Skip to content

יצהר: שני חשודים נעצרו – המתיישבים לא מתרגשים

בעוד פוליטיקאים מגנים את ההתפרעות בהתנחלות יצהר, עצרה המשטרה רק שני חשודים - ומדובר באירוע שהשתתפו בו עשרות מתנחלים, שאחרי ההתפרעות הלכו לישון בביתם. ביישוב לא מתרגשים יתר על המידה. שרשרת האירועים לא התחילה השבוע. הרעש הנוכחי נועד בעיקר לאוזני הציבור
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בעקבות אירועי יצהר התכנסו היום (רביעי) בלשכת היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו, מפקד פיקוד המרכז אלוף ניצן אלון, הפרקליט הצבאי הראשי אלוף דני עפרוני, פרקליט המדינה שי ניצן וגורמי פרקליטות וביטחון נוספים. המשתתפים דנו "בתגבור נוכחות כוחות הביטחון במקום, תיאום פעילות בין הזרועות השונות של מערכות האכיפה, תכנון משותף של פעילויות שונות, הקצאת משאבים, וכיוצא באלה צעדים הדרושים למאבק בתופעות עברייניות כפי שבאו לידי ביטוי באזור, באופן שיביא להיעלמותן וביעורן", כך נמסר למגפון מלשכת היועץ.

כינס ישיבת חרום - יהודה וינשטיין (צילום: יקי צימרמן)
כינס ישיבת חרום - יהודה וינשטיין (צילום: יקי צימרמן)

כמו כן נדונו בישיבה הכלים השונים העומדים לרשות רשויות האכיפה, לרבות כלים מן התחומים המנהלי והאזרחי, השימוש שנעשה בכלים אלה בעבר, והדרכים לעשות בהם שימוש גם כיום, "ככל שיעלה צורך בכך". במהלך הדיון נשמעו סקירות מפי קציני צה"ל ומשטרת ישראל על למצב הדברים ומאפייני הפשיעה הלאומנית במקום, היקפה ועוצמתה. כן נדונו הדרכים להביא לזירוז וייעול הטיפול בהליכים פליליים המתנהלים נגד גורמים המעורבים בפשיעה זו, ולייצר רף ענישה מחמיר ומרתיע.

עוד נמסר כי היועץ המשפטי לממשלה מתכוון לקיים בתקופה הקרובה ישיבות נוספות בראשותו, להמשך טיפול בעניין.

אהרנוביץ': לשנות גישה

השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ, התראיין היום וטען כי לו פורעי החוק הללו יוגדרו בחוק כטרוריסטים, דפוסי העבודה ושיטות הפעולה נגדם ישתנו. אהרונוביץ' הגן על המשטרה שלא פעלה ועצרה איש מהמתנחלים התוקפים עוד בלילה ואמר כי הבעיה איננה נעוצה רק בפעילות המשטרה, שעושה את עבודתה היטב. הבעיה, לטענתו, נעוצה גם בגופים נוספים כמו "עורכי דין, רבנים ופוליטיקאים שתומכים, מייעצים, מעודדים ונותנים למתנחלים הללו רוח גבית. גם כל אלו צריכים לשנות את הגישה", אמר השר.

לשאלה כיצד זה שעשרות מתנחלים מתקיפים שוטרים ומכלים את זעמם במוצבון צה"ל ואיש מהם לא נעצר בעת האירוע או מיד לאחריו, ענה השר כי בימים הקרובים יתבצעו מעצרים. ואכן, היום בשעות הצהריים המאוחרות עצרו שוטרי יס"מ ומג"ב מהאגף לפשיעה לאומנית במשטרת ש"י שני חשודים במעורבות בהשחתת המוצב ביצהר: תושב יצהר כבן 40 וצעיר תושב חוות גלעד הסמוכה בשנות ה-20 לחייו. בשעות אלו הם נחקרים במשטרת ש"י ולדברי המשטרה צפויים להיערך מעצרים נוספים.

היום בשעות הצהרים הביאה המשטרה צעיר בן 16 תושב יצהר להארכת מעצר. הצעיר חשוד כי יידה אבנים בניידת משטרה בעת שזו סיירה בהתנחלות במהלך הלילה. בית משפט השלום בירושלים האריך את מעצרו עד יום שישי הקרוב.

על פי בקשת החיילים המאהל נחתך וחובל ולא נשרף (צילום: דובר צהל)
על פי בקשת החיילים המאהל נחתך וחובל ולא נשרף (צילום: דובר צה"ל)

נשיא המדינה שמעון פרס השוהה בביקור בסין, גינה היום בחריפות את אירועי האלימות ביישוב ואמר כי "איש לא העז ולא העלה על דעתו להרים יד או קול על צה"ל שתמיד היה הדבר היקר ביותר לנו". שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, אמר היום כי "אותם פורעי חוק תוקפים את חיילי צה"ל שעושים לילות כימים למען ביטחון מדינת ישראל. מדינת ישראל לא תסבול פעילות עבריינית כזו שהיא טרור לכל דבר. נמשיך לטפל ביד קשה להשקיע משאבים רבים נגד קבוצה אלימה וקיצונית זו שכל קשר בינה לבין מוסר יהודי אינו קיים. נפעיל את כל האמצעים כדי להניח עליהם את ידינו וגם על מי שמזין אותם בשנאה ושולח אותם, ולו בקריצה, לבצע את אותן פעולות טרור".

מכתב מחברי המועצה לשלום וביטחון

הבוקר שיגרו 14 אלופים ותתי אלופים, חברי המועצה לשלום ולביטחון, מכתב לשר הביטחון ולרמטכ"ל וכתבו, כי בעקבות ההתדרדרות החמורה שחלה באחרונה באכיפת הסדר הציבורי ביהודה ושומרון ואשר הגיעה לשיאה בהתנכלות לגורמי הביטחון מצד פורעי חוק עבריינים ביישוב יצהר… בלי שתהא כל תגובה ראויה לכך – ראוי לפעול מייד ביד קשה ולהשיב את הסדר והחוק על כנו. "אירועים אלה, המקעקעים את יסודות שלטון החוק, חושפים תמונה עגומה של אוזלת יד ובלבול בקרב כוחות הביטחון הפועלים באיו״ש", כתבו חברי המועצה. "מצב זה נובע בעיקרו מההנחיות העמומות הניתנות למפקדים מצד הממונים עליהם בכל הנוגע להתמודדות הבלתי מתפשרת הנדרשת מהם ומחייליהם מול פעולות אלימות והפרות סדר מצד יהודים. מי שמעלים עין ממעשה יומיומי של 'תג מחיר' כלפי הפלסטינים, לא כל שכן כלפי נציגי רשויות החוק והמדינה, שלא יופתע כי הדבר יתפוצץ לבסוף בפניו" הם מתרים במכתב.

חברי המועצה תובעים משר הביטחון ומהרמטכ"ל "לממש את אחריותם ולהורות לראשי ארגוני הביטחון ורשויות אכיפת החוק באזור לפעול נוכח אירועים קשים אלה באופן שאינו משתמע לשתי פנים להשבת הסדר על כנו וטיפול הולם במפרי החוק, תוך שמירה על כבודם ושלומם של חיילי צה״ל ומתן הגיבוי הנדרש לפעולותיהם".

מסיקה: הם התחילו

אתמול שיגרו ראשי הרשויות ביש"ע מכתב גינוי לנעשה ביצהר והביעו שאט נפש מהאירוע שהתרחש ביצהר. ראש המועצה האזורית שומרון, גרשון מסיקה  יצא חוצץ נגד דברים אלו ואמר ש"צריך לזכור שהאירועים הללו החלו לאחר שמישהו במערכת הביטחון החליט בחוסר אחריות לעשות תג מחיר ליישוב והרס ארבעה בתים שהיו בתהליכי הסדרה לאחר שנוקבו צמיגי המח"ט. זה מה שליבה את האש והביא את מחוזותינו כמעט למלחמת אחים". לדבריו, "המדינה צריכה לתת קדימות לטיפול באותו נוער ולא לגדף ולהשתמש בביטויים חריפים מבלי לעשות דבר. המועצה מצדה פועלת ותגביר את פעילותה במישור החינוכי כדי למגר את התופעה ולהביא את בני הנוער להבנה כי אין להשתמש באלימות. תתכבד המדינה ותצטרף למהלך".

מס שפתיים?

למי שאיננו בקיא  בנעשה ובהלכי הרוח ביצהר בפרט ובאיו"ש בכלל, נשמעות  ההתבטאויות של בכירי הממשל ומערכת הביטחון כהחלטה חד משמעית של כל הנוגעים בדבר לעשות מעשה ולהפסיק אחת ולתמיד את פעילות המתנחלים הקיצוניים נגד אוכלוסייה ערבית פלסטינית, ולפעול נגד בנייה לא חוקית בשטחים. לא כך הם פני הדברים. השימוש בגימיק הישן של בניית תחנת משטרה ביצהר הועלתה כבר בעבר וגם עתה איש מבכירי המשטרה והמשרד לביטחון פנים לא מסביר מהיכן יילקחו התקציבים הנדרשים לשם כך.

העובדה שחיילי צה"ל, אנשי מילואים שהחליפו כוח סדיר ששהה ביצהר, לא עשו דבר למניעת הרס המאהל וסביבתו מעידה על מדיניות הטיפול בכפפות של משי במפירי החוק והסדר באיו"ש. סמוך לחמש בבוקר העירו כחמישים מתפרעים, רובם צעירים ומלווים במספר מבוגרים, את חיילי המילואים והורו להם לעמוד בצד בעודם משחיתים והורסים את המאהל והציוד הנלווה לו. "הם ביקשו לשרוף את המאהל ורק בקשת המילואימניקים לא לשרוף כי אז ייפגע ציודם האישי, מנעה את השריפה", אמר למגפון אחד מהנוכחים במקום. 

יצהר עלתה לכותרות מיום הקמתה וקיבצה לתוכה קבוצות של מתנחלים מיליטנטים. במהלך הזמן גם גורמים מיליטנטיים ששהו בחברון זלגו ליצהר והעתיקו להתנחלות את פעילותם. בחודש אוגוסט שחלף הותקף קצין ההנדסה של החטיבה בידי רעולי פנים שהשחיתו את מכוניתו, במחאה על הכנסת קבלן דרוזי לביצוע עבודות במוצב צבאי. כך בינואר השנה חובל רכבו של מח"ט שומרון כאשר בא לפגישת פיוס והידברות ביצהר. המח"ט, יואב ירום, הצהיר לא פעם כי הוא מבכר שיחה והידברות על פני פעילות של יד קשה ובלם לא פעם ניסיונות של משטרת ישראל לפעול בישוב.

לפני כעשרה ימים הושלכה אבן לעברו של סא"ל, איש המנהל האזרחי, שכל פשעו היה בכך שיום קודם לכן הוא ביקר ושוחח עם פלסטינים מהכפר הסמוך שחרשו את שדותיהם. אלה נזקקים לאישור המנהל האזרחי ולהגנת שוטרי מג"ב וצה"ל מפני אותם מתנחלים אלימים, שרואים בחרישה מעשה פוגעני במלחמתם להשתלטות על כול שטחי יו"ש. לכן, ביקורו של קצין המנהל האזרחי בשטח ושיחתו עם הפלסטינים היוו סיבה מספקת ליידות בו אבן כאזהרה.

"תבין, אני מפחד", אמר לי פלסטיני כשסיירתי בשטח. "יש לי 40 דונם של זיתים מתחת להתנחלות ואם אני לא מבקש רישיון למסוק זיתים או לחרוש, גם הצבא לא ייתן לי לעבוד והמתנחלים יבואו לתקוף אותי ואת ילדיי". במהלך השיחה הוא פזל ללא הרף לעבר בתי יצהר, מאות מטרים בודדים מעל מטעי הזיתים השלווים. בתחומי יצהר יש למעשה שמונה מאחזים המכונים שכונות. מצפה יצהר, גבעת להבה (המזרחית), תקומה (גבעה 725), חוות שקד, הנחלה, שלהבת יה וגבעת כיפה סרוגה.

התווה מדיניות הריסה שמבוצעת חלקית - משה (בוגי) יעלון (צילום דן בר דב)
התווה מדיניות הריסה שמבוצעת חלקית - משה (בוגי) יעלון (צילום דן בר דב)

לאחרונה התווה שר הביטחון מדיניות במשרדו שלפיה ייהרס כל מבנה שיוקם ללא אישור ובניגוד לחוק, ממש לפני שיאוכלס במתנחלים. הלכה למעשה מדיניות זו יושמה רק באופן חלקי. כך לדוגמה לא נהרסו אתמול לפנות בוקר כל המבנים שנבנו ביצהר שלא כחוק.

שרשרת האירועים האחרונה החלה כאשר לפני מספר ימים הרסו אנשי המנהל האזרחי את ביתם של בני משפחת לזר. בני המשפחה היו אמורים לאכלס את ביתם החדש כבר השבוע. בתגובה למעשה נחתכו צמיגי רכבו של אל"מ מח"ט השומרון יואב רום, בעת שסייר בישוב לצרכי חפיפה מקצועית עם מחליפו בתפקיד.  יעלון זעם ולמחרת היום כינס ישיבה בלשכתו בקריה, בה הורה על הריסת חמישה מבנים לא חוקיים ביצהר. שעות ספורות אחרי הישיבה בקריה חיבלו אלמונים בצמיגי רכב צבאי השייך לאותם אנשי המילואים שמשרתים במוצבון המצוי בשיפולי ההתנחלות. האור הירוק ניתן לצה"ל ואתמול לפנות בוקר נהרסו המבנים, כשחלקם מוחרם ובגבעת כיפה סרוגה נהרסו יסודות בטון שיצקו המתנחלים. אלו בתגובה הרסו את המוצבון. "המאהל הזה יותר קרוב לכפר עסירא אל-קבלייה", אמר היום בלגלוג אחד מתושבי יצהר. "הוא נועד יותר לשמור על בריכת המים של הכפר מאשר על יצהר", החרה חברו.

ציפי לבני: "גדלה אידיאולוגיה שלא מכירה בשלטון החוק"

צמחה כאן אידאולוגיה שאיננה מכירה בשלטון וריבונות המדינה והחוק - ציפי לבני (צילום אתר הכנסת)
צמחה כאן אידאולוגיה שאיננה מכירה בשלטון וריבונות המדינה והחוק - ציפי לבני (צילום אתר הכנסת)

"אני לא חושבת שאפשר לדבר על דמוקרטיה… כשגדלים או גדלה אידיאולוגיה שלא מכירה בשלטון החוק – לא מכירה בנו, לא מכירה בכל מה שאנחנו אמורים לייצג", אמרה היום שרת המשפטים ציפי לבני. "זו בעיה שאנחנו לא יכולים לעצום עיניים מולה, אסור לנו לעצום עיניים וכל מי שמאמין בדמוקרטיה ושלטון החוק לא יכול להשלים עם זה. אנחנו חייבים להבין שזה חלק מהמאבק שאנחנו, כמשרד המשפטים, חייבים לעשות. אני מקווה שאני אוכל גם בתפקידי השני להגיע להסדר שפעם אחת ולתמיד ישים לזה סוף", היא אמרה.

בקצב השתלשלות האירועים ביהודה שומרון ובבקעת הירדן, ספק אם משהו ישתנה. משרד השיכון מצוי בידי מפלגת הבית היהודי, האוצר מזרים מאות מיליונים לגדה המערבית ובוועדת החוקה מונע יו"ר הוועדה שקיפות שתבהיר לאן מוזרמים הכספים ולשם מה.

כך לדוגמה חשף היום ארגון "יש דין", כי המינהל האזרחי מתכוון להפקיע 180 דונם מאדמות מוסדרות בטאבו של תושבי הכפרים הפלסטיניים עין יברוד וסילוואד, כדי להקים שם מתקן לטיפול בשפכי ההתנחלות עפרה. כך עולה ממסמכי התכנון של המתקן שהוגשו למועצת התכנון העליונה. הליכי הקמת מתקן הטיהור של עפרה החלו בשנת 2007. בתב"ע המקורית של עפרה משנות ה-80, שלמעשה לא אושרה מעולם, הוקצה שטח לבריכות חמצון. הבריכות לא נבנו לבסוף בשל קרבתם לבתים. כחלופה, לפני שבע שנים החלה המועצה האזורית מטה בנימין להקים את המתקן על אדמותיהם המוסדרות של פלסטינים מהכפרים הסמוכים, ללא היתר בנייה. הקמת המתקן הושלמה, אך הוא טרם החל לפעול.

במינהל האזרחי פנו לכפרים הסמוכים והציעו להם להתחבר למתקן טיהור השפכים, אך אלו סירבו. כחלופה הוחלט במינהל האזרחי להקים בור ספיגה ממנו ייצא צינור שיגיע למתקן, ואליו יזרימו הפלסטינים את תכולת הביוב מהבתים. עתה אנו צפויים לנושא חדש למאבק – סיפוח זוחל של אדמות הפלסטינים לטובת ההתיישבות היהודית באיו"ש.

עו"ד שלומי זכריה מהצוות המשפטי של יש דין אמר בתגובה לחשיפת התכנית: "המדינה התחייבה שוב ושוב לא להפקיע אדמות פלסטיניות פרטיות עבור ההתנחלויות והנה שוב אנו נחשפים לתכנית להפקעה מסיבית של אדמות פרטיות לטובת ההתנחלות עפרה. מעבר לכך, נראה כי המדינה בוחרת פה בפיתרון הנחות יותר מבחינה סביבתית ותכנונית – רק על מנת להכשיר ולכסות בדיעבד על הפרת חוק שהיא עצמה הייתה מעורבת בה".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן