Skip to content

מחריף המשבר ביוון: חמישה שרים התפטרו בעקבות קבלת תוכנית הקיצוצים

ראש ממשלת יוון לוקאס פאפאדמוס זכה לתמיכת הקבינט בצעדים שנכפו על יוון כתנאי לקבלת סיוע נוסף מהאיחוד האירופי. מייד לאחר אישור הקבינט, התפטרו חמישה משרי הממשלה במחאה. איגודי העובדים הכריזו על שביתה ל-48 שעות. מחר ההצבעה המכרעת בפרלמנט, ושר האוצר וניזלוס הצהיר: זו הצבעה על החברות בגוש היורו מאת גרשון גירון המשבר ביוון מתעצם. ג'ורג' […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש ממשלת יוון לוקאס פאפאדמוס זכה לתמיכת הקבינט בצעדים שנכפו על יוון כתנאי לקבלת סיוע נוסף מהאיחוד האירופי. מייד לאחר אישור הקבינט, התפטרו חמישה משרי הממשלה במחאה. איגודי העובדים הכריזו על שביתה ל-48 שעות. מחר ההצבעה המכרעת בפרלמנט, ושר האוצר וניזלוס הצהיר: זו הצבעה על החברות בגוש היורו

מאת גרשון גירון

פפנדראו מטיל משמעת קואליציונית
פאפאנדריאו. צעדי צנע נוספים

המשבר ביוון מתעצם. ג'ורג' פאפאנדריאו ואנטוניס סמאראס, מנהיגי שתי המפלגות הגדולות ביוון, הטילו משמעת על חברי הפרלמנט ותבעו מהם לתמוך בקיצוצי התקציב כדי להבטיח סיוע בינלאומי ולמנוע קריסה כלכלית. מדווחת סוגנות בלומברג.

ממשלתה הזמנית של יוון בראשות לוקס פאפאדמוס אישרה אתמול קיצוצי תקציב עמוקים יותר כדי לזכות בחבילת סיוע שנייה, לקראת הצבעה מכרעת בפרלמנט שתתקיים מחר. הקיצוץ מכסה כ-7% מהתוצר המקומי הגולמי וכן ארגון מחודש של החוב הלאומי, שיקצץ כ-100 מיליארד יורו מתוך יותר מ-200 מיליארד המוחזקים בידיים פרטיות.

פפדמוס, הכריע בעד צעדי צנע
פאפאדמוס. בעד התוכנית

"עלינו להקריב הרבה כדי לא להקריב הכול", אמר פאפאנדריאו, מנהיג המפלגה הסוציאליסטית, לחברי הפרלמנט. "עלינו לדבר בכנות ולהבהיר ליוונים את משמעותה האמיתית של פשיטת רגל. פירושה – כאוס".

גם ההפגנות נגד חבילת הצעדים החדשה הולכות ומחריפות. משטרת אתונה התעמתה אתמול עם מפגינים, שעה שארגוני העובדים הכריזו על שביתה כללית בת 48 שעות במחאה על צעדי הצנע הנדרשים על ידי ה"טרויקה" הבינלאומית של הנושים המפקחים על התקדמות יוון. החלטת הקבינט באה בעקבות שבוע מתוח שבמהלכו נאבקו האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית עם פקידים יוונים על התנאים להבטחת חבילת הצלה בסך 130 מיליארד יורו.

סמאראס, בעד צעדי הצנע
סמאראס. להתרחק מפשיטת רגל

אנטוניס סמאראס, מנהיג מפלגת הדמוקרטיה החדשה (השנייה בגודלה במדינה), אמר שמחיקת חובות באמצעות חלופין מרצון תאפשר למדינה להתרחק מפי התהום. הוא אישר כי במהלך ההצבעה בפרלמנט על חבילת הסיוע השנייה תוטל משמעת קואליציונית, והוסיף שבחירות נחוצות מיד אחרי הבטחת הסיוע, כפי שהוסכם קודם לכן על ידי מנהיגי המפלגות.

"הסיוע לא יפתור את הבעיה, אבל הוא יעזור", אמר סמאראס לחברי פרלמנט מסיעתו היום באתונה, "הוא מרחיק אותנו מפשיטת רגל, מביזה, מהכאוס העתיד להתחולל".

אישור התוכנית אמול בקבינט הביא להתפטרותם של חמישה שרים. הצעדים שאושרו יביאו לקיצוץ בתקציב בסך 1.5% מהתוצר הלאומי הגולמי השנה, והם כוללים קיצוץ בן 22% משכר המינימום, הקטנת הפנסיות ופיטורי 15,000 עובדי מדינה.

"צריך להיות ברור שמי שאינו מסכים להצביע בעד התוכנית אינו יכול להישאר בממשלה", אמר פאפאנדריאו לשרי מפלגתו. אי-קבלת הסיוע מאיים על 11 מיליון יוונים בחדלות פירעון שתבלום את תשלומי המשכורות והפנסיות ותביא לסגירת בתי ספר, בתי חולים ועסקים, הוסיף. החרה החזיק אחריו שר האוצר, אוונגלוס וניזלוס, שהודיע כי פירוש ההצבעה מחר הוא הצבעה על החברות בגוש היורו.

מפלגת העם הימנית, המחזיקה ב-16 מתוך 300 מושבים בפרלמנט, הודיעה שתתנגד לתוכנית. ארבעת שריה התפטרו אתמול.  "מה שמטריד אותי בעיקר היא השפלת המדינה", אמר ג'ורג' קראטצפאריס, מנהיג המפלגה, "ברור שיוון אינה יכולה, ואל לה לנסות, להסתדר בלי האיחוד האירופי, אך מוטב לה בלי המגף הגרמני".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן