Skip to content

הממשלה אישרה תכנית לאומית לסיוע לניצולי השואה

מדובר בתוספת תקציבית של מיליארד שקלים בשנה לטובת ניצולי השואה. הממשלה הסמיכה את שרי האוצר והרווחה להביא את תיקוני החקיקה הנדרשים בתוך 21 יום על מנת שניתן יהיה לאשרם בכנסת במושב הקרוב ובדחיפות המירבית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הממשלה אישרה היום את התכנית הלאומית לסיוע לניצולי שואה, שמקצה תוספת תקציבית של מיליארד שקלים בשנה לטובת ניצולי השואה, שיזמו שר האוצר, יאיר לפיד ושר הרווחה מאיר כהן. התוכנית תסדיר את זכויותיהם של 200 אלף ניצולי השואה שחיים בישראל, ותיושם במהירות האפשרית, מתוך תחושת מחויבות היסטורית עמוקה, דחיפות והבנה, כי מסגרת הזמן לשיפור מציאות חייהם של ניצולי השואה הינה קצובה.

ניצולים במחנה מטהאוזן עם כניסת המשחררים חיילי צבא ארה"ב ב-1945. צילום: ויקיפדיה
ניצולים במחנה מטהאוזן עם כניסת המשחררים חיילי צבא ארה"ב ב-1945 (צילום: ויקימדיה)

סעיפי התוכנית הלאומית לסיוע לניצולי השואה

1. השוואת תנאים ליוצאי מחנות ההשמדה והגטאות שעלו אחרי 1953 שקופחו עד כה, בעלות של 277 מיליון שקל: יושוו תנאיהם של כ-18,500 יוצאי מחנות ההשמדה והגטאות שעלו אחרי 1953 לתנאיהם של ניצולי השואה (נכי רדיפות הנאצים) שעלו לפני 1953. עד היום ניצולי שואה אלו קיבלו קצבה אחידה של 1,500- 1,800 שקל לחודש. החל מאישור התוכנית יקבלו קצבה שבין 1,825 לבין 5,400 שקל לחודש (תלוי באחוזי הנכות שלהם) וכן זכאות לתגמול לפי מצבם הסוציאלי (השלמה להכנסה של שקל 5,300 – 8,800 שקל לחודש).

2. העלאת הקצבה מינימלית ל- 2,200 שקל לחודש לכל ניצול שואה המקבל קצבה חודשית- עלות של 166 מיליון שקל: היום נעות הקצבאות בין 1,825- 5,400 שקל לחודש לניצול (תלוי באחוז הנכות שלו). הקצבאות החדשות יהיו מעתה 2,200- 5,400 שקל לחודש (לא כולל זכאות ועל פי מצב סוציאלי). סעיף זה מתייחס ל-70 אלף ניצולי השואה נכי רדיפות הנאצים ול- 18,500 ניצולי השואה יוצאי מחנות ההשמדה והגטאות שזכאים לזכויות נר"ן (נכי רדיפות הנאצים).

"המצעד למען החיים" של עמותת "אביב לניצולי השואה שהתקיים היום בת"א (צילום: דן בר דוב)
"המצעד למען החיים" של עמותת "אביב לניצולי השואה החיים עמנו, שהתקיים היום בת"א (צילום: דן בר דוב)

3. כל ניצולי השואה לא ישלמו יותר עבור התרופות שהם צורכים. עלות של 130 מיליון שקל. הניצולים יקבלו מעתה הנחה של 100% עבור השתתפות עצמית לתרופות שבסל התרופות, לעומת 50% הנחה כיום.

4. ביורוקרטיה – כסף ישירות לחשבון הניצולים במקום סחבת וקבלות: מענק שנתי של 3,600 שקל לניצולי שואה שעלו אחרי 1953 ושאינם יוצאי מחנות ההשמדה והגטאות, עלות של 288 מיליון שקל. עד כה היו הניצולים בקבוצה זו זכאים להחזר של 4,000 שקל, פעם בשנתיים בלבד, על טיפולי שיניים ורכישת משקפיים וזאת רק לאחר שהציגו קבלות ומסמכים. החל מאישור התוכנית יקבלו כ-80 אלף ניצולים 3'600 שקל בכל שנה בהעברה ישירה לחשבונם ללא כל צורך בהצגת מסמכים וקבלות וזאת על מנת שיוכלו לקבל את הטיפול הנדרש לכל אחד ואחת על פי צרכיהם.

5. 9,000 ניצולי שואה נזקקים יקבלו מענק שנתי של 2,000 שקל. עלות של 18 מיליון שקל.

6. סיוע לבני זוג של ניצולי שואה שנפטרו – תשלום קצבה של 2,000 שקל לחודש לבן הזוג, החל מהשנה הרביעית לפטירה (עד כה ניתן הסיוע רק בשלוש השנים הראשונות שבהן בן הזוג המשיך לקבל את קצבת הנפטר). עלות של 65 מיליון שקל.

7. תגבור שירותי רווחה – עלות של 40 מיליון שקל.

8. סיוע נפשי ופסיכולוגי לניצולי השואה מהמעגל השני בהתאם לצורך הרפואי של כל ניצול (חלקו בבית המטופל וחלקו במועדונים ומרכזי טיפול) בעלות של 30 מיליון שקל.

9. שינוי מבחן ההכנסה כך שלא יכלול את הקצבאות המשולמות ע"י הרשות לזכויות ניצולי השואה. עלות של 55 מיליון שקל. קצבת הסיעוד של ביטוח לאומי משולמת כיום בהתאם למבחן הכנסה בו עומד הקשיש. החל מאישור התוכנית כל גמלה המשולמת לניצולי השואה לא תחשב כהכנסה לצורך זכאות הניצול לקצבת הסיעוד.

הממשלה הסמיכה את שרי האוצר והרווחה להביא את תיקוני החקיקה הנדרשים בתוך 21 יום על מנת שניתן יהיה לאשרם בכנסת במושב הקרוב ובדחיפות המירבית.

שר האוצר יאיר לפיד
שר האוצר יאיר לפיד

שר האוצר, יאיר לפיד: "אישרנו היום בממשלה תוכנית לאומית לסיוע לניצולי השואה בהיקף של מיליארד שקלים. בתוכה גם הרחבת הסיוע והקלת הבירוקרטיה לכל מי שזכאי היה לקבל הטבות וקצבה עד כה, וגם ובעיקר הכללתם של ניצולי השואה שעלו לישראל לאחר 1953, שעד כה המדינה לא הכירה בהם. היום אנחנו משנים את סדרי העדיפויות ומתקנים עוול של עשרות רבות של שנים בהן ניצולי השואה נזנחו, נדחקו ואבדו בתוך הסבך הגדול המכונה הבירוקרטיה הישראלית. לא ייתכן שמי שהצליח לשרוד את הזוועות הכי גדולות של החברה האנושית לא ישרוד את הבירוקרטיה הישראלית. את זה אנחנו משנים היום".

שר הרווחה מאיר כהן
שר הרווחה מאיר כהן

שר הרווחה, מאיר כהן: "הממשלה אישרה היום את אחת ההחלטות הדרמטיות והערכיות ביותר מאז קום המדינה. זהו התיקון המדמם ביותר של החברה הישראלית והמדינה חייבת לניצולי השואה את תקומתה. זהו צעד שיעשה צדק ובאמצעותו יצליחו ניצולי השואה לסיים את חייהם בארץ, בצורה ראויה ומכובדת".

1 Comment

  1. דב שורץ
    27 באפריל 2014 @ 22:17

    יוצאי גטאות, במיוחד צוין גטו בודפשט, לא יכלו לבקש ועדה רפואית ולקבל אחוזי נחות. התשובה שקיבלו ברשות "זה הסכום הקבוע (1200) שקל ואף שקל יותר". העם עכשיו יכלו לבקש ועדה רפואית? העם יאפשרו להם לקבל את הרחבת המחלות עפ"י ועדת שני? מאד מעניין לקבל תשובה. תודה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן