Skip to content

זוג מתנחלים נעצר בחשד כי השתתף בפיגוע תג מחיר באום אל-פחם

השניים, תושבי יצהר, הורים לחמישה ילדים, נעצרו אמש. רכבם מדגם סוזוקי בלנו נתפס ומעצרם הוארך היום בבית המשפט. שני בני הזוג שמרו על זכות השתיקה. פרקליטם איתמר בן גביר: "המשטרה מבקשת לרצות את התקשורת, את מחלקת המדינה האמריקנית ופוליטיקאים במדינה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בית משפט השלום בירושלים האריך היום (חמישי), את מעצרם בני זוג תושבי יצהר שנעצרו אמש  על ידי בלשי מחלק הפשיעה הלאומנית במחוז ש"י שבמשטרת ישראל, בחשד לביצוע "תג מחיר" והצתת דלת המסגד לפני כעשרה ימים באום אל-פחם. מעצרה של האישה נ.מ (36) הוארך עד מחר בצהריים ומעצרו של בעלה ע.מ הוארך עד יום ראשון הקרוב. רכבם של בני הזוג, מסוג סוזוקי בלנו, הוחרם לצרכי בדיקה וחקירה בעת מעצרם. המשטרה טענה בבית המשפט כי הגבר, ע.מ, חשוד בהצתת דלת המסגד ואילו אשתו חשודה בהקשר לפעולת תג המחיר, אך אינה חשודה בהצתה.

בידי המשטרה צילום הסוזוקי בלנו סטיישן (בחלקה השמאלי העליון של התמונה) אבל לא של מספר הרכב (צילום ממצלמת האבטחה)
בידי המשטרה צילום הסוזוקי בלנו סטיישן (בחלקה השמאלי העליון של התמונה) אבל לא של מספר הרכב (צילום ממצלמת האבטחה)

אמש הגיעו בלשי ושוטרי יס"מ  ש"י ליצהר ועצרו את בני הזוג. חמשת ילדיהם נותרו בהשגחת שכניהם. מאוחר יותר נעצרו גם בני הזוג השכנים, שמחזיקים ברשותם רכב מסוג סוזוקי בלנו. הם שוחררו מאוחר יותר, בשעות הלילה. המשטרה מנעה מהעצורים לפגוש עורכי דין עד היום לקראת הדיון.

במהלך הדיון בהארכת מעצרם טען עורך הדין איתמר בן גביר, שמייצג את הזוג מטעם עמותת "חננו", כי למשטרה אין ולו שמץ של ראיה הקושרת את בני הזוג למעשה תג המחיר. נציג המשטרה, רס"מ שבי שמואלי, טען בפני בית המשפט כי מעצרם בוצע לאחר חקירה סמויה וכי "מהרגע הראשון הזוג דוחה ולא נותן גירסה, אפילו מילים בודדות ספורות לא נמסרו כדי לאשש חשד או לרדת מהחשד כלפיהם, עם כל הניסיונות והבקשות שמרו על זכות שתיקה מלאה, אי שיתוף פעולה".

צילום דלת המסגד שנשרפה (צילום: בצלם)
צילום דלת המסגד שנשרפה (צילום: בצלם)

שופט בית המשפט אביטל חן החליט כי די בראיות שהונחו בפניו על מנת לבסס חשד סביר ועילת מעצר. לגבי טענת בן גביר, כי ביצהר קיימות עוד מכוניות סוזוקי בלנו מאותו דגם וכך בשומרון ובמדינה בכלל, ומכיוון שאין בידי המשטרה גם צילום של מספר הרכב, אי אפשר לייחס את העבירה לשניים על סמך העובדה שברשותם אותו דגם שמופיע בצילומי מצלמות האבטחה של המסגד. על כך השיב השופט אביטל כי לאחר שבני הזוג הוחשדו כי רכבם הוא זה המופיע בצילומי האבטחה, הרי שחובת ההוכחה שאין כך הם פני הדברים מוטלת עליהם. היות שסירבו לשתף פעולה, הוא מורה להותירם במעצר ונענה לבקשת המשטרה.

השופט: "העובדה לפיה הגיעו חוקרי המשטרה דווקא למשיבים שבפניי אינה מקרית. שמעתי את טענתו של בא כוח המשיבים ולפיה מדובר בישוב פתוח, שבו משתמשים מספר אנשים בכלי רכב של אחרים וזאת מתוך תחושה של שותפות ושיתוף, ואינני שולל כי כך היה גם במקרה שבפניי. עם זאת, מצויים אנו כרגע בשלב שבו נבדק חשד סביר וכזה לצערי קיים גם אם המשיב עצמו אינו מחזיק רישיון נהיגה". השופט ציין עוד: "העבירות המדוברות מעלות מסוכנות ובמקביל קיימת עילת שיבוש". 

עו"ד בן גביר אמר למגפון בתגובה, כי "אין בידי משטרת ישראל שום ראיה הקושרת את בני הזוג למקרה תג המחיר, הם אפילו לא דומים לדמויות הנראות בתצלום. המשטרה בלחץ בגלל התקשורת להראות שהיא פועלת במקרי תג מחיר. כנראה שהלחץ להראות לגורמים במחלקת המדינה האמריקנית שיש פעילות בנושא וכך גם להראות לגורמים באירופה ואולי אפילו לרצות פוליטיקאים בארץ, גרם למשטרה לבצע מעצר כשהם יודעים שאלו אינם המבצעים".

לגבי סירוב בני הזוג לשתף פעולה עם חוקריהם אמר בן גביר: "לא נתנו להם להיפגש עם עורך דין. לכן הם סירבו לשתף פעולה. לי ניתן לפגוש בהם זמן קצר לפני הדיון. אני מאמין שלאחר שאשוחח עם השניים הם ישתפו פעולה ללא בעיה".

על השתלשלות האירועים לפני מעצרם כתב ע.מ, במכתב שהגישה אשתו למשטרת ישראל לפני המעצר. המכתב הגיע לידי מגפון ונכתב בו: "ביום רביעי (שעבר) הגיעו שוטרים לביתי לזמן אותי ואת אשתי לחקירה ביום חמישי בתחנת אריאל. אשתי הגיעה בבוקר לחקירה וגם ביקשה אתכם לתאם זמן לחקירה שלי היות וזימנתם אותי בשעות העבודה שלי…שלחתם אותה לביתה ואמרתם לה להגיע יחד איתי ב-17:00 אחה"צ".

ע.מ כותב עוד כי הוא ואשתו הגיעו לתחנה לחקירה למרות שאיננו מחויב לעשות כך על פי חוק. "ביקשתם מאיתנו עדויות על כול מיני אירועים כאלה ואחרים, על מעשים שלא קשורים אלינו ושאיננו תומכים בהם… אציין כי שלאחר התייעצות עם עורך דין התברר לנו שאין לנו חובה לדבר איתכם ולשתף פעולה עם המהלך הבזוי שאתם מובילים, בפרט לאור מסכת המשפילה שאתם מעוללים לנו בימים האחרונים".

בהמשך המכתב הוא מפרט כי בתום חקירתם הוזמנו בני הזוג להתייצב שוב לחקירה והפעם בימ"ר ש"י ביום ראשון השבוע. "את אשתי טרטרתם פעמיים באותו יום" הוא כותב לחוקרי המשטרה, "שוב ייפגעו חיינו – עבודה, בית, ילדים ותכניות משפחתיות על לא עוול בכפנו! אציין שאמרתי לחוקר שלא נוכל לעמוד בזמנים שאליהם זומנו היות ואני עובד עד אחה"צ. אני מסיים לעבוד ב-15:30 בשבי שומרון ואין לי אפשרות להגיע ב-17:00 לחקירה, מה עוד שמדוברת בתחנה (תחנת משטרה) שאין אליה קו אוטובוס מסודר".

ע.מ כותב בכעס במכתב למשטרה: "מכל אלו התברר לי ולעורך דיני שאין זאת אלא שבחרתם להתעלל בי ובאשתי (יתכן שמגמתכם להשתמש בנו כמלשינים של השב"כ). איננו מתכוונים לשחק לידיכם במגמה מכוערת הזו… הדרך היחידה שלנו למחות על ההתנהגות שלכם היא לסרב לשתף פעולה עם כל המהלך. אנחנו מבהירים שאנחנו לא מתכוונים לדבר איתכם מכאן ואילך. כיוון שבמעשיכם עד כה הבהרתם היטב שכל המטרה היא התעללות והצקה". הוא מסיים את מכתבו במלים אלה: "אין לכם שום רצון לחקור ולבדוק את האמת והמציאות. לא נסכים לשתף פעולה עם מעשיכם כלפינו". 

על טענות אלו סיפר החוקר לבית המשפט: "אני רוצה להגיש את העדויות שלהם, אני מדבר על שעות של ניסיונות בצורה יפה ומנומסת… לתת גירסה כלשהי כדי לסתור את החשדות… עם כל הניסיונות והבקשות הם שמרו על זכות שתיקה מלאה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן