Skip to content

דיסקין: החברה הישראלית כיום היא גזענית יותר מבעבר

"דווקא בקרבנו היהודים במדינת ישראל הולכת ומתפתחת תופעה מבחילה של גזעני 'תג מחיר', צעירים יהודים החיים במדינה הריבונית שבשם אידיאולוגיה גזענית ומעוותת מרשים לעצמם לפגוע ברכוש, במקומות התפילה ובגופם של פלסטינים או אזרחי ישראל הערבים". הרצוג: "תג מחיר שבוצע היום בפורדיס אינו שונה מכל גילוי אנטישמי שמבוצע על ידי פשיסטים וניאו נאצים כלפי יהודים באירופה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"החברה הישראלית כיום הינה גזענית יותר מבעבר". כך קובע ראש השב"כ לשעבר, יובל דיסקין, בפוסט שהעלה לעמוד הפייסבוק שלו היום, לנוכח מעשה "תג המחיר" שבוצע הלילה בפורדיס, יום אחד בלבד לאחר יום הזיכרון לשואה ולגבורה.

ואילו, ראש האופוזיציה ויו״ר מפלגת העבודה, יצחק (בוז'י) הרצוג, הגיב: ״רק אתמול דובר בהרחבה על התגברות האנטישמיות באירופה כלפי יהודים. מעשה תג מחיר שבוצע היום בפורדיס אינו שונה מכל גילוי אנטישמי שמבוצע על ידי פשיסטים וניאו נאצים כלפי יהודים באירופה. התקשרתי הבוקר ליונס מרעי, ראש מועצת פורדיס, אמרתי לו שבעניין הזה כל עם ישראל הוא חזית אחידה והבטחתי לו שאנו נפעיל כל לחץ על מנת שהאלימות כלפי תושביו תפסק והעבריינים יענשו בחומרה״.

יובל דיסקין: "תופעה מבחילה". (צילום: דן בר דוב)
יובל דיסקין: "תופעה מבחילה". (צילום: דן בר דוב)

וכך כותב דיסקין בעמוד הפייסבוק שלו: "על רקע יום הזיכרון לשואה ולגבורה שחל אתמול ברצוני אני רוצה לומר מדוע שימור זיכרון השואה ולא פחות חשוב מכך – שימור תודעת השואה הינם קריטיים גם בימים אלו", כותב דיסקין.

"מטבע הדברים נקודת המבט על מאורעות היסטוריים הולכת ומשתנה במרוצת השנים בשל התפתחותם של אינטרסים פוליטיים, לאומיים וגישות אקדמיות מחקריות דוגמת ה'פוסט-מודרניזם', ה'רביזיוניזם' וה'"רלטיביזם'. כל אלה מוסיפים על הקושי הטבעי להתמודד עם הקושיה הפילוסופית הבלתי פתירה של מה היא 'אמת' ובעיקר מה היא ה'אמת ההיסטורית'? על כן, לשימור זיכרון השואה ותודעת השואה, חשיבות מיוחדת במינה. עלינו לעסוק בשימור זיכרון השואה גם משום שאנו יודעים עד כמה הולכות ומתגברות הקריאות המערערות על מהותה של מדינת ישראל ועל צביונה היהודי.

פעולת "תג מחיר" בפורדיס הבוקר (צילום: באדיבות אתר "פא-נט")

"חשוב שכולנו נמשיך לזכור את הקשר הסיבתי העמוק שבין המאורעות ההיסטוריים שקדמו להקמת המדינה (רדיפות העם היהודי לאורך ההיסטוריה, הקמת התנועה הציונית, גלי העלייה לארץ ישראל, 'הכרזת בלפור', השואה, עליית שארית הפליטה ותקומת העם היהודי בארץ ישראל), לבין מהותה של מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית. על כולנו חלה האחריות הכבדה להנחיל את הזיכרון הזה ואת הקשר הזה גם לדורות הבאים", כותב דיסקין.

"אולם דווקא משום כל הדברים הללו חובה עלינו כיהודים, כישראלים ובעיקר כבני אנוש לראות במאורע כמו השואה גם היבטים מוסריים אוניברסאליים הנכונים לא רק לשואת העם היהודי. דווקא עלינו בני העם היהודי, שכה סבל מגזענות, אנטישמיות ומהשמדת עם רק לפני כ 70 שנה, חלה החובה לבחון כל העת את דמותנו הערכית והמוסרית בחינה עמוקה, ביקורתית ונוקבת", כותב דיסקין.

"אני סבור כי כדאי שנביט בעצמנו מבט עמוק, ביקורתי ונוקב דווקא על רקע יום הזיכרון לשואה ולגבורה ונבחין ובעיקר נפנים, כי החברה הישראלית כיום הינה גזענית יותר מבעבר, וכי דווקא בקרבנו היהודים במדינת ישראל הולכת ומתפתחת תופעה מבחילה של גזעני 'תג מחיר', צעירים יהודים החיים במדינת ישראל הריבונית שבשם אידיאולוגיה גזענית ומעוותת מרשים לעצמם לפגוע ברכוש, במקומות התפילה ובגופם של פלסטינים או אזרחי ישראל הערבים.

"חוזה המדינה בנימין זאב הרצל אמר 'קראתי פעם לציונות אידיאל אין סופי, ואני מאמין באמת כי גם לאחר השגת ארצנו, ארץ ישראל, לא תחדל מלהיות אידיאל. כי בציונות כפי שאני מבין אותה, כלולה לא רק השאיפה אל כברת ארץ מובטחת כחוק בשביל עמנו האומלל, אלא גם השאיפה לשלמות מוסרית ורוחנית'. ואילו ראש ממשלתנו הראשון דוד בן גוריון אמר כי 'מדינת ישראל תיבחן לא בעושר, לא בצבא ולא בטכניקה, אלא בדמותה המוסרית ובערכיה האנושיים'. מי ייתן ונזכור זאת יום יום שעה שעה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן