Skip to content

התחבורה הציבורית היעילה ביותר בישראל – בביתר עילית

כך עולה מדו"ח מיוחד שמדרג את היישובים במדינת ישראל על פי שירותי התחבורה הציבורית שבהם. את הדוח ערך ארגון "15 דקות" – ארגון הפועל לקיצור זמני הנסיעה בתחבורה ציבורית כדי שתהווה חלופה ראויה לשימוש ברכב הפרטי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הדוח מתאר את היכולת של תושבי ישראל לעלות על תחבורה ציבורית תוך 15 דקות ביישוב בו הוא מתגורר. הוא ממפה את ההזדמנויות שיש לנוסעי התחבורה הציבורית משכונת מגוריהם ואת מידת הזמינות של שירותי התחבורה הציבורית בתוך הערים. תוך התחשבות בנתוני צפיפות אוכלוסין.

על פי הדו"ח, במקום הראשון מבין כלל היישובים מדורגת ביתר עילית במקום הראשון, עם 244 הזדמנויות לעלות תחבורה ציבורית תוך 15 דקות. במקום השני מדורגת מודיעין עילית עם 185 הזדמנויות ובמקום השלישי בני ברק עם 133 הזדמנויות. הדירוג המלא של העשירייה הפותחת:

4. בת-ים עם 90.39 הזדמנויות לעלות על תחבורה ציבורית תוך 15 דקות.
5. תל-אביב-יפו עם 89.8 הזדמנויות
6. ירושלים עם 79.76 הזדמנויות
7. רמת-גן עם 68.9 הזדמנויות
8. נצרת-עילית עם 64.86 הזדמנויות
9. חולון עם 60.68 הזדמנויות
10. בית-שמש עם 57.67 הזדמנויות לעלות על תחבורה ציבורית תוך 15 דקות.

אוטובוס בתחנה בכ"ס (צילום דני בר)

הדו"ח מדרג גם את עשרת היישובים הנמצאים בתחתית הדירוג, כלומר היישובים בהם התחבורה הציבורית הכי פחות זמינה בישראל. היישוב שנמצא במקום האחרון ברשימה, הוא תל מונד, הנמצא במקום ה- 103 ונמצא כי ב- 15 דקות היו רק חמש הזדמנויות לעלות על תחבורה ציבורית בה. במקום הלפני האחרון ניתן למצוא את בנימינה-גבעת עדה, שם גם ניתנות לתושבים חמש הזדמנויות לעלות על תחבורה ציבורית ברבע שעה. מקום אחד לפני ניתן למצוא את היישוב הערבי דיר חנא עם 6 הזדמנויות. שלא במפתיע, ניתן למצוא יישובים ערביים רבים המדורגים בתחתית הרשימה. הדירוג המלא של העשירייה הסוגרת:

במקום ה-100 היישוב אורנית. אחריו בסדרי יור, כפר-קאסם, רמת-ישי, בית-שאן, בית-דגן, אילת ופורדיס.

אחת המסקנות אליה הגיעו מחברי הדו"ח היא, כי הערים והיישובים בפריפריה סובלים משירות נמוך במיוחד של תחבורה ציבורית. כך למשל, בתחתית הרשימה נמצאות אילת, קרית שמונה ואשקלון. בנוסף נמצא, כי "התחבורה הציבורית במרבית הערים בגוש דן אינה מספקת ומאלצת את התושבים להשתמש ברכב פרטי או בתחבורה ציבורית לא יעילה".

על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני משרדי האוצר והתחבורה, השימוש בתחבורה הציבורית בישראל נמוך משמעותית בהשוואה למדינות אירופה. רק 3.4% מהנסועה בישראל נעשית באוטובוסים, בעוד במספר מדינות באירופה נוסעים בממוצע פי ארבעה יותר. הנזק הכלכלי הנגרם למשק כתוצאה מאובדן זמן בפקקים נאמד בכ-15 מיליארד שקלים בשנה. החיסכון למשק כתוצאה ממעבר של 10% מנוסעי הרכב הפרטי לתחבורה ציבורית נאמד ב-5.5 מיליארד שקל.

מנתונים שאספה עמותת "אור ירוק", עולה כי הגודש בדרכים צפוי לגדול משמעותית לכדי כשל כללי של רשת הכבישים העורקית במטרופולין בשעות הבוקר. עוד עולה מהבדיקה, כי עד 2030 צפוי כל נוסע ברכב לבזבז שעה נוספת בכבישים בשל הגודש. בסך הכול יבוזבזו 850 מיליון שעות אדם בפקקים ואומדן התוצר בגין הפסד שעות אדם בגודש יעמוד על 25 מיליארד שקלים בשנה.

1 Comment

  1. דוד אלון
    8 במאי 2014 @ 20:13

    ביתר זה ללא גרשיים!!! זה שם של עיר (עתיקה) ולא שם של תנועה פוליטית או של קבוצת כדורגל!!!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן