Skip to content

הקבינט: יושעה המו"מ עם הפלסטינים ויופעלו סנקציות כלכליות

במקביל תפתח ישראל במתקפה דיפלומטית נרחבת על אבו מאזן ועל הרשות הפלסטינית, תוך הדגשה כי הפיוס של אבו מאזן נעשה עם החמאס – שארה"ב, אירופה ואפילו מצרים רואים בו ארגון טרור. מאמץ מיוחד ייעשה בקרב חברי הקונגרס האמריקני וגם מול מוסדות האיחוד האירופי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ישראל משעה את המו"מ עם הפלסטינים ותנקוט נגד הרשות הפלסטינית שורת סנקציות כלכליות. כך החליט הערב, פה אחד, הקבינט המדיני-ביטחוני, לאחר ישיבה של יותר מ-6 שעות. בהחלטה נאמר: "ממשלת ישראל לא תנהל משא ומתן עם ממשלה פלסטינית שנשענת על החמאס, ארגון טרור הקורא להשמדת ישראל". גם שרת המשפטים, ציפי לבני, הממונה על המו"מ, תמכה בהצעה.

בין הצעדים הכלכליים שיינקטו נגד הרשות הפלסטינית, בראש ובראשונה קיזוז החובות שחבה הרשות לישראל, מתוך המסים שגובה ישראל עבור הרשות הפלסטינית. מדובר בעיקר בחובות עבור החשמל שמספקת ישראל לפלסטינים. בנוסף לכך תפעיל ישראל סנקציות נקודתיות נגד בכירים ברשות הפלסטינית, שאותם רואה ישראל כאחראים למצב.

"מי שבוחר בטרור של חמאס לא רוצה שלום". בנימין נתניהו. (צילום ארכיון: קובי גדעון/לע"מ)
"מי שבוחר בטרור של חמאס לא רוצה שלום". בנימין נתניהו. (צילום ארכיון: קובי גדעון/לע"מ)

במקביל תפתח ישראל במתקפה דיפלומטית נרחבת על אבו מאזן ועל הרשות הפלסטינית,באמצעות נציגויותיה בעולם ובאמצעים הסברתיים אחרים, תוך הדגשה כי הפיוס של אבו מאזן נעשה עם החמאס – שארה"ב, אירופה ואפילו מצרים רואים בו ארגון טרור. במסגרת המערכה ההסברתית יספקו נציגויות ישראל בעולם נתונים על התקפות הטרור של החמאס על ישראל ועל התבטאויותיהם הקוראות להשמדת מדינת ישראל. מאמץ מיוחד ייעשה בקרב חברי הקונגרס האמריקני, במטרה לעודדם להחליט על הפסקת הסיוע הכלכלי של ארה"ב לפלסטינים. מאמץ מיוחד ייעשה גם מול מוסדות האיחוד האירופי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר במהלך הדיון בקבינט: "במקום לבחור בשלום אבו-מאזן כרת ברית עם ארגון טרור רצחני שקורא להשמדת ישראל. אבו מאזן כרת ברית עם ארגון שאמנתו קוראת למוסלמים להילחם ביהודים ולהרוג אותם. החמאס ירה יותר מ-10,000 טילים ורקטות לשטח ישראל והוא לא חדל לרגע מפעולות טרור נגד ישראל.

"הברית בין אבו מאזן לחמאס נחתמה בזמן שישראל עושה מאמצים לקדם את המשא ומתן עם הפלסטינים. היא המשך ישיר לסרבנות הפלסטינית לקידום המשא ומתן – רק בחודש האחרון אבו מאזן סירב לעקרונות המסגרת שהוצעו ע"י ארה"ב, אבו מאזן סירב אפילו לדון בהכרה בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, הוא הפר הסכמים קיימים כשפנה באופן חד צדדי להצטרף לאמנות בינלאומיות, ואז כרת ברית עם החמאס.

"מי שבוחר בטרור של חמאס לא רוצה שלום", אמר נתניהו.

שרי הבית היהודי הגיבו בסיפוק על ההחלטה. השר נפתלי בנט: ״הקבינט קיבל החלטה מאוזנת ונכונה לנוכח החדש שנוצר. אני מגבה את ראש הממשלה שדאג לשמור /על האינטרסים הנכונים של הכבוד הלאומי הישראלי ובטחון אזרחי ישראל. עם רוצחים לא מדברים״.

השר אורי אריאל: ״מדובר בהחלטה נכונה ובריאה ששומרת על האינטרסים של המדינה. הרשות הפלסטינית בחרה בטרור על פני השלום ואני מחזק את ראש הממשלה וחברי הקבינט על ההחלטה הנוכחית״.

ראש האופוזיציה ויו״ר מפלגת העבודה ח״כ יצחק הרצוג: ״אני שואל היום את ראש הממשלה: האם אתה חושב שההחלטות שלך מסייעות לבטחון ישראל? כי אם החלטת שנסתם הגולל על האפשרות להסדר, אתה צריך להציג חלופה לסיכול המדינה הדו-לאומית. אני, כראש הממשלה, במקום להיות מופתע שוב ושוב על-ידי האירועים, הייתי שם אחת ולתמיד את ההצעה הישראלית להסדר, שתזכה לגיבוי בינלאומי, תוך קבלת כל הערבויות הבטחוניות והמדיניות״.

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, הגיבה על החלטת הקבינט: "ההחלטה של הממשלה להפסיק את המו"מ היא פרס עצום לחמאס ועונש לאזרחי ישראל. במירוץ להוצאת הודעות צדקניות ומזדעזעות על איך אבו-מאזן מסכים לנהל מגעים עם החמאס, נתניהו שכח שהוא בעצמו אחראי אישית לשני הסכמים כתובים עם החמאס בשנים האחרונות, שהוא מעדיף כבר תקופה ארוכה את התיאום הביטחוני השקט שלו עם אסמאעיל הניה על פני שיתוף פעולה עם הרשות בגדה, שהוא שיחרר פי כמה יותר אסירים בהסכמים עם חאלד משעל ממה שהוא הסכים לתת לאבו-מאזן, ובאופן כללי שתחת הנהגתו ישראל ממילא מתייחסת לחמאס כפרטנר רציני יותר מאשר לאלה בהנהגה הפלסטינית שדווקא לא תומכים באלימות. אז עכשיו אסור לדבר עם מי שנתניהו מדבר איתם כבר ארבע שנים? איזו צביעות.

"ממשלה פחדנית שלא מסוגלת לפעול למען האינטרסים של ישראל לא ראויה להמשיך להנהיג. ראשי מפלגות כמו לבני ולפיד שנשבעו לבוחרים שלהם שיצאו מהממשלה ברגע שלא יהיה מו"מ, ועכשיו הצביעו בעד הפסקתו בלי שום כוונה לפרוש – אלה פוליטיקאים שקרנים שנאחזים בכסאות ולא ראויים לקולות המצביעים שלהם. די כבר לפרנואידיות ולכמיהה הפחדנית ללא לעשות כלום. אתם לא רוצים להתמודד עם המציאות? תחזירו את המפתחות".

ח"כ עמר בר-לב (העבודה), חבר ועדת החוץ והביטחון, הגיב להחלטת הקבינט להפסיק את המשא ומתן ואמר כי "ראש הממשלה וחברי הקבינט איבדו עשתונות ומגיבים בפאניקה של חלשים וכרגיל בלי להציג אלטרנטיבה כיצד נגיע להיפרדות מהפלסטינים שתשמור על החזון הציוני. גם אם נשחיר את פניו של אבו מאזן ונהפוך אותו למצורע ונחנוק את הפלסטינים בסנקציות כלכליות הדבר לא יפתור את הסכסוך שמתקיים כאן לאורך שנים ובוודאי לא יקדם אותנו להבטחת הישארותה של ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית". בר-לב הוסיף כי "בהחלטה שהתקבלה היום, נשבר שיא חדש של פחדנות מצד יאיר לפיד וציפי לבני, שבמקום לעמוד איתן ולהתמודד עם האתגרים שניצבים לפתחנו, בורחים מהמערכה ומהאחריות שלהם".

ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ): ״נתניהו עושה וידוא הריגה לתהליך המדיני. אחרי שחיפש כל תירוץ לפיצוץ השיחות שמלכתחילה לא העניק להן שום סיכוי, הוא מחרב את מה שנותר. ענישת הרשות הפלסטינית המקיימת שיתוף פעולה עמוק עם ישראל בכל הנושאים האזרחיים והביטחוניים הוא פרס לחמאס ויפגע בעיקר בישראל. זה מהלך מופקר ומסוכן, ונשאלת השאלה מה יש ללבני וללפיד לחפש בממשלה שנוהגת כך".

מוקדם יותר היום הזהירו גורמים בכירים בממשל האמריקני את הפלסטינים כי אם תוקם ממשלה משותפת עם חמאס, ארצות הברית תשקול מחדש את הסיוע הכספי שהיא מעניקה לפלסטינים. "על כל ממשלה פלסטינית להיות מחויבת לעיקרון אי האלימות, להכיר בישראל ולקבל את ההסכמים הקודמים שנחתמו בין הצדדים", אמרו אותם גורמים. "אם תקום ממשלה פלסטינית חדשה, אנחנו נעריך אותה בהתאם לתנאים המוזכרים לעיל, למדיניותה ולפועלה – ונקבע את מדיניות הסיוע שלנו, בהתאם לחוק האמריקני".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן