Skip to content

גרמן: הכספים להדסה יבואו על חשבון מערכת הבריאות הציבורית

"אין לנו כסף על העצים", אמרה שרת הבריאות יעל גרמן בדיון מיוחד במליאת הכנסת על המשבר בהדסה. "ברור שהממשלה צריכה לקחת אחריות על הדסה אבל אחריות באה יחד עם סמכות". ח"כ יצחק כהן (ש"ס): "לא עובדי הדסה צריכים להגיד לנו תודה, אלא אנחנו צריכים להגיד להם תודה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מליאת הכנסת התכנסה היום (שלישי) לכינוס פגרה מיוחד, על פי החלטת יו"ר הכנסת יואל יולי אדלשטיין, בעקבות חתימתם של יותר מ-25 חברי כנסת שביקשו לדון בנושא "איום על פירוק הדסה הוא חרב על לב לבו של מופת הרפואה בישראל ועל רבבות נזקקיו".

ח"כ יצחק כהן (ש"ס): "אנו עדים לאחת ההתרחשויות היותר הזויות שידעה מדינת ישראל. הדסה, למעלה מ-65 שנים מטפלת בניצולי שואה, והמוסד המדהים הזה נותן להם שירות ברגישות המקסימלית. מצד אחד המדינה משקיעה מיליונים בניצולי שואה שזה נכון ובסדר, אבל מצד שני מתעקשת על 50 מיליון שקל. יש כאן טעות בתפיסה, לא עובדי הדסה צריכים להגיד לנו תודה, אלא אנחנו צריכים להגיד להם תודה".

השרה גרמן (צילום: אתר הכנסת)
לא כל העובדות ידועות. השרה גרמן (צילום: אתר הכנסת)

ח"כ כהן הוסיף: "סדרי העדיפויות של הממשלה הזו מעוותים. אני שמעתי שהבית היהודי נהנה מ-450 מיליון שקל במסגרת ההסכמים הקואליציוניים. זה מספיק לתשע שנים של ביטחון להדסה. אנחנו יושבים בוועדת הכספים ורואים את המאות מיליונים שעוברים שם כל יום. לממשלה אסור לישון בלילה כשזה המצב של הדסה".

ח"כ מיקי רוזנטל (העבודה): "זה לא הוגן לנהל משא ומתן על משא ומתן, יש בזה משהו לא הגון באופן בסיסי. העובדים חלשים עכשיו וחרב הפירוק עומדת מעל ראשם, וההתנהלות מטילה על העובדים את האחריות על המצב וזה לא נכון. לבוא אליהם היום ולהגיד להם אתם אשמים בכל זו פשוט שערורייה. גם האמירה של השרה, שנקלטה במיקרופונים של ישיבת הממשלה, שהמדינה לא צריכה לעזור מכיוון שזה בית חולים פרטי – היא אמירה מקוממת. האוצר לא אשם בזה? משרד הבריאות לא אשם בזה? זה משהו שאתם אחראים עליו ולא ידעתם עליו כלום. איך נתתם תמיכות אם לא ידעתם מה קורה? ומי אפשר את השר"פ? הכי קל זה לבוא ולהאשים את העובדים. אתם נתתם לבית החולים להגיע למצב הזה ואתם לא יכולים להתנער מאחריות. הטעות הבסיסית הייתה להשאיר את הדבר הזה בידי נשות הדסה, שוועדה מקצועית קבעה שהן לא יודעות לנהל".

ח"כ ליצמן (צילום: הכנסת)
החמישים מיליון שלא עברו עד עכשיו זה פשע. ח"כ ליצמן (צילום: הכנסת)

ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה), סגן שר הבריאות לשעבר: "בעיר הבירה והעיר הכי גדולה בארץ אין בית חולים אחר ולכן הדסה הוא בית חולים מעין ממשלתי. כל בתי החולים בארץ עוברים תכנית הבראה כי הם לא יכולים לעמוד לבד ללא עזרת הממשלה. למה משרד הבריאות מתעלם מזה שקופת חולים מאוחדת מחרימה את הדסה בגלל פוליטיקה פנימית? אז איך רוצים שככה בית החולים יתקיים? כל חודש שעובר ללא פתרון מעלה את הגרעון בעוד עשרות מיליוני שקלים. החמישים מיליון שלא עברו עד עכשיו זה פשע. יש אנשים שמחכים לניתוחים והם נדחים כי אין אחיות ואסור היה להגיע למצב כזה".

ח"כ אילן גילאון (מרצ): "הדסה זה מקום שתפקידו לטפל בתחלואים, אבל מרכז לתוכו את כל תחלואי החברה הישראלית. מערכת הבריאות שאמורה להתקיים על פי חוק בריאות ממלכתי, בפועל זה ממש לא קורה. המדינה מאפשרת למערכת הבריאות להתפצל וכל דבר צריך ביטוח נפרד. עירוב של מערכת פרטית וציבורית סופו להגיע לשחיתות והן לא יכולות לדור בכפיפה אחת. בסופו של דבר מנהל בית חולים לא יודע מה מתנהל אצלו בבית החולים. לא יכול להיות שכל משבר אנחנו פותרים על ידי כך שאנחנו מנפנפים את הכי חלשים".

ח"כ עפו אגברייה (חד"ש): "עובדי בתי החולים הסכימו לוותר על הרבה מאוד. מה עוד אפשר לדרוש מהם כדי שהממשלה תרים את הכפפה ותיתן אפשרות להמשך הרפואה הציבורית. הרמה של הרפואה הציבורית בסין הרבה יותר טובה מהרפואה הפרטית וכך זה צריך להיות גם כאן. הנושא הזה פוגע בעיקר באוכלוסיות החלשות ובמי שאין את הכסף לשלם על הביטוחים הפרטיים. אל תתנו לקפיטליזם החזירי להשתלט גם על הרפואה הציבורית".

ריבלין: אנחנו חרדים

ח"כ ראובן ריבלין (הליכוד ביתנו): "הגשתי הצעה לסדר היום בנושא, לא כאופוזיציה ולא כקואליציה אלא כירושלמי. אנחנו חברי הכנסת הירושלמים יודעים שאם חלילה קורה לנו או למשפחתנו דבר, המענה היחידי הוא בשני בתי חולים שהם אלה שנותנים מרפא לכול תושבי ירושלים, יהודים וערבים, חרדים וחילונים, עשירים ועניים. מהדסה יצא אחד מבתי הספר לרפואה הטובים ביותר בעולם. אנחנו חרדים ביותר ואנחנו משוועים להתערבות המידית של שרת הבריאות כדי למנוע אפילו דיבור על פירוק הדסה. אסור לדבר על דבר נורא כזה שיכול לקרות. נשות הדסה צריכות להמשיך ולהיות חלק מהמערכת הזו.

"ירושלים היא לא רק לירושלמים. היא גם לכל אזרחי מדינת ישראל שנמצאים בירושלים, יהודים וערבים פלשתינאים כישראלים כולם יחד. אופציית הפירוק צריכה לרדת מסדר היום. הדסה חייב להישאר במתכונתו ובאופיו. אין בארץ בית חולים כמו הדסה מבחינת המשא שהוא נושא במדינת ישראל."

ח"כ אריה דרעי (ש"ס): "יש לי הרבה כבוד והערכה לשרת הבריאות ואין לי כוונה לפגוע אישית אבל במקום שיש פיקוח נפש לא חולקים כבוד לאף אחד. את הדיון הזה אנחנו מקיימים לא בפעם הראשונה ולא השנייה וזה נשמע כאילו אנחנו מנהלים דיון אקדמי, וזה מאוד נחמד לשמוע אבל כירושלמי שנמצא בקשר רציף עם רופאי הדסה, אני שומע שכל יום קוראים אסונות נוראיים שבית החולים צריך להתמודד איתם ואנשים שצריכים להציל אותם. הרופאים מספרים על מקרים מזעזעים. רופאים שהשקיעו בהם שנים על מנת להכשיר אותם נאלצים לעזוב לאחר שקיבלו הצעות ממקומות אחרים ואין להם ברירה. אני לא רוצה לתאר איך נראה שערי צדק היום בגלל המצב בהדסה. מדובר כאן בפיקוח נפש יום יומי. אין לנו משהו אחר בירושלים.

"אני פונה אליך השרה קחי את העניינים לידיים, צריך לגמור את הסיפור הזה ביום ראשון בבית המשפט. ואני פונה ליו"ר ועדה הכספים בבקשה שלא יאשר שום העברה עד שהנושא הזה יוסדר".

גרמן: "רוצים שזה יהיה המשבר האחרון"

שרת הבריאות יעל גרמן (יש עתיד) השיבה בשם הממשלה: "עלו כאן הרבה טענות שכולן נובעות מדאגה אבל אני חוששת שלא כל העובדות ידועות. אני נמצאת בנבכי המשא ומתן לא יום יום אלא מספר פעמים ביום. ראש הממשלה נמצא בסוד העניינים מתעניין ויודע ובוודאי שגם שר האוצר. אך כאשר נותנים לצוות לנהל את המשא ומתן צריך לתת לצוות את הסמכות על מנת למצות את המשא ומתן.

"ישנה תכנית הבראה מסודרת שגיבשנו מתוך מטרה לייצב את הדסה ולא לחזור לאותו מצב בעוד שנתיים או שלוש, ואנחנו מתוך אחריות ציבורית רוצים שזה יהיה המשבר האחרון. זה לא סיפור של עוד חמישים מיליון או פחות חמישים מיליון. הממשלה מתכוונת להשקיע מאות מיליוני שקלים, שהיו מיועדים למערכת הבריאות הציבורית שכולכם דיברתם עליה שצמאה לתקציבים. הכספים שאנחנו עומדים לתת להדסה, שיהיה ברור שהם על חשבון מערכת הבריאות הציבורית. אין לנו כסף על העצים.

"אנחנו מוכנים לעשות זאת ומבינים שחייבים לעשות זאת מפני שברור לממשלה ולי כשרת בריאות שאסור לפרק את הדסה ושצריך להעמיד אותה על הרגליים. אבל כדי לעשות זאת לא מספיק רק לבוא ולתת כספים, אלא צריך לבנות תכנית לטווח ארוך כשכל הגורמים צריכים להיות מעורבים. הפתרון צריך להיות חכם, שבו המדינה תיתן את מה שהיא צריכה אבל הפעם היא אכן תוכל לפקח. אין לנו כרגע את הסמכות לדרוש לראות את הדוחות הכספיים או למשל לדרוש לפטר מנהלים, למנות דירקטוריון או לפזרו ואת זה צריך לשנות. ברור שהממשלה צריכה לקחת אחריות על הדסה אבל אחריות באה יחד עם סמכות.

"עם כל זאת אנחנו נמצאים בהליך הקפאת הליכים בבית משפט ואם לא מגיעים להסכמה, עלול לקרות מצב שבו בית המשפט יגיד לנו שאם לא הצלחנו להגיע להסכמות אז העסק הולך לפירוק. אנחנו נעשה הכול כדי שלא נגיע לשם.

"הפתרון כרגע הוא לשבת עוד למו"מ, למצות אותו עד תום. לנסות להגיע ליעדים, שהצגנו בתכנית ההבראה, ולבוא לביהמ"ש עם פתרון שכולל גם את מתן האחריות והסמכות. יש לי הערכה רבה מאוד לבית חולים הדסה למנהליו ולרופאיו. ביום א' הקרוב אנו מופיעים בפני ביהמ"ש בתקווה שיהיה פתרון מוסכם, אם לא – עד ה-8 במאי, ביהמ"ש כנראה יקבל החלטות". 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן