Skip to content

אושרה קניית מטוס ובניית משרד ומעון לראש הממשלה

בכך קיבלה היום הממשלה את המלצות ועדת גולדברג. עלות רכישת מטוס בואינג 767-300ER היא כ-70 מיליון דולר והעלות השנתית לתחזוקת ותפעול המטוס תגיע לכ-13 מיליון דולר. עלות בניית מבנה משרד ומעון ראש הממשלה היא כ-650 מיליון שקל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הממשלה אישרה היום את המלצות הוועדה הציבורית בראשותו של שופט בית המשפט העליון בדימוס אליעזר גולדברג, לבחינת רכישת מטוס לנשיא המדינה ולראש הממשלה ולבניית משרד ראש הממשלה ומעון רשמי לראש הממשלה. על פי הערכות רכישת מטוס בואינג 767-300ER בגיל של 10–15 שנה והסבתו להטסתם של הנשיא וראש הממשלה לחו"ל, תעלה כ-70 מיליון דולר והעלות השנתית לתחזוקת ותפעול המטוס תגיע לכ-13 מיליון דולר. הערכות עלות בניית מבנה משרד ומעון ראש הממשלה היא כ-650 מיליון שקל.

השופט אליעזר גולדברג' שעמד בראש הוועדה (צילום: ויקיפדיה)
השופט אליעזר גולדברג' שעמד בראש הוועדה (צילום: ויקימדיה)

טיסות האישים היום

עד 2001 העמיד חיל האוויר מטוס בואינג 707 להטסת ראשי הממשלה לחו"ל. משהתיישן המטוס ולא היה ראוי יותר לתפקיד זה, הגיע ההסדר לקיצו. מאז טסים ראשי הממשלה בעת הצורך במטוסים אזרחיים שחוכר משרד ראש הממשלה מידי פעם במכרז, לטיסה מסויימת, מאחת מחברות התעופה הישראליות,] כאשר לטיסות טרנס אטלנטיות חברת אל על היא החברה היחידה המשתתפ]ת ב"מכרז".

נשיא המדינה טס בעבר וגם כיום לחו"ל, בדרך כלל כנוסע במחלקה הראשונה בטיסה סדירה של חברת תעופה ישראלית ובמיעוט המקרים הוא טס במטוס ישראלי חכור.

מצב שראוי שיתוקן

הוועדה הציבורית שבה חברים עידו נחושתן, לשעבר מפקד חיל האוויר ורו"ח איריס שטרק, סגנית נשיא לשכת רואי החשבון, בראשותו של שופט בית המשפט העליון בדימוס אליעזר גולדברג, שנבחרה כדי לבחון את הנושאים האלה קבעה בדוח שלה, כי "המצב הקיים בכל הקשור לנושא המטוס, כפי שתואר לעיל אינו יכול להמשך וראוי שיתוקן מיידית. לפיכך ממליצה הוועדה על רכישת מטוס יעודי בבעלות המדינה להטסת נשיא המדינה וראש הממשלה במסגרת תפקידם, כמקובל במדינות רבות בעולם. עמדת שב"כ אשר רואה 'חשיבות יתרה בכך שהמטוס ישמש לנסיעות אישים אלה בלבד ולא יעשה בו שימוש לביצוע משימות שוטפות אחרות', מקובלת על הוועדה.

הוועדה ממליצה כי משרד הביטחון יופקד על מימוש הפרויקט ויקים ועדת היגוי בראשותו, שתכלול נציגים של הגורמים הרלוונטים, כדי להגדיר את הצרכים ודרישות הסף, במגמה לצמצם עלויות.

הוועדה ממליצה, כי הפעלת המטוס שיירכש תהיה באחריות חיל האוויר"

בדברי ההסבר להצעת המחליטים שהגיש נתניהו לממשלה בהצעת המחליטים נאמר, כי "היקף התקציב הנדרש אינו ידוע בעת הגשת הבקשה והנושא התקציבי יובא לאישור הקבינט המדיני בטחוני".
על פי הערכות שהוגשו לוועדת גולדברג – רכישת מטוס בואינג 767-300ER, בגיל של 10–15 שנה והסבתו להטסתם של הנשיא וראש הממשלה לחו"ל, תעלה כ-70 מיליון דולר והעלות השנתית לתחזוקת ותפעול המטוס תגיע לכ-13 מיליון דולר. אם כי היו הערכות נוספות שהוגשו לוועדה, שלפיהן עלות המטוס תהיה נמוכה יותר.

הממשלה אישרה את הצעת ועדת גולדברג והטילה על משרד הביטחון לקבוע תוכנית לאיפיון ורכש של המטוס ומערכותיו ולהגישם לקבינט המדיני-ביטחוני, בתוך 60 יום.

משרד ראש הממשלה היום

משרד ראש הממשלה שוכן במבנה ישן, בלתי פונקציונאלי שאינו נותן מענה לצורכי עבודתו של ראש הממשלה. אין בו מקום מוגן ראוי לראש הממשלה ולקבינט בזמן חירום. אין בו מענה ראוי לחידושי טכנולוגיה, ואין בו תנאים לקבל פניהם של אורחים רמי מעלה בצורה נאותה. כן נמסר לוועדה, כי המבנה אך אינו מחוזק על פי התקן לעמידות בפני רעידות אדמה. כל זאת בנוסף לקיומן של בעיות אבטחה עליהן שמענו. בעיות אבטחה מתעוררות גם בהקשר למעון ראש הממשלה בירושלים, השוכן בלב שכונת מגורים. כשלכך נוסף סבל הסבל לתושבי העיר מסגירת רחובות, בעצ הסעצ ראש הממשלה מהמעון למשרד ובחזרה, מספר פעמים ביום, בשיירה של כלי רכב.

ממשלת אולמרט החליטה

בפברואר 2009 החליטה הממשלה בראשותו של אהוד אולמרט, לאשר ולתקצב את בניית המבנים, ולסיים את תכנון הפרויקט כד לסוף המחצית הראשונה של 2009. בתכנון המבנים זכתה עבודתו של האדריכל רם כרמי, ועלותם הכוללת הוערכה בכ-650 מיליון שקל, בפריסה ל-20 שנה.

ממשלת נתניהו ביטלה

בפברואר 2009 החליטה הממשלה בראשותו של בנימין נתניהו לבטל את החלטת הממשלה הקודמת. אולם הובהר כי אין "משום ביטול הצעדים ופעולות התכנון שנעשו עד כה וכי יתכן וינקטו צעדים נוספים שיובאו לאישור ראש הממשלה ו/או הממשלה בהתאם לצרכים חיוניים באותה העת".
בדברי הסבר להחלטה נאמר, כי שנת 2009 עומדת, כידוע, בסימן משבר כלכלי חמור המלווה בגרעון תקציבי משמעותי ולכן מוצע לבטל את ההחלטה.

בשלבים מאוחרים יותר הוחלט להקטין את שטחי משרד ראש הממשלה ומעונו, במטרה להגיע לתקציב של כ-550 מיליון שקל. אולם, התברר, כי גם תוכנית זו עשויה להגיע לתקציב של כ-650 מיליון שקל.

לחדש את ההליכים ללא עיכוב

לדעת הוועדה, "קיים פער בולט בין המצוי לחיוני בכל הנוגע למשרד ראש הממשלה. לפיכך ממליצה הוועדה על הקמת משרד ראש הממשלה ומעונו באתר שנקבע בקריית בן גוריון, באופן שיינתן מענה שלם וראוי לצרכים התפקודיים והביטחוניים. הוועדה ממליצה, כי ההליכים לבניית משרד ראש הממשלה ומעונו יתחדשו ללא עיכוב וזאת על פי הכללים והנהלים המקובלים בשירות המדינה"

הממשלה אישרה את המלצת ועדת גולדברג והטילה על מינהל הדיור הממשלתי לבצע את המלצות הוועדה בכל הקשור להקמת משרד ראש הממשלה ומעונו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן