Skip to content

ספורט בהולנד 2014: טכנולוגיה בשירות שר הטבעות

קבוצת עיתונאים ממדינות שונות הוזמנה לסיור רשמי בהולנד, מטעם ממשלת הולנד. בסיור הוצגו בפניהם מוסדות, ארגונים, מתקנים, טכנולוגיות, מחקרים והם נפגשו עם האנשים שעומדים מאחוריהם. המכנה המשותף לכולם – ספורט. כתבה שלישית בסדרה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

למרות היותה קטנה יותר, בשטח ובכמות תושבים, מיריבותיה, יש להולנד שאיפות גדולות בזירת הספורט. אסטרטגיית הספורט ההולנדית מציבה אתגר לא פשוט לספורטאים בנבחרת הכתומה ובמקביל – פותחת דלת למחקרים מדעיים וטכנולוגיים פורצי דרך ולהזדמנויות עסקיות רבות. שילוב של מומחים בתחום המדע, הטכנולוגיה, הספורט והמגזר העסקי מניב פירות להולנדים: פיתוח ידע מקצועי, שיפור הישגי הספורטאים, הטבות בריאותיות, פטנטים ורווחים כספיים.

דן בוס: התעמלות קרקע ומכשירים

בשבוע הבא יידע בוודאות אלוף העולם לשעבר יורי ואן חלדר האם ייכלל בסגל נבחרת הולנד לאליפות אירופה בהתעמלות מכשירים שתתקיים בבולגריה. ואן חלדר, הידוע בכינוי "שר הטבעות" ("Lord of the Rings"), זכה במדליית זהב במכשיר הטבעות באליפות העולם בשנת 2005, ובהמשך בארד בשנת 2006 ובכסף בשנת 2006. הוא גם זכה באליפויות אירופה בשני 2004, 2008 ו- 2009. סיכויו של ואן חלדר לייצג את הולנד טובים: בתחרות סבב גביע העולם בדוחא סיים חמישי בדירוג הכללי ובשבוע שעבר בבלגיה הפגין שיפור ניכר. ואן חלדר כבר מסתכל קדימה: לקראת ייצוג הולנד באולימפיאדת ריו דה ז'ניירו בשנת 2016.

ואן חלדר, כמו גם מתעמלים ומתעמלות הולנדיים נוספים, מתאמן במתקן האימונים "פליק פלאק" במתחם מעבדת החדשנות בספורט ("InnoSportsLab") שבעיר דן בוס ('ס-הרטוחנבוס). מתחם זה, שמתמחה בתחום התעמלות הקרקע והמכשירים, מאפשר לאתלטים ולמאמנים להתאמן על המיכשור המתקדם ביותר בענף תחת ניטור טכנולוגי ומדעי שוטף. מתקן "פליק פלאק", בשטח כולל של 10,000 מ"ר, הוא הגדול ביותר מסוגו באירופה ומדי שנה מבקרים בו 4,000 איש – ספורטאים ומאמנים.

לפני מספר שנים, כאשר ניתוח צילומי וידאו של תחרויות ואימונים הראה שואן חלדר מפעיל לחץ לא מאוזן על הטבעות, יזם צוות מעבדת החדשנות את פרויקט "הטבעות החכמות", בשיתוף עם צוות המחקר והפיתוח של החברה ההולנדית "יאנסן פריצן" ("Janssen-Fritsen"). במסגרת פרויקט זה פותח מכשיר טבעות "חכם" שמאפשר לאסוף נתונים ולקבל משוב בזמן אמת על עוצמת הלחץ שמפעיל ואן חלדר על כל אחת מהטבעות בביצוע האלמנטים השונים מהם מורכב התרגיל.

גרסה מסחרית ומתקדמת יותר של המכשיר, שכוללת חיישני כוח נפרדים לכל טבעת ותצוגת LCD שנותנת משוב מיידי לגבי הנתונים והפערים בין הצדדים, הוצגה לקהל המקצועי בחודש ספטמבר האחרון במסגרת אליפות העולם באנטוורפן שבבלגיה. צוות מעבדת החדשנות בספורט הזמינו מתעמלים ומאמנים להתנסות במכשיר החדשני והמכשיר זכה להתעניינות רבה, בין היתר, מצד זוג המאמנים האמריקאים בארט קונור ונדיה קומאנץ'. 

פרויקטים חדשניים נוספים של מעבדת החדשנות בדן בוס כוללים, בין היתר, פיתוח מתקן הגנה למתחרים באקרובטיקה על הטרמפולינה, מערכת ניטור בתרגילי הקרקע והמכשירים, מערכת קפיצים מיוחדת לרצפת אימונים ותחרויות בהתעמלות מכשירים, טכנולוגית הכנה מנטלית לתחרויות, מכשיר שמודד את המתח המדויק של הכבלים המייצבים של המתח ועוד.

מצגת פרויקט "Slimme Ringen" - "טבעות חכמות". צילום: מירה-בל גזית
מצגת פרויקט "Slimme Ringen" - "טבעות חכמות". צילום: מירה-בל גזית

צילום: מירה-בל גזית
צילום: מירה-בל גזית

איינדהובן: שחיה תחרותית

בזמן שבדן בוס מתעמלים, באיינדהובן – שוחים. ד"ר רונלד ואן דר וליט חולש על בריכה בה מותקנות 11 מצלמות ועל 5 דוקטורנטים, 45 סטודנטים לתואר ראשון, תוכנה ייחודית שפותחה במקום ומידע רב שהוא אוסף על תנועות השחיינים והשחייניות במים ומחוצה להם. בבריכה במתקן טונג'לריפ (Tongelreep), שבמעבדת החדשנות בשחייה תחרותית, מתאמנים טובי השחיינים והשחייניות ההולנדיים, לרבות ראנומי קרומווידיויו. קרומווידיויו, ששמה שובר שיניים, היא השחיינית המהירה ביותר בעולם: אלופה אולימפית במשחים ל- 50 מטר ול- 100 מטר חופשי ושיאנית העולם במשחה שליחות 4X100 מטר חופשי (בריכה אולימפית), 4X50 מטר, 4X100 מטר ו- 4X200 מטר (בריכת 25 מטר). באליפות העולם שנערכה בקיץ האחרון בברצלונה, זכתה קרומווידיויו בארבע מדליות, אחת זהב (50 מטר חופשי) ושלוש ארד. לקראת המשחים בלונדון ובברצלונה התאמנה קרומווידיויו במתקן טונג'לריפ. בהתאם לנתונים שאסף על מקצי השחייה הקודמים שלה, יכול ד"ר ואן דר וליט לייעץ לקרומווידיויו ולמאמניה באיזו זווית מדויקת להיכנס למים וכיצד לנהל את מהלך השחייה במקצים השונים על מנת לשפר את מהירות צליחת הבריכה. הוא אף מסוגל לנבא בהצלחה רבה האם תשבור את שיאה האישי או לא, כבר לאחר הקפיצה למים.

 

מעבדות חדשנות בספורט – InnoSportLabs

מעבדות החדשנות בספורט שבדן בוס ובאיינדהובן הן שתיים מתוך שש שפועלות כיום ברחבי הולנד. כל אחת מהמעבדות מתמחה בענף ספורטיבי אחר ויוזמת פרויקטים מחקריים שונים: במתחם טיאלף שבעיר הירנביין מתמחים בהחלקה מהירה על הקרח; בהאג – בשייט; בפאפנדאל – בתזונת ספורט ובריאות; ובאיינדהובן מעבדה נוספת, ייחודית, בתחום מוטיביציה לספורט (FieldLab). מתחמי מעבדות החדשנות בספורט, בשיתוף פעולה עם הועד האולימפי ההולנדי, נותנים לאתלטים ולמאמנים הזדמנות להתאמן במתקנים הטובים ביותר בענף שלהם ותחת ניטור וניתוח מקצועי.

משולשי זהב

המלכ"ר "Sports and Technology" משדך בין גורמים שונים במטרה ליצור "משולשי זהב": חיבור מוצלח בין ספורט, עסקים וידע. חיבור המדע החדשנות והתעשייה עם ספורטאי העלית מניב פירות: פיתוח ידע מקצועי, שיפור הישגי הספורטאים, הטבות בריאותיות, פטנטים ורווחים כספיים. הארגון, שפועל משנת 2004 ובסיסו באיינדהובן שבמחוז צפון בארבנט, יוצר קשרים לצורך מיזמים משותפים בין מעבדות החדשנות בספורט ומעבדות השטח לספורט; לבין חמישה גופי ידע (אוניברסיטאות ומוסדות טכנולוגיים בתחומים רלבנטיים שונים; ולבין רשת של כ- 100 חברות קטנות ובינוניות שמתמחות בתחום החדשנות והטכנולוגיה בספורט.

טכנולוגיה בשירות הספורט: הקילומטר המרובע החכם ביותר בעולם

באיינדהובן מצוי קמפוס ההיי-טק שההולנדים מכנים "הקילומטר המרובע החכם ביותר בעולם". מאז הקמתו יוצאים ממנו מדי שנה 50% מהפטנטים שנרשמים בהולנד. בקמפוס למעלה מ- 10,000 חוקרים ומדענים מ- 65 מדינות שונות, והוא מאגד 125 ארגונים עסקיים: חברות ענק בינלאומיות, מכוני מחקר מובילים, סטארט-אפים וחברות שירותים. 

צילום: High Tech Campus Eindhoven
צילום: High Tech Campus Eindhoven

קמפוס ההיי-טק אחראי לחידושים ופיתוחי טכנולוגיה מהחמים ביותר בזירה העולמית, וביניהם מדבקת א.ק.ג. שנצמדת לגוף ומשדרת לסמארטפון נתונים בזמן אמת על מצב לבם של ספורטאים בעת מאמץ ובמנוחה. המדבקה, שפותחה בשיתוף פעולה של עשרים צוותי מחקר ופיתוח מחברות הפועלות בקמפוס, כוללת שבב א.ק.ג. (ECG) בעל צריכת מתח נמוכה במיוחד ומשדר בלוטות' נמוך אנרגיה (BLE). המדבקה, הכוללת גם רכיב להפחתת הפרעות רקע, נצמדת לגוף ומספקת מידע שוטף על מצב הלב, במנוחה או בתנועה. עיבוד המידע הנאסף מהלב מתבצע במדבקה עצמה והנתונים משודרים לסמארטפון.

חידוש אחר, שפותח בקמפוס על-ידי מספר צוותים בהובלת חברת פנסוניק, הוא 'קסדת' EEG אלחוטית, שמשדרת באופן קבוע נתונים של שמונה ערוצי גלי מוח של החולה. בגלל צריכת חשמל נמוכה במיוחד משדרת הקסדה עד 70 שעות ללא טעינה.

חלוצת המחקר והפיתוח באיינדהובן היא קבוצת פיליפס, שחוגגת שנה 100 שנות מחקר. חטיבת הפיתוח והמחקר של קבוצת פיליפס שוקדת בשנים האחרונות, בין היתר, על חוד החנית של הפיתוחים בתחום אביזרי המחשוב הלביש (wearable electronics) – על-פי תערוכת המובייל השנתית MWC, שהתקיימה לפני חודש בברצלונה, הטרנד הבולט ביותר בתחום הטכנולוגיה. פיליפס פיתחה טכנולוגיה פורצת דרך שמאפשרת ניטור של קצב הלב באמצעות מערכת חיישנים שניתן לשלב בשעון, ברצועה, בביגוד או בכל חפץ אחר ופוטר את המשתמש מהצורך לחגור רצועת חזה. בנוסף, המערכת כוללת אלגוריתם שמתעלם מאותות שגויים על מנת להשיג קריאה מדויקת. בחודשים אלה שוקדים בפיליפס לשפר את הקיים ולהקטין משמעותית את גודל הצ'יפ. פוטנציאל השימושים בתחום הספורט והבריאות לטכנולוגיה זו גדול מאוד, והראשונות ששילבו את הטכנולוגיה של פיליפס בשעון הדופק שלהם הן מיו (Mio) ואדידס.

מר ג'וזפה קופולה, מנהל בכיר בחטיבת הפיתוח של קבוצת פיליפס, מציג את הטכנולוגיה החדשה של ניטור קצב הלב בחדר הכושר של עובדי קמפוס ההיי-טק של איינדהובן. צילום: מירה-בל גזית
מר ג'וזפה קופולה, מנהל בכיר בחטיבת הפיתוח של קבוצת פיליפס, מציג את הטכנולוגיה החדשה של ניטור קצב הלב בחדר הכושר של עובדי קמפוס ההיי-טק של איינדהובן. צילום: מירה-בל גזית

בהולנד, הטכנולוגיה המתקדמת מתחילה להיות סטנדרד. כך, בספטמבר האחרון חנכו באמסטרדם את אולם הכדורסל המשופץ במתחם "ספורטהאלן סוד". במסגרת השיפוץ הותקן באולם פרקט עץ עם חיישנים מיוחדים ומצלמות "kee-motion", שעוקבות אחר תנועות השחקנים בזמן אמת. המערכת החדישה מאפשרת למאמנים ולשחקנים לצפות באימון או במשחק במחשב נייד או בטאבלט ולנתח את הנתונים על מנת ללמוד כיצד לתקן שגיאות ולשפר ביצועים.

מעניין יהיה לעקוב ולראות האם יוכלו החידושים הטכנולוגיים להשפיע על כיווני התפתחות עתידיים של ענפי ספורט תחרותיים שונים ואולי אף לעצב אותם מחדש.

[related-posts title="לקריאה נוספת:"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן