההרסני של צעד זה. הוא יפגע באינטרסים של ישראל ובמגזר העסקי. ראש הממשלה החל את תהליך ההתנתקות של ישראל מהעולם. זהו תוצר של תסכול ואין אונים, והיעדר היכולת של ראש ממשלת ישראל לפעול בכפוף לתוכנית ולהגיע להישג כלשהו בתחום. תסכול ואין אונים הם לא מדיניות״.

ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) הגיב: ״נתניהו עושה וידוא הריגה לתהליך המדיני. אחרי שגרם לפיצוץ השיחות שמלכתחילה לא העניק להן שום סיכוי, הוא מחרב את מה שנותר. ניתוק הקשרים עם הרשות הפלסטינית המקיימת שיתוף פעולה עמוק עם ישראל בכל הנושאים האזרחיים והביטחוניים יפגע בעיקר בישראל. זה מהלך מופקר ומסוכן, ונשאלת השאלה מה יש ללבני וללפיד לחפש בממשלה שנוהגת כך".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן