Skip to content

28 חודשי מאסר לשוטר שהורשע בהתעללות עם אקדח טייזר

שוטר סיור הורשע לאחר שהפעיל אקדח טייזר, ירה בחשוד וחישמל אותו 24 פעמים מרגע המעצר, וגם כאשר היה החשוד בחדר החקירות. במקרה אחר פגע באמצעות האקדח באדם שפרץ לכלי רכב ואף הפליא בו את מכותיו בתוך תחנת המשטרה. זהו התיק הפלילי הראשון שמוגש על ידי מח"ש בגין שימוש לא חוקי באקדח טייזר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר היום (ראשון) 28 חודשי מאסר על  סעיל אנעים, שוטר ביחידת סיור במרחב יפתח. השוטר הורשע בעבירות של  התעללות בחסר ישע ותקיפה הגורמת חבלה של ממש תוך שימוש במכשיר טייזר שלא לצורך וללא כל הצדקה בעצורים שהיו תחת אחריותו.

זהו התיק הפלילי הראשון שמוגש על ידי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) בגין שימוש לא חוקי באקדח הטייזר. האקדח יורה חיצים לגוף האדם ודרך התיל הדק המחובר אליהם מועברת מכת חשמל לגוף הקורבן.  בגזר הדין התייחס השופט צבי גורפינקל  לחומרת מעשיו של אנעים ולשימוש במכשיר הטייזר וכתב כי "אירוע זה של שימוש בלתי חוקי בטייזר אינו יכול לעבור לסדר היום, אין לו כל הצדקה, אין לו כל הסבר זולת הסבר של פריקת זעמו של הנאשם על המתלונן בדרך בלתי חוקית לחלוטין. הנאשם ניצל את היותו שוטר, השתמש במדיו ככיסוי לביצוע פעולה אסורה, והפעיל מכשיר טייזר בצורה בלתי סבירה ובלתי הגיונית בעליל".

לגבי קלות השימוש באקדח כתב השופט ש"לאחר שנחשפה בפני בית המשפט הקלות הבלתי נסבלת בה משתמש שוטר במכשיר הטייזר שלא לצורך… מן הראוי לרענן את הנהלים המתייחסים לשימוש בטייזר, להפנות את תשומת לב השוטרים לכך ששימוש בטייזר דינו כדין השימוש באקדח, וכי השימוש בו נועד כאמצעי אחרון בלבד".  

אקדח טייזר בכיס שוטר יסמ באחת ההפגנות (צילום: הקול היהודי)
אקדח טייזר על רגל שוטר יס"מ באחת ההפגנות (צילום: הקול היהודי)

על פי עובדות כתב האישום שכלל שלושה אישומים, בחודש ינואר 2011 הורה אנעים לאדם, שנעצר לאחר שהעיר לאנעים ולשוטרת נוספת כי הם נראים "משועממים", לצאת מהניידת ואז, בעודו אזוק בידיו, ירה אנעים במכשיר הטייזר חיצים בגבו של העצור ללא כל צורך ובלי להזהירו. לאחר שהעצור נפל לקרקע ובעוד חיצי הטייזר נעוצים בגבו, לחץ אנעים על הדק הטייזר שלוש פעמים נוספות וחישמל אותו שלא לצורך.

נוסף על כך, במהלך הנסיעה לתחנה, בעודו נוהג בניידת, לחץ אנעים על הדק הטייזר תשע פעמים נוספות שלא לצורך, והעביר זרם חשמלי דרך החיצים בגב העצור ואף הכה בראשו באמצעות  הטייזר וכן גידף אותו.

כשהגיעו לתחנה, במהלך הובלת העצור מהניידת, המשיך אנעים ללחוץ על הדק הטייזר מספר פעמים ולשלח זרם חשמל לגוף העצור תוך שהוא מורה לעצור לכנות עצמו בשמות גנאי. גם לאחר שהכניס את העצור לחדר בתחנה המשיך אנעים להפעיל את הטייזר עוד מספר פעמים והמשיך להכותו ולגדפו. החל מרגע המעצר, אנעים הפעיל את מכשיר הטייזר, באמצעות הקרסים הנעוצים בגופו, 24 פעמים, ללא כל הצדקה.

על פי האישום השני, בפברואר 2011 שוב עשה אנעים שימוש בטייזר שלא לצורך ואף הכה בראש של חשוד בפריצה לכלי רכב. יתרה מכך, לאחר שהגיעו לתחנת המשטרה, הכניס אנעים את החשוד לשירותים והכה בו באמצעות חגורתו של החשוד ובמקל מגב. נוסף על כך, לאחר שהגיע לתחנה חברו של החשוד וביקש לברר מה עלה בגורל החשוד, חשד אנעים כי החבר שותף למעשה, הכניסו לחדר בתחנת המשטרה והכה אותו בבעיטות ואגרופים ובאמצעות מקל.

על פי האישום השלישי, בספטמבר 2010 עיכב אנעים נהגת שנהגה ברכבו של בן זוגה. במהלך בדיקת הרכב החלו חילופי דברים בין השניים, במהלכם גידף אנעים את המתלוננת וזו השיבה בגידופים. כשבן זוגה של הנהגת הגיע למקום וביקש להראות לאנעים את רישיון הרכב, סרב אנעים לקבל את הרישיונות ועצר את הבחור ללא כל הצדקה של ממש. במהלך הנסיעה הכה אותו אנעים באמצעות ידיו.

בועז אלברט שנורה בטיזר מבקש אל תירו בי שנית (צילום: דוברות יצהר)
בועז אלברט שנורה בטיזר מבקש אל תירו בי שנית (צילום: דוברות יצהר)

מקרה השימוש באקדח הטייזר עלה לכותרות לאחר שנשמעו טענות פעילי מחאה שנורו על ידי השוטרים בעת מעצרם במהלך הפגנות המחאה, ולאחר שפעילי ימין ותושבי יצהר בשומרון טענו כי תושב ההתנחלות, בועז אלברט, שהפר  צווי הרחקה, נורה באמצע הטייזר באוגוסט 2013, בעת מעצר בביתו בהתנחלות.  

בעקבות כך הורה המפכ"ל יוחנן דנינו לעצור זמנית את השימוש באקדחים החשמליים ולרענן את הוראות השימוש בהם. חקירת מח"ש הנוגעת לאלברט העלתה כי השימוש במקרה שלו היה מוצדק – כך טענה המשטרה.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן