Skip to content

מטוס שמשון C-130J ראשון נחת בישראל

בבסיס נבטים קיבלו את פניו שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, הרמטכ"ל רא"ל בני גנץ, מפקד חיל האוויר אלוף אמיר אשל, עשרות בכירים מחיל האוויר ומשרד הביטחון, שגריר ארה"ב בישראל דן שפירו ומנכ"לית חברת לוקהיד מרטין העולמית מרילין יוסטון, שבמפעליה יוצר המטוס
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מטוס התובלה המתקדם הרקולס C-130Jהראשון, נחת היום בצהריים בבסיס נבטים. המטוס המכונה בחיל האוויר שמשון, הגיע לנחיתה בשעה 14:00, כשהוא מלווה במטוסי ה"ראם" (בואינג 707), "נחשון" (גאלפסטרים) ו"קרנף" (הרקולס), מטוסי הבסיס הוותיקים.

שר הביטחון משה בוגי יעלון והרמטכ"ל רא"ל בני גנץ בטקס קבלת המטוס. מאחור שגריר ארה"ב בישראל דן שפירו. צילום:
שר הביטחון משה בוגי יעלון והרמטכ"ל רא"ל בני גנץ בטקס קבלת המטוס. מאחור שגריר ארה"ב בישראל דן שפירו. צילום: אריאל חרמוני משרד הביטחון

את המטוס קיבלו שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, ראש המטה הכללי רא"ל בני גנץ, מפקד חיל-האוויר אלוף אמיר אשל, עשרות בכירים מחיל האוויר ומשרד הביטחון. בטקס נכחו גם שגריר ארה"ב בישראל דן שפירו, מנכ"לית חברת לוקהיד מרטין העולמית מרילין יוסטון, שבמפעליה יוצר המטוס.

פיסגה חדשה

בטקס הדביקו מפקד חיל האוויר, הרמטכ"ל ושר הביטחון על זנב המטוס את סמל טייסת הפילים, שבה יפעל המטוס הזה ונוספים מסוגו בשנים הקרובות.

"ביום זה אנו מסמנים היום פסגה חדשה ביכולתו של צה"ל ובמערך התובלה של חיל-האוויר בפרט. הזרוע הארוכה של צה"ל הופכת לארוכה יותר, מדויקת יותר, גמישה יותר ועוצמתית יותר", אמר בטקס קבלת המטוס הרמטכ"ל רא"ל בני גנץ.

"שמו העברי, הלקוח מגיבור התנ"ך, מחייב ומבטא את ציפיותינו מביצועיו ומהישגיו במלחמות ובמערכה שבין המלחמות. השמשון ישתלב בזרוע הארוכה של חיל-האוויר ויחזק את עוצמתה במגוון משימות על גבול הדמיון. לשילוב בין אוויר ויבשה, יוסיף השמשון ממדים חדשים וגמישות החיונית למשימות צה"ל", אמר בטקס מפקד חיל האוויר אלוף אמיר אשל.

פשיעה לאומית

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, התייחס בטקס קליטת מטוס השמשון דווקא לפשיעה הלאומנית היהודית בשטחים: "אנו נאלצים להילחם בטרור מבית – באותם פורעי חוק שתוקפים את מפקדי וחיילי צה"ל ומשמר הגבול, מפקדים וחיילים אשר עושים לילות כימים על מנת לשמור על ביטחונה של ישראל וביטחונם של אזרחיה. מדינת ישראל לא תסבול פעילות עבריינית שכזו, שהיא טרור לכל דבר ועניין. אנו משקיעים, ונמשיך להשקיע, את מיטב המשאבים העומדים לרשותנו כדי להילחם בחורמה בתופעות אלו ולטפל ביד קשה בקבוצה קיצונית ואלימה אשר כל קשר בינה לבין מוסר יהודי וערכים יהודיים אינו קיים. מקומם של פורעים אלו לא איתנו. נפעל בכל האמצעים כדי להניח את ידנו עליהם ולהושיב אותם מאחורי סורג ובריח, ולא פחות חשוב מכך – להניח את ידנו ולטפל גם במי שמזין אותם בשנאה ושולח אותם, ולו בקריצה, לבצע את אותן פעולות טרור".

שמשון – הרקולס C-130J

חיל האוויר ויצרנית המטוסים האמריקנית, לוקהיד מרטין, חתמו באפריל 2010 על עסקה לרכישת כמה מטוסי סופר הרקולס C-130J, במחיר של כ-70 מיליון דולר למטוס. ישראל הזמינה ארבעה מטוסים ובהמשך שניים נוספים ויש לה אופציה, שעדיין לא מתוקצבת, להרחיב את הרכש ל-9 – 10 מטוסים.

למטוס הקרנף J יתרונות רבים על פני מטוס הקרנף הוותיק מדגם H, המשרת בחיל כיום. כללית אפשר לומר, כי הוא עולה ב-25% – 30% בכל תחום על מטוסי ההרקולס הוותיקים: בביצועי המראה ונחיתה, במחיר התחזוקה ובתצרוכת דלק נמוכה יותר באחוזים האלה.

המטוס ארוך יותר מהיר יותר מקודמו, בעל טווח טיסה גדול יותר, יכולת לנשיאת מטען כבד יותר וגם יכולת טיסה בגובה רב יותר. המטוס מצוייד במערכות דיגיטאליות מתקדמות, חלקן ישראליות, כגון – מערכות שליטה ובקרה, מערכת תחקור דיגיטלית ומפה נעה. כמו כן מצוייד המטוס במערכות לראיית לילה, רדיו, תדלוק ותקשורת לוויינית. תכונות שיאפשרו למערך התובלה של חיל האוויר לבצע מגוון רב יותר של משימות, באיכות טובה יותר.

עם תכונות אלה ישמש מטוס השמשון בעיקר במשימות משותפות עם כוח היבשה – אספקה בהיטס, העברת ציוד, הצנחת לוחמים ומשימות מיוחדות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן