Skip to content

נתניהו: "לכל אלה שרוצים להשמיד אותנו: לא הצלחתם, ולא תצליחו"

בעצרת הפתיחה של אירועי יום השואה, כיוון נתניהו א דבריו למעצמות המנהלות את המו"מ עם איראן: "אני מקווה שלא נפגוש שוב רצון להימנע מעימות בכל מחיר, מה שיביא לעסקה שתגבה מחיר כבד הרבה יותר בעתיד. אני קורא למנהיגי המעצמות לעמוד על כך שאיראן תתפרק לחלוטין מיכולתה לייצר נשק גרעיני, ולא לוותר עד שיעד זה יושג"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"ביום הזה, אני אומר בשם העם היהודי לכל אלו שרצו להשמיד אותנו, לכל אלה שרוצים להשמיד אותנו: לא הצלחתם, ולא תצליחו.  מדינת ישראל חזקה מתמיד –  מדינה שוחרת שלום עם כל שכנינו, שבקרבה מפעם רצון ברזל להבטיח את עתידנו". כך אמר הערב ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בעצרת הפתיחה ביד ושם, של יום הזיכרון לשואה ולגבורה.

נאומו של נתניהו כוון היישר אל המעצמות המנהלות את המו"מ עם איראן, על עתיד פרויקט הגרעין שלה. "בימים אלה מתקיימות שיחות גורליות בין המעצמות ואיראן. וגם הפעם, האמת נהירה לכל: איראן רוצה הסכם שיסיר מעליה את הסנקציות, וישאיר אותה כמדינת סף גרעינית, כלומר, עם יכולת לייצר נשק גרעיני תוך כמה חודשים לכל היותר", אמר נתניהו. "איראן רוצה עסקה שבה הסנקציות יוסרו, והיכולות הגרעיניות יישארו. עסקה כזאת, שתאפשר לאיראן להיות מדינת סף גרעינית, תביא את העולם כולו אל סף התהום. אני מקווה שלקחי העבר הופקו. אני מקווה שלא נפגוש שוב רצון להימנע מעימות בכל מחיר, מה שיביא לעסקה שתגבה מחיר כבד הרבה יותר בעתיד. אני קורא למנהיגי המעצמות לעמוד על כך שאיראן תתפרק לחלוטין מיכולתה לייצר נשק גרעיני, ולא לוותר עד שיעד זה יושג.

ראש הממשלה נפגש עם ניצולי שואה במשרדו, שלום שטנברג ופלה רביב. (צילום: קובי גדעון/לע''מ)
ראש הממשלה נפגש עם ניצולי שואה במשרדו, שלום שטנברג ופלה רביב. (צילום: קובי גדעון/לע''מ)

"אבל בכל מקרה,  עם ישראל עומד איתן", אמר נתניהו. "מול סכנה קיומית, מצבו של עמנו שונה בתכלית ממה שהיה בשואה. היום יש לנו מדינה יהודית ריבונית. כראש ממשלת ישראל, אינני חושש לומר את האמת בפני העולם,  גם מול עיניים סומות ואוזניים אטומות. זוהי לא רק זכותי,  זוהי חובתי.  אני חש חובה זו תמיד,  אבל בייחוד ביום הזה, במקום הזה. ערב השואה היו יהודים שנמנעו מלהזעיק את אומות העולם מתוך חשש שיהפכו את המאבק בנאצים לבעיה יהודית. אחרים האמינו שאם רק נשתוק הסכנה תחלוף. הם שתקו, והאסון הגיע. היום איננו חוששים להשמיע את האמת בפני נגידים וראשי עולם ובניגוד למצבנו בשואה כשהיינו עלה נידף, חסרי ישע – יש לנו היום כוח רב להגן על עצמנו, והוא מוכן לכל משימה.  כוח זה מושתת על אומץ ליבם ותושייתם של חיילי צה"ל ושל אנשי זרועות הביטחון.  זהו הכוח שאפשר לנו,  כנגד כל הסיכויים, לבנות את מדינת ישראל".

"אין להעלים עין מעלייתן של מפלגות ימין קיצוניות בעלות גוון ניאו-נאצי המהוות סכנה לכל אדם ואזהרה לכל עם". הנשיא פרס בעצרת ביד ושם (צילום: חיים צח/לע"מ)
"אין להעלים עין מעלייתן של מפלגות ימין קיצוניות בעלות גוון ניאו-נאצי המהוות סכנה לכל אדם ואזהרה לכל עם". הנשיא פרס בעצרת ביד ושם (צילום: חיים צח/לע"מ)

נשיא המדינה, שמעון פרס, הדגיש בדבריו כי גילויי האנטישמיות לא נעלמו מן העולם וכי עלייתן של מפלגות בעלות גוון ניאו נאצי מהוות סכנה. "אין להעלים עין מעלייתן של מפלגות ימין קיצוניות בעלות גוון ניאו-נאצי המהוות סכנה לכל אדם ואזהרה לכל עם", אמר פרס. "מדינת ישראל של היום היא המצבה היחידה האפשרית הניצבת על קברם של אחינו ואחיותינו שהושמדו, והיא ההרתעה בפני כל ניסיון לשואה נוספת. ישראל חזקה היא התשובה שלנו לאימת האנטישמיות – אבל היא אינה פוטרת את כל העמים למנוע שהמחלה הארורה הזו לא תשוב לביתם! אסור להתעלם מכל תופעה אנטישמית, מכל חילול של בית כנסת, מכל ניתוץ של מצבות בבתי קברות שבהם טמונים אחינו".

הנשיא התייחס גם לציון 70 שנים לשואת יהודי הונגריה ואמר: "הנרצחים חיים בליבנו. כל אחד מאתנו נושא בליבו את היגון של אחינו שהושמדו, כמו את הגאון  שבתקומת ישראל. בימים אלה מלאו שבעים שנה לשואת יהודי הונגריה. קרוב לחצי מיליון יהודים נרצחו על לא עוול בכפם. לא נשכח כמובן שהיו מספר הונגרים, חסידי אומות עולם, שסיכנו את חייהם כדי להציל חיי יהודים.  הם לא רבים אבל הם נשאו באומץ את צלם האדם".

טקס הדלקת משואות יום הזכרון לשואה ולגבורה בתיאטרון הקאמרי (צילום: נירה ידין)
טקס הדלקת משואות יום הזכרון לשואה ולגבורה בתיאטרון הקאמרי (צילום: נירה ידין)

בתום דבריו התייחס הנשיא לחשיבות השכנת השלום בין העמים ואמר: "אנו רודפים שלום מפני שאנו רודפים צדק לכל אדם. יהיה מוצאו אשר יהיה. תהיה דתו אשר תהיה. כי הזכות לשלום היא הזכות לחיים. אני אומר בביטחון מלא כי אנו חזקים להדוף סכנות, אין להיבהל מאיומים ואין להתייאש מהשלום. כבן העם היהודי אינני רשאי ואיני מסוגל לשכוח את זוועת השואה. כאזרח מדינת ישראל אעשה כל אשר לאל ידי שלנאצים לא תהא תקומה. כאדם אעשה כל הניתן להשכנת שלום בין עמים. בין גזעים. בין דתות ובין לאומים. רוחנו באמונותינו לא פחות מאשר ביטחוננו בחרבותינו. בשם ששת המיליונים, ביניהם מיליון וחצי ילדים, אנו נושאים את משואת העצמאות היהודית. את לפיד החירות. את אורו של האדם. את האמונה שנדע עולם נאור שבו אדם לאדם- אדם. ושכל אדם נולד בצלם אלוקים. יהי זכרם ברוך".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן