Skip to content

עם משה כחלון לא נחצה את ים האש

כשנדמה שאין תשובה ואין דרך ואין מוצא, כל מטאטא יורה. משה כחלון הוא רק משל וסמל לדור כולו. הוא איננו יחיד. כולנו באותה הסירה. יאיר לפיד ונפתלי בנט, איש איש באדרתו ובמגבעתו, דוחף אותנו אחורנית בזמן. לאיש מהם אין בשורה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כל שושנה היא אי / של השלום המובטח, / השלום הנצחי. // בכל שושנה מתגוררת / ציפור ספירית / ששמה "וכיתתו". // ונדמה / כה קרוב / אור השושנה, / כה קרוב ניחוחה / כה קרוב / שקט העלים, / כה קרוב / אותי אי – / קח סירה / וחצה את ים האש. 

כל שושנה (המשוררת זלדה)

כדי שנחולל כאן מפנה גדול בחיינו הציבוריים אנו זקוקים לאירוע מסדר גודל של אברהם אבינו, בחזקת "לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר הראך". רק אנשים שכאלה היו יכולים לייסד עם חדש ולאמץ את התפיסה של אלוהים אחד. בעידן המודרני, התנועה הציונית והקמת המדינה, היו אירועים שכאלה.

ברמה האישית, רבים מתוכנו פועלים על פי משל גדול ונפלא זה. אך ברמה הלאומית דורנו סובל מחסך עצום ברוח המייצרת אנשים כמו אברהם וכמו משה רבנו. משה כחלון איננו כזה. אף שפרש מן הליכוד ומן הממשלה למשך שנים מספר, הוא נשאר חלק מן ההוויה ממנה צמח, והוא קשור בעבותות לאנשים המעורבים בה, בפוליטיקה, באקדמיה ובכלכלה. עם האיש הזה לא נחצה את ים האש. לכל היותר נעשה עוד מאותו הדבר והפעם כשאנו לבושים באדרת וחובשים מגבעת כחלונית.

משה כחלון (צילום ארכיון: רפי מיכאלי)
לא חדשנות, לא תעוזת רוח. משה כחלון (צילום ארכיון: רפי מיכאלי)

את הריאיון הרחב עם משה כחלון, שנערך בעיתון ידיעות אחרונות ב"שבת הגדול" –  היא השבת שלפני הפסח, בה נהוג לקרוא בבתי הכנסת קטעים מההגדה – אפשר לסכם במילים שאין לאיש הטוב והחביב הזה הרבה להגיד לעם ישראל. מלבד הסוס החברתי אין בפיו כל בשורה וכל חזון רחב יותר למדינת ישראל. במיוחד בולטת בדבריו היעדרותה הזועקת של הפוליטיקה שלנו. מבוישת ונכלמת היא מסתתרת מעינינו. נטשנו אותה. הזנחנו אותה.

הסיפור האישי שלו, כמי שצמח בגבעת אולגה, גדל במשפחה ענייה ומרובת ילדים, עלה לגדולה והגיע להיות שר מצליח בממשלת ישראל, הוא הדבר המנחה אותו והקו המרכזי בחייו הציבוריים. מכאן הוא שואב את כוחו וזה גם המרכיב המרכזי שמעצב את אופקיו. מעבר לכך – שממה וציה: לא תעוזת הרוח, לא חדשנות ופריצות דרך, לא מחשבת עומק כלשהי, לא מחשבה סדורה ומקצועית יותר, הגות ועיון אינם מוגדרים בארסנל שלו ואפס ניסיון לתת תשובה לבעיות האמת והיסוד של חיינו הציבוריים.

אנחנו, כמחפשי גאולה נצחיים, נלך שבי אחרי כל מי שנדמה שאולי יביא לנו את המשיח. כך בהיבט הקיומי של חיינו וכך גם במשמעותם היום יומית. כשנדמה שאין תשובה ואין דרך ואין מוצא, כל מטאטא יורה. משה כחלון הוא רק משל וסמל לדור כולו. הוא איננו יחיד. כולנו באותה הסירה. יאיר לפיד ונפתלי בנט, איש איש באדרתו ובמגבעתו, דוחף אותנו אחורנית בזמן. לאיש מהם אין בשורה וכולם משחקים את אותו משחק מוכר וידוע.

כמו בכל סיפור גדול באשר לחיינו הציבוריים, צומח לצדו סיפור קטן יותר והוא "כיצד אנשים טובים מייצרים תוצאות רעות". זהו סיפור מרתק שעלינו לתת את הדעת עליו. מספיק שנדע שסיפורי משנה שכאלה הם הם הסיפור האמיתי של החיים. אין זה מספיק להיות אדם טוב כדי להוביל עם קדימה. נדרשים כאן איכויות ויכולות יוצאות דופן. יכולות שהדור הזה איננו מצמיח, וזה בלבד מצריך חשיבת עומק, שהתקשקשות ריקה על שלום וביטחון וחברה וכלכלה אינם תחליף לה. ורק נגענו בקצותיו של הדבר שאנו כה חסרים אותו.

משה כחלון, הנך איש טוב אך לא הרחקת לכת דייך. לא באמת עזבת את "ארצך ומולדתך". נשארת חלק מאותו הדבר שגורם לכל כך הרבה הפסדים ונזקים למדינת ישראל ולחברה בה. הצלחת כשר להביא רפורמות במשק התקשורת בישראל, אך הכוונות הטובות שבלבך אינן ערובה להצלחתך הפוליטית, ורב החשש שהביטחון האישי שצברת בגינן רק יעמוד לך לרועץ.

[related-posts title="מאמרים קודמים של נמרוד נוי"]

5 Comments

  1. גידי
    14 באפריל 2014 @ 13:55

    צריך לתמצת ולהבין דבר מתוך דבר ממשנתו הגזענית של נמרוד,ולו תומצת המאמר לכחלון הייתי אומר לו שמזרחי וימני לא יכול להיות משיח.אגב אברהם אבינו הוא מזרחי מארם נהריים (הגיע מעיראק)…
    ידיעות הבהיל את נמרוד אזי כדאי לו להירגע ,העם לא טיפש ויודע שמוזס יעשה הכל (מפעיל חוקרים פרטיים בכל העולם) להפיל את ביבי. הספין של מוזס שמריץ את כחלון לא יעזור.כחלון אדם ראוי אך אין לו נסיון בנושאי חוץ ובטחון.

    • שם טוב
      15 באפריל 2014 @ 0:12

      כן לביבי יש נסיון עתר ביחסים בינלאומיים שמתבטא בייחוד במכירה שלו את מאגרי הגז לתאגידים .

  2. נעשה ונשמע
    14 באפריל 2014 @ 8:59

    לכותב הנכבד נמרוד…….{ברוח דברייך…..}
    האמנם……
    לדעתי מר כחלון,הינו היחיד….{תקן אותי אם אני טועה}….שנכנס לתפקיד "המוגדר" ""כנשלט"" ע'י טייקונים שאף אחד אינו מעז להתעסק איתם,שבמשך שנים רדו בציבור,הפקיעו מחירים,והשתולל כאן פטרנליזם לשמו…..! בידיעת\הסכמת כל הנוגעים בדבר…
    מה לעשות והעובדות מדברות בעד עצמם!
    לשונך התנכית("משהו")נשמעת כמיואשת וכמי שכבר חרץ את דין האומה והחברה הישראלית….
    אברהם אבינו היה אחד ,וכן משה רבנו ,וכו'……
    וגם כחלון יש אחד……
    אין שום "ים של אש"…..ישנם אנשים {שגם זו בעיה ששחכתה לציין}שאינם מפרגנים……
    בקיצור……לדעתי מר כחלון הוא האיש הנכון שמגיע עם אג'נדה חברתית ברורה,ועם ק ב ל ו ת!!!!!!!
    הדבר היחידי שיכול לעמוד לו לרועץ זה עיתונאים שמחפשים "צומי" ולא מעניין אותם כלום חוץ מלהתייפיף ולהתיפח
    כאילו היו "אחרוני המוהיקנים"……..
    ולשיטתך:כוונות טובות מביאות מעשים טובים……..{נהפוך הוא מהפוליטיקאים הנוכחים שאין בליבם כוונות כלל לא טובות ולא רעות-רק מילים והבטחות סרק שמטרתם יחידה :שמירה על כסאות העור}
    אז פרגן לבחור קצת ….תן לו צ'אנס…..כמו שאמרתה :לפחות כוונות טובות יש לו…..
    אז מויישי שיהיה לך בהצלחה …………..תן לטייקונים בראש……
    החזר את הכח לעם

    • נמרוד נוי
      16 באפריל 2014 @ 9:59

      גידי, תודה על כך שקראת את דבריי וטרחת אף להגיב להם. הדבר האחרון שניתן להאשים אותי בו הוא גזענות. ביקורתי נובעת מכך שהייתי שם עמוק במערכת הפוליטית ואף פרסמתי ספר העוסק בכך, ומתוך ראייתי זו אני מגיב לאירועים שונים הקשורים לפוליטיקה שלנו. אגב, אני נשוי לאישה שהוריה באו מעיראק. נדמה לי שמגיע לנו קצת להתנתק מן השיח של ספרדים ואשכנזים' כמו גם שמאל וימין ולאפשר לנו בכך חופש מחשבה שכה נדרש לנו כדי להתמודד עם האתגרים שמחכים לנו.

    • נמרוד נוי
      16 באפריל 2014 @ 10:07

      ידידי בעילום שם, דבריי על משה כחלון נגזרים מן התשתית הרחבה והעמוקה שגיבשתי דרך מאמריי הרבים שפורסמו באינטרנט והספר שכתבתי על המערכת הפוליטית בישראל. חשוב שנבין שאי שביעות רצוננו מן הדברים הקורים לנו בחזית הציבורית של חיינו מקורם נעוץ בחולשה דורית גדולה הפוקדת אותנו. ובכך כחלון איננו שונה מיאיר לפיד וגם לא מנפתלי בנט. אל הסיפור הגדול הזה מתלווה סיפור קטן יותר אך משמעותי ביותר והוא 'כיצד אנשים טובים מייצרים תוצאות רעות' ומשה כחלון הוא איש טוב אך לצערי כמו גם אחרים הוא לא יביא לתוצאות טובות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן