Skip to content

10 מיליארד סיבות לברוח מאחריות

אתר הזמנת הדירות Airbnb ממשיך לצמוח בקצב מסחרר אבל המאבק ברשויות המס עלול לפגוע במוניטין שלו ובהכנסותיו בכמה ערים בעולם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
כרזה של אתר Airbnb. אלפי דירות בישראל
כרזה של אתר Airbnb. אלפי דירות בישראל

שירות השכרת הדירות לטווח קצר Airbnb, פרץ אל עולם התיירות לפני כשש שנים ובימים אלה השלימה החברה גיוס הון של 450 מיליון דולר, ששיקף לחברה שווי של 10 מיליארד דולר, יותר משווי השוק של רשת מלונות הייאט. זהו סיפור ההצלחה של מיזם שתחילתו בשני צעירים שהחליטו להשכיר חלק מהלופט שלהם בסן פרנסיסקו בעת כנס שהתקיים בעיר. כיום יש לחברה אתר המציע אמצעי אכסון מגוונים ב-192 מדינות ביותר מ-34,000 ערים ועד כה נעשו דרכה עסקות תיירותיות על ידי 11 מיליון משתמשים.

הצלחת האתר לא נעלמה מעיני הרשויות מזה ותעשיית המלונאות מזה, והמשכירים החלו להתקל בקשיים ובקנסות במקומות שונים בעולם. בסן פרנסיסקו, למשל, אסורה השכרת דירה מתחת ל-30 יום, אלא במקרה של רשיון מיוחד. וכבר ננקטו אמצעים נגד משכירי דירות לתיירים, כמו קנסות ואיום בסילוק מהדירה. המשכירים סיפרו לעיתון המקומי כי Airbnb לא יצאה מגדרה כדי לעזור להם ובעיקר המליצה להם לפנות לעורך דין.

בימים אלה מנסה Airbnb להביא לאישור הקונגרס עד החודש הבא חוקים שיאפשרו לה לגבות מס מלונות של 14.7% שיועבר לרשויות וכי תתחיל לגבות מסי מלונות בשם המארחים בסן פרנסיסקו ובפורטלנד.

גם בניו יורק החליטו העיריה והתאחדות המלונות בעיר כבר לפני שנה, שהשכרה של דירה לתקופה שמתחת ל-29 יום, עוברת על חוק המלונאות העירוני.בחודש שעבר שלחה Airbnb מכתב לראש עיריית ניו יורק, ביל דה בלאסיו, בבקשה כי יסייע לה לשנות את החוק, בטענה כי החברה תוכל להכניס 21 מיליון דולר לקופת העיריה אם יאפשרו לה לגבות את המס מהמשכירים עבור העיריה. השכרת הדירות לתקופה קצרה פופולרית במיוחד בניו יורק, כאשר במנהטן לבדה יש לחברה למעלה מאלף דירות להשכרה.

האתר גם הודיע כי הסיר אלפי דירות בניו-יורק הרשומות בו, לאחר שהתובע המחוזי של ניו-יורק, אריק שניידרמן, הוציא צו בקשה לקבלת פרטים על בעלי דירות שהציעו להשכיר אותן באתר בחשד להשכרות לא חוקיות.

התאחדות המלונות בישראל כבר קראה להסדיר את נושא ההשכרה לטווח קצר בחוק, גם, לטענתם, בגלל תחרות בלתי הוגנת של השכרת דירות לתיירים ללא תשלום מס וללא החובות המוטלות על המלונות..

דירה להשכרה המוצעת באתר. אלף דירות במנהטן לבדה
דירה להשכרה המוצעת באתר. אלף דירות במנהטן לבדה

טבור באירלנד

לפי נתוני Airbnb, ב-2013 היו לה בישראל 7,500 דירות, כפול מהמספר ב-2012, כאשר ב-2013 לבדה נוספו 3,500 יחידות ברחבי הארץ. בחברה אמרו כי המספר הכולל של האורחים שעשו שימוש בדירות של Airbnb בישראל גדל בשנת 2013 ב-415%, אך לא היו מוכנים לפרט בכמה אורחים ובכמה לילות בפועל מדובר.

בתחילת החודש הפיץ האתר למשתמשים עדכון לתנאי השימוש בשירותיו ובין השאר ציין, כי כדי לשרת את הלקוחות של החברה, שגדלה בשנתיים האחרונות באופן משמעותי, נפתח באחרונה האב (Hub) באירלנד, שמיועד לכל משתמשי האתר מחוץ לארצות הברית.

בדברי ההסבר לסעיפי השינוי בהסכם שבין המשכירים לחברה, מצויין כי על המארחים לדעת את החוקים בערים שלהם, שכן יש ערים שבהם נהוגים חוקים המגבילים את יכולתם לארח בתשלום לפרקי זמן קצרים. "בערים רבות, המארחים חייבים להירשם, לקבל רישיון או לקבל רישיון לפני רישום נכס או קבלת אורחים. סוגים מסוימים של הזמנות לטווח קצר עלולים להיות אסורים לחלוטין. עונשים עלולים לכלול קנסות או אכיפה אחרת ועל המארחים לבדוק את החוקים המקומיים לפני רישום ב-Airbnb", הודגש בתנאים המעודכנים.
בנוסח החדש של תנאי השימוש מצוין במפורש שהחברה אינה צד לשום הסכם משכיר-שוכר שנעשה באתר וכי החברה "דוחה כל אחריות, וכל הזמנה שנעשית על ידי הלקוח היא על אחריותו בלבד". האתר גובה עמלה הן מהמשכיר והן מהשוכר ובמקומות כמו מדינות באירופה, גם את מס הערך המוסף.

הרווחים הנאים שמספקת ההשכרה לטווח קצר, גורמת לעתים לאנשים שומרי חוק בדרך כלל, לחרוג ממנו ולהסתיר את עקבותיהם, כמו, למשל, לפרסם כתובות מפוברקות ולהחביא את ההתכתבויות שלהם עם שוכרים פוטנציאליים.

אולי בשל כך מזכירה החברה כי היא עדה לכל הפעילות של הלקוחות באתר, כולל התקשורת בין המשתמשים לבין עצמם, אולם מדגישה כי "מדיניות הפרטיות חלה על כל המידע שנמסר על ידי הלקוח מאז הצטרף לאתר." לדבריהם, המידע משמש רק לניתוח וסקירה של פעילות הלקוחות ומדגישים שהם אינם מוכרים את המידע הזה לצד שלישי. עוד הם מציינים כי בקשות של ממשלות למידע על המשתמשים ייתקלו ב"הגנות מחוזקות על ידי החברה".

האתר גם הודיע כי הסיר אלפי דירות בניו-יורק הרשומות באתר לאחר שהתובע המחוזי של ניו-יורק, אריק שניידרמן, הוציא צו בקשה לקבלת פרטים על בעלי דירות שהציעו להשכיר אותן באתר Airbnb, בחשד להשכרות לא חוקיות.

הכתבה פורסמה לראשונה באתר www.monitour.co.il.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן