Skip to content

קרע ביצהר: הצבעה על התנגדות היישוב לאלימות נגד צה"ל

ביישוב פועלים זה לצד זה מתנחלים מיליטנטים מול מתנחלים מתונים יחסית שאינם מוכנים לתת יד לפגיעה בצה"ל ובכוחות הביטחון. המתח הגיע לשיא באגרת לתושבים ששוגרה הבוקר ממזכירות היישוב, שמאיימת עתה להתפטר. בהצבעה יוכרע אם רב היישוב המתון יפסוק לגבי ההתנהלות מול צה"ל והמשטרה, או שיד הקיצוניים תהיה על העליונה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לאור השתלשלות האירועים וריבוי פעילות של גורמים קיצוניים בתוך יצהר, החליטה הבוקר (חמישי), מזכירות היישוב להעמיד להצבעה את דרך ההתנהלות להבא. במכתב ששיגרה היום המזכירות לתושבי ההתנחלות הוסבר כי "אי אפשר להתעלם מהקשר הישיר בין התקיפות השונות שבוצעו לבין מעשי ההרס שחווינו. חובה עלינו במציאות זו לעשות חשיבה מחודשת לגבי הכלים אותם נפעיל נגד כוחות הביטחון".

התושבים יתבקשו להגיע אל קלפי שתוצב ביממה הקרובה במזכירות ולהצביע האם לתמוך בדרך האלימות וההרס כפי שהיינו עדים לה במהלך השנה שחלפה או לנקוט בדרך אחרת אך חוקית ונורמטיבית. נוסח הדברים שיועמדו להצבעה: "היישוב יצהר מתנגד לפגיעה בכוחות הביטחון ברחבי הישוב (והגבעות). כל שאלה לגבי גבולות המאבק הציבורי תוכרע על ידי רב היישוב".

הפגנה וסגירת היישוב בעקבות מעצרו של בועז אלברט (צילום ארכיון: יהודה פרל)
הפגנה וסגירת היישוב בעקבות מעצרו של בועז אלברט (צילום ארכיון: יהודה פרל)

עמדת רב היישוב תועמד להצבעה, אם כן, מול עמדת הדתיים תורנים שנמצאים ביישוב ונוטים לקבל על עצמם עמדות של רבנים מיליטנטים שדעתם מנוגדת לעמדתו המתונה יחסית של הרב. בפתח האיגרת לתושב מציינים חברי המזכירות: "אין בעינינו ובתוכן מכתב זה שום הצדקה למעשי ההרס והחורבן של ארצנו הקדושה בידי כוחות הביטחון כחלק מהדורסנות המדינית המופעלת כלפינו בצורה נקמנית וקולקטיבית… לצערנו… אנו עדים לפעולות אלימות נגד חיילי צה"ל וכוחות הביטחון אשר בוצעו במרחב היישוב באופן שאינו עולה בקנה אחד עם עמדתה הנחרצת של המזכירות נגד מעשים אלו". הם מוסיפים כי מעשים אלו גם מנוגדים לפסיקותיו ההלכתיות של רב הישוב. "לא יתכן שתושבים ביישוב המתקרא "דתי תורני" לא ישמע לדעת תורה… שמנחה בשאלות ההלכתיות הנוגעות למרחב הציבורי". בדברים אלה נחשף הקרע הקשה ביצהר.

להפסיק את שיתוף הפעולה עם צה"ל או לא מתנחלים מול ערביי הכפר בורין (צילום וויקימדיה מתוך בלוג הדיעות האמריקאי
להפסיק את שיתוף הפעולה עם צה"ל או לא מתנחלים מול ערביי הכפר בורין (צילום: ויקימדיה מתוך בלוג הדעות האמריקני)

 "אנו שומעים מגורמים שונים ומבינים בפשטות כי המאבק המוקצן של חלק מהתושבים, אליו הגענו, המופנה בצורה אלימה מול לב הקונצנזוס של אזרחי המדינה – חיילי צה"ל, הנו חסר לגיטימיות בעיניי הציבור הרחב, גורר תגובות כואבות ומשמעותיות ליישוב ולהתיישבות כולה ומביא אותנו לבידול ובידוד מהמעגלים הקרובים לנו ביותר – יישובי הסביבה, תומכי ההתיישבות השונים, מועצה אזורית שומרון ואפילו בתוך הישוב עצמו", הם מזהירים. באגרת מזכירים כדוגמה את שלל האירועים החריגים שאירעו לאחרונה כמו "ניפוץ שמשת קצין מהחטיבה, פינצ'ור ג'יפ המח"ט הנכנס, הריסת מוצב 670 וניסיון של רעולי פנים לשרוף אותו על כל הציוד הצבאי והאישי שבתוכו".

תושב יצהר כשהוא יורה באקדחו לעבר הפלסטינים (צילום: בצלם)
תושב יצהר כשהוא יורה באקדחו לעבר הפלסטינים (צילום: בצלם)

חברי המזכירות מציינים כי שריפת המאהל נמנעה ברגע האחרון על ידי תושב יצהר' יהודה ליבמן. מפליאה אם כן תגובת משטרת ש"י' שעדיין חוקרת את אירועי הלילה' כשיש בידיה שמות של תושבים שהיו עדים למעשה במו עיניהם.

"החלטנו להעלות נקודה זו להצבעה ציבורית כדי להבין האם תושבי הישוב מעוניינים להמשיך לחיות במאבק המנוהל ללא כל לקיחת אחריות, חסר כל גבול ברור, המדרדר אותנו ציבורית, התיישבותית וקהילתית למקומות כואבים ביותר או לא". מסבירים במזכירות. הם מתרים כי לא מדובר ב"סקר דעת קהל" וכי תוצאות ההצבעה "יהיו חד משמעיות לגבי המשך ההתנהלות היישובית בנושא".

בסיום האיגרת מתרים חברי המזכירות בחברים: "אנחנו על קו פרשת דרכים ובמידה ויתברר כי אין לנו מנדט מהציבור להוביל את יצהר החוצה מהמקום האובדני בו היא נמצאת סביב עניין זה – איננו רואים טעם להמשך תפקודנו כמזכירות". הם קוראים לציבור "לקחת אחריות ולגבות אותנו במהלך זה".

המאבק על הנהגת היישוב איננו חדש. ב-10 לספטמבר 2013 התפטרה מזכירות יצהר על רקע מחלוקת קשה בשאלה האם לנתק את היחסים בין ההתנחלות לכוחות הביטחון. חברי המזכירות כתבו כי הם אינם מעוניינים "לקחת חלק בהנהגת ישוב המעוניין לתפקד כבסיס למאבק אידיאולוגי מתמיד מול מערכות המדינה". יצהר העמידה עצמה במהלך 16 השנה כבעלת קו בלתי מתפשר נגד הפלסטינים וכשותפה לאירועי תקיפה של חיילים ושוטרים. המושג "תג מחיר",  צמח בהתנחלות והשתרש היטב בקרב ציבור לוחמני באיו"ש ובירושלים. את הקו המילטנטי הובילו אנשי ישיבת "עוד יוסף חי" בראשות הרב איציק שפירא, שעברו ליצהר לאחר אירועי שריפת קבר יוסף בידי פלסטינים. אליהם הצטרפו גורמים קיצוניים מחברון והבעירו שם אש. מעבר הגורמים ליצהר הפחית משמעותית את החיכוכים בין הציבור היהודי לפלסטיני בעיר חברון.

לאחרונה, החליט שפירא לעזוב את יצהר ולעבור לגור בירושלים יחד עם כמה תלמידיו. במשך כול השנים היו בהתנחלות תושבים שלא ראו בעין יפה את האלימות כלפי כוחות הביטחון, וכעת הם סבורים כי יש לשנות את ההתנהלות ביישוב     .

את תחושותיהם של חלק גדול מהתושבים ביטא הלילה (רביעי) אליעזר בוצר, קב"ט יצהר לשעבר, שכתב פואמה על תחושותיו והיא נפתחת במילים אלו: "אני מזדהה עם תחושת התיסכול, על עוולת המציאות המעוותת, כולם פה חצו את הגבול, העדר הגיון, האנרכיה שולטת, תג מחיר, גרפיטי על קיר, שרפו עוד מסגד, פינצ׳רו את המג״ד, חסמו את הכביש, זרקו אבנים, ובלי להרגיש, נעשו קנאים, ללא אחריות, ללא מטרה, רק נותנים עוד שירות לסלידת החברה. גם אני סולד אך מזדהה עם תחושת התסכול, על עוולת המציאות המעוותת, כולם פה חצו את הגבול ובהעדר הגיון – האנרכיה שולטת". 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן