Skip to content

ארה"ב: לפירוק הרש"פ תהיינה השלכות חמורות על הסיוע

בעוד דוברת הסטייט דיפרטמנט, ג'ן סאקי, מאיימת על אבו מאזן שלא לפרק את הרשות, מגיב נתניהו: "הרשות הפלסטינית שאתמול דיברה על פירוק, מדברת היום על איחוד עם חמאס. אז שיחליטו - הם רוצים פירוק או רוצים איחוד? כשירצו בשלום - שיודיעו לנו". השר ישראל כץ קורא להיערך ללחצים הצפויים על ישראל בעקבות הפסקת המו"מ
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 ארצות הברית מזהירה מגיבה לאיום הפלסטיני, בפירוק הרשות הפלסטינית, באזהרה חד משמעית. דוברת הסטייט דיפרטמנט, ג'ן סאקי, אמרה אמש כי לצעד קיצוני כזה תהיה השפעה חמורה על קשריה של ארצות הברית עם הפלסטינים ועל הסיוע האמריקני לעם הפלסטיני.

אבו מאזן. הפעם 'חטף' אזהרה מארה"ב (צילום: נירה ידין)
אבו מאזן. הפעם 'חטף' אזהרה מארה"ב (צילום: נירה ידין)

"למהלך קיצוני כזה יהיו השלכות חמורות", הזהירה סאקי. "ברור שיהיו לכך השלכות חמורות מאד ליחסים אתנו, כולל בהמשך הסיוע". דוברת הסטייט דיפרטמנט הדגישה כי הקהילה הבין-לאומית וגם הפלסטינים עצמם השקיעו מאמצים כבירים בבניית המוסדות של הרשות הפלסטינית והדגישה שפירוק הרשות לא ישרת את האינטרס הפלסטיני.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיב אמש – במהלך חגיגות המימונה – על האיום לפרק את הרשות. "אנחנו רואים ביום הזה את הרשות הפלסטינית שאתמול דיברה על פירוק, מדברת היום על איחוד עם חמאס", אמר נתניהו. "אז שיחליטו – הם רוצים פירוק או רוצים איחוד? כשהם ירצו בשלום – שיודיעו לנו, כי אנחנו רוצים שלום אמת. וגם ביום הזה, ביום חגנו, ירו אויבנו טילים לתוך יישובינו, והמדיניות שלנו היא ברורה – להגיב מיד ובעוצמה. אנחנו פוגעים בכל מי שבא לפגוע בנו, כך עשינו וכך נעשה".

שר התחבורה, ישראל כץ, הגיב הבוקר, בעמוד הפייסבוק שלו, בקריאה להיערך ללחצים הצפויים אחרי סיום המו"מ: "עכשיו, ברגע האמת, שוב התברר שאבו מאזן מבלף. לא מוכן לוויתורים, פונה לאו״ם ורץ להתחבק עם החמאס. המו״מ למעשה הסתיים בלא כלום וזה הזמן להתלכד ולעמוד יחד מול הלחצים הצפויים. בנוסף, במענה להפרת ההסכמים, עלינו לנקוט בצעדי תגובה משמעותיים והצעד הראשון המתבקש: החלטה על ביטול הסעיף המדבר על הזכות ״למעבר בטוח״ בין עזה ליו״ש. מדובר בשטח ריבוני ישראלי – ואנחנו לא חייבים להם כלום".

עוד קרא השר כץ להבהיר, "כי במידה והרשות תודיע על פירוקה, תבוטל מאליה החסינות שהוענקה לצמרת אש"פ בהסכמי אוסלו. דין רג׳וב יהיה כדין ברגותי וכל מגע של ח"כ אחמד טיבי עם אבו מאזן יחשב כמגע עם האויב. יש לנו ארץ נהדרת, אנחנו צודקים ואנחנו ננצח!"

עוד קודם לכן הגיב יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, באמרו כי לא מנהלים משא ומתן עם אקדח צמוד לרקה: "אבו מאזן מעודד טרור נגד ישראל, ואז מאיים עלינו שהוא יתפטר מתפקידו", אמר בנט. "על זה נאמר: עם איומים כאלה מי צריך איחולים, ואם הוא רוצה ללכת – לא נעצור בעדו".

את האיום לפרק את הרשות השמיע אבו מאזן באיום מרומז, בפגישתו עם חברי כנסת ישראלים בשבוע שעבר. בסוף השבוע, בריאיון לאתר החדשות "אל-מסרי אל יום", אמר אבו מאזן: "אין ברירה אלא להעביר הלאה את הדגל ולנוח, אבל זהו זמן לא פשוט לעשות זאת  – הנטל והאחריות כבדים, והסכנות יותר גדולות מההישגים".

בתקופה האחרונה דווח כי הרשות הפלסטינית הקימה צוותים שיבדקו כיצד ניתן בפועל לפרק את הרשות במקרה של כישלון השיחות עם ישראל. במקרה כזה, אומרים הפלסטינים, הנטל ייפול על ישראל. מדובר בין היתר ביותר מ-2 מיליארד בשנה שמקבלת כיום הרשות הפלסטינית ממדינות תורמות בעולם.

במקביל דווח היום כי דובר כוחות הביטחון הפלסטיניים אמר, כי אין כל אמת בדיווחים על פירוק אפשרי של הרשות הפלסטינית, במקרה שהמשא ומתן המדיני עם ישראל ייכשל. לדברי הדובר עדנאן דמירי הרשות לא דנה בעבר ואין בכוונתה לדון בפירוקה. "מי שהמציא את המונח 'פירוק הרשות' הוא ישראל עצמה, כדי לגרום לבלבול ברחוב הפלסטיני וכדי ללחוץ על הרשות", הוא אמר לסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען".

יו"ר מרצ, חברת הכנסת זהבה גלאון, קראה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לקחת את הדברים של אבו מאזן ברצינות. "אני מאוד חוששת שהוא עשוי להחזיר את המפתחות לישראל. ישראל תיאלץ להקים מנהל אזרחי שישלוט באוכלוסיה האזרחית בשטחים, הדבר הזה יגרום להעמקת כיבוש ובעיקר יגרור סנקציות בינלאומיות על ישראל. ישראל תהפוך להיות מדינה מנודה, מבודדת ומצורעת בעולם, מדינה ששולטת על אוכלוסיה אזרחית של קרוב לשלושה מיליון בני אדם".

ח"כ עומר ברלב (העבודה) הגיב: "כמו בגבעת חלפון, אבו מאזן כבר מזמן הוציא את חליפת האיומים בעוד שאצל ראש הממשלה היא תקועה במכבסה (אולי בזו שעולה לנו 3,500 ש"ח בחודש). כך הפלסטינים. יש להם תכנית א' ותכנית ב' (ללכת לאו"ם) והבוקר שמענו תכנית ג' ("להחזיר לנו את המפתחות.."). בחיי, כמה שהם יצירתיים. ואנחנו? נותרנו פאסיביים, ישנים בפיג'מה, מחכים שמישהו יבוא ויתן לנו הזדמנות לעוד משא ומתן שלא יביא דבר מלבד דיבורים ושחרור מחבלים.

"לצערי", אמר ח"כ בר-לב, "נראה שלראש הממשלה אין תכנית, אין שיטת משחק ואין חזון וחברי יש עתיד והתנועה שנדבקים לכיסאותיהם בממשלה, משרתים את אותה הגישה הפאסיבית והמסוכנת לעתידנו".

1 Comment

  1. דבורה
    22 באפריל 2014 @ 14:45

    ממש יש לנו פרטנר,…
    אי אפשר לסמוך עליו באגורה אחת ובטח לא לעשות איתו שלום
    גם צריך להראות לאמריקאים איך בונים בשטחים ללא רשיון ארמונות ןךננו מודדים כל סנטימטר אז שלא יעשו איפה ואיפה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן