Skip to content

ועדת הכספים אישרה 46 מיליון שקל למימון בי"ח הדסה

הסכום נועד להמשך מימון במהלך הקפאת ההליכים בבית החולים. עימות בין נציגי המדינה לבין ההסתדרות ועובדי הדסה - המו"מ לפיתרון המשבר תקוע. ההסתדרות מאיימת בסכסוך עבודה בבתי החולים הציבוריים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במסגרת דיון על התקדמות המו"מ סביב המשבר בהדסה היום (ד'), אישרה ועדת הכספים העברת 46 מיליון שקל לצורך המשך מימון הפעילות השוטפת בתקופת הקפאת ההליכים. בנוסף אישרה ועדת הכספים העברה של עוד 45 מיליון שקל למשרד הבריאות למימון מענקים למתמחים בבתי החולים הציבוריים, שהחלו את התמחותם ב- 2013 במקצועות בהם יש מחסור ברופאים, בעיקר בבתי חולים בפריפריה.

במהלך הדיון נתגלע עימות חריף מאוד בין אנשי האוצר ומנכ"ל משרד הבריאות לבין נציגי ההסתדרות ועובדי בית החולים. מנהל האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, הודיע כי באין פתרון בהדסה, ההסתדרות תכריז על סכסוך עבודה בכל בתי החולים הציבוריים. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) הודיע על הקמת צוות מטעם הוועדה למעקב ולקידום פתרון המשבר. 

סלומינסקי: "ועדת הכספים לא רוצה להיות כספומט כשכל הזמן יבואו ויבקשו עוד העברה כספית ועוד הלוואה להדסה. נקים צוות שילווה את התהליך הזה ונלחץ על כל הצדדים להתכנס לפתרון שבו הדסה תחזור להיות היהלום שבכתר".

סגן ראש אגף התקציבים באוצר, משה בר סימן טוב, סירב לפרט בפני חברי הכנסת אילו סכומים מוכן האוצר להקצות להדסה, בטענה כי "אנחנו תוך כדי מו"מ וזה עשוי לפגוע במאמצים להגעה לפתרון. סגירת בית החולים הדסה אינה עומדת על הפרק. העדפה שלנו שבית החולים ייצא מהמשבר עצמאי, מאוזן, עם חופש ניהולי ובבעלות נשות הדסה. בינתיים המו"מ לא צלח וגם בית המשפט נכנס לתמונה. אם לא נצליח המשמעות בית החולים יכול להגיע חלילה למצב של פירוק. זו ברירה רעה למדינה, לעובדים ולכולם. מוכנים לתת סיוע יותר גדול אך דברים חייבים להשתנות. יש הטבות שכר שאינן מקובלות במגזר הציבורי, היקפי כוח אדם אינם מקובלים בבתי חולים אחרים, יש עלויות שוטפות עצומות על מגדל שלא המדינה החליטה על הקמתו, חלוקת ההכנסות מהשר"פ לא הגיונית ועוד. לפני שמכניסים את היד עמוק לכיסו של משלם המיסים צריך לוודא שמבנה ההוצאות יהיה ראוי ושהמשבר לא יחזור על עצמו. מה שיש כיום על השולחן מבטיח שזה יחזור על עצמו". 

מנכ"ל משרד הבריאות, רוני גמזו: "מצב הקפאת הליכים הרע את המצב של הדסה ויצר עול נוסף שעמו היינו צריכים להתמודד. זה לא דומה למקרה ביקור חולים, כאן אף אחד לא מבקש לסגור את בית החולים. פעלתי מול כל הגורמים במערכת לגבי עזיבת צוות רפואי. העברתי מסר מאוד ברור לכל בתי החולים, כולל בית החולים איכילוב. וקיבלתי מנציבות שירות המדינה שהמסר שלי היה תקיף מדי כי עובד שרוצה לעזוב יש לו הזכות לכך. אך בכל מקרה אנחנו לא רואים עזיבת מוחות מובילים את הדסה. יש הבנה שהעזרה של המדינה איננה חד-שנתית, אך גם הצד השני צריך לגלות אחריות". 

ועדת הכספים של הכנסת (צילום ארכיון)
לא רוצה להיות כספומט. ועדת הכספים של הכנסת (צילום ארכיון)

מנכ"ל הדסה, ד"ר אביגדור קפלן: "הגענו לוויתורים מרחיקי לכת מצד העובדים, אחרי שהדסה כבר עברה התייעלות פנימית. בין השאר, עזיבת 300 עובדים טרם הקפאת ההליכים. הגענו גם למו"מ על ויתורים של הרופאים בסדר גודל של 60 מיליון שקל. האוצר הסכים לתת לנו עוד 60 מיליון שקל בהסכם. בית החולים מתדרדר מדי יום. אנחנו על סף תהום ואנחנו ממשיכים להידרדר אליו והמשחק מי ייתן כמה לצמצום הגירעון צריך להיפסק. אנשי האוצר לא מבינים את המורכבות של הדסה: חינוך ואקדמיה, דור של רופאים, מקרים קליניים יותר קשים שמגיעים אליה, לא דומה לבתי חולים בשפלה, שני קמפוסים ואז מגיעים למסקנות לא נכונות. לצמצם 600 איש בשנה, למעלה מ- 10% מכוח האדם בבית החולים, משימה אדירה שיש להעריך". 

מנהל האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן: "יש כתובת אחת לפתרון". בר סימן טוב: "משלם המיסים הישראלי". ניסנקורן לבר סימן טוב: "הרסתם את הרפואה הציבורית בישראל ולהגיד שאתם לא אחראים להדסה זה ציניות, זו רפואה ציבורית לכל דבר ועניין. הקפאת ההליכים שכפה האוצר היתה טעות דרמטית. כבר לפני שנה ביקשתי לפתוח במו"מ לפתרון המשבר ונדחיתי. מאות עובדים כבר הלכו ועוד ילכו, זה לא דבר פשוט. הסכמנו לצעדים קשים מנשוא ואפילו בנושא השכר. כל יום של הקפאת הליכים זה נזק אדיר להדסה. התהליך המשפטי מתנהל לכיוון פירוק ואנחנו בסיטואציה משברית, אחרי שסיימנו מו"מ". כאמור, ניסנקורן אמר כי במידת הצורך, ההסתדרות תכריז על סכסוך עבודה בבתי החולים הציבוריים. 

יו"ר ועד המנהלים של הדסה, פרופ' דרור מבורך: "באוצר לא מבינים את חומרת המצב. ההצעות שלהם יובילו לסגירת בית הספר לרפואה ולעזיבת הצמרת הרפואית של בית החולים". 

סגן שר הבריאות לשעבר, ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה): "חלק גדול מהגירעון – הממשלה משלמת על מבנים חדשים ואף תורמת לתחזוקה וכאן נשות הדסה בנו מבנה ואת התחזוקה אף אחד לא משלם ולתחזק את זה, זה מאוד קשה. מציע להשוות את התנאים של בתי החולים הפרטיים לאלו של בתי החולים הממשלתיים. להשוות את הדסה לכל בתי החולים. שהמדינה לא תגיד דבר על השר"פ, כי המדינה דרשה 25% שר"פ בבית החולים שיוקם באשדוד, כי הם מבינים שאף בית חולים לא יכול להתקיים ללא השר"פ. שערי צדק באמת מאוזן, אלא ששם מחלקת יולדות הכי גדולה בארץ, שם עושים כסף וחוץ מזה, גם בתי חולים ממשלתיים עוברים תהליכי הבראה. הממשלה צריכה לגמור את העניין. אסור לוועדת הכספים להרפות. יום ראשון צריכים להתכנס שוב ולשמוע עדכון". 

ח"כ זבולון קלפה (הבית היהודי): "אנחנו לא רוצים להגיע לאותו מצב של תעש של הסכם אחרי ארבע שנות מו"מ, אלא שנייצר מסגרת של מעקב מתמיד אחרי המו"מ". 

ח"כ אלעזר שטרן (התנועה): "נשות הדסה תרמו במשך שנים למדינה ואם המדינה היתה יכולה לשכפל את המודל הזה, שגופים פילנתרופיים מרימים תרומה כזאת, זה היה נהדר. וגם אם היום יש תלונות כלפיהם, יש לזכור את התרומות כל השנים". 

ח"כ יצחק כהן (ש"ס) הביע תרעומת על-כך ש"שרי האוצר והבריאות אינם מעורבים. אפשר בהחלט לשנות סדרי עדיפויות ולהעביר ממאות מיליוני השקלים שעוברים כאן בוועדה לבית החולים. כולנו מבינים שפירוק איננו אפשרי".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן