Skip to content

הצעת חוק לאחריות פלילית וענישה תואמת, ללקוחות זנות

מנתוני מטה המאבק לסחר בנשים עולה כי כשליש מאלו שמספקים שירותי זנות בישראל הם קטינים. כ-90% מהעוסקים בזנות נשלטים על ידי סרסורים, ו-55% מהם עברו אונס תוך כדי העיסוק בזנות. הגיל הממוצע לכניסה לזנות עומד על 14
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מנתוני מטה המאבק לסחר בנשים עולה כי כשליש מאלו שמספקים שירותי זנות בישראל הם קטינים. כ-90% מהעוסקים בזנות נשלטים על ידי סרסורים, ו-55% מהם עברו אונס תוך כדי העיסוק בזנות. הגיל הממוצע לכניסה לזנות עומד על 14. ההצעה תעלה לקריאה טרומית ביום רביעי

מאת צבי זינגר

אנאבל, מציעה מרכולתה (ויקימדיה)
אנאבל, מציעה מרכולתה (ויקימדיה)

ועדת השרים לחקיקה אישרה אתמול (יום א') את הצעת החוק של ח"כ אורית זוארץ, יו"ר הוועדה למאבק בסחר בנשים, להטיל אחריות פלילית על רוכשי שירותי זנות. על פי הצעת החוק יהיה אפשר להטיל על לקוחות של שירותי זנות מאסר של חצי שנה, או – במקרה של הרשעה ראשונה – השתתפות בסדנה בה ירצו נשים שנחלצו מחיי זנות, שיספרו על עברן.

"בשרשרת הזנות הייתה עד היום חוליה סמויה מן העין,…החברה לא תבעה ממנה שום אחריות על מעשיה, למרות שבפועל, הנמנים עליה הם המאפשרים לעוול ולניצול הנורא של נשים במצוקה להמשיך ולשגשג מתחת לאפנו", אומרת יוזמת הצעת החוק, ח"כ אורית זוארץ, "אם אנו רוצים באמת להיאבק בתופעה המבישה של זנות, עלינו להטיל אחריות על לקוחות הזנות, ולצוות על רשויות האכיפה לפעול גם נגדם. רק כך יקטן הביקוש לזנות, והתופעה תצומצם מאד. בארצות סקנדינביה ובצרפת, שם עבר חוק כזה, הוכח שהזנות הצטמצמה למחצית תוך זמן קצר. מטרתנו איננה להכניס גברים לבתי הסוהר", הבהירה, "אלא לחולל שינוי תרבותי, שימנע יחסי ניצול של אנשים מוחלשים".

להצעת החוק שותפים גם חברי הכנסת אורי אורבך, זבולון אורלב, דוד אזולאי, אורי אריאל ועוד.

מנתוני מטה המאבק לסחר בנשים עולה כי כשליש מאלו שמספקים שירותי זנות בישראל הם קטינים. כ-90% מהעוסקים בזנות נשלטים על ידי סרסורים, ו-55% מהם עברו אונס תוך כדי העיסוק בזנות. הגיל הממוצע לכניסה לזנות עומד על 14.

זנות רחוב (ויקימדיה)
זנות רחוב (ויקימדיה)

במאי האחרון הופיעה גונילה אקברג, האחראית על קמפיין ההסברה שליווה חוק דומה שעבר בשבדיה בפני הוועדה למאבק בסחר בנשים, ודיווחה על הצלחת החוק בשבדיה. שבדיה הייתה המדינה הראשונה בעולם שחוקקה חוק זה ב1999, ומאז הועבר חוק דומה במספר מדינות אירופיות נוספות.

לפני שנתיים מינתה ממשלת שבדיה ועדת חקירה לבדיקת השפעותיו של חוק דומה שנחקק שם, מאז נחקק לפני 12 שנה. נמצא כי מספר האנשים שמנוצלים ברחובות בזנות ירד למחצית. הוועדה השוותה את הנתונים גם לשתי הארצות השכנות – דנמרק ונורבגיה. נמצא שממדי הזנות שם באותה תקופה היו פי שלוש מבשבדיה. נמצא שהחוק פגע במיסוד רשתות של פשע מאורגן, שההגבלה על צריכת שירותי זנות צמצמה את ממדיו והעביר חלק מהעוסקים בו לארצות אחרות. מהאזנות סתר של המשטרה לאנשי הפשע המאורגן עולה כי עבריינים נמנעו מסחר בנשים ממדינות כמו רוסיה  בשל חקירות המשטרה בשבדיה.

בסקר שנערך עשור לאחר החלת החוק בשבדיה נמצא כי 80% מקרב כלל הציבור בשבדיה תומך בחוק. מחקר שהתמקד בגברים צרכני שירותי מין העלה שלפני חקיקת החוק, 13.6% מהגברים בשבדיה צרכו שירותי זנות. ב-2008, 9 שנים לאחר חקיקת החוק, האחוז ירד ל-7.8%.

למה גברים הולכים לזונות?

מכון עיסוי, מסווה לבית בושת (ויקימדיה)
מכון עיסוי, מסווה לבית בושת (ויקימדיה)

נערכו מחקרים בארצות שונות, בהם בריטניה וצפון אירלנד, סקוטלנד ולבנון. בכולן רואיינו גברים שהשתמשו בשירותי זנות מגיל 18-78. במחקרים אלו נמצא כי צרכני הזנות מגיעים מכל שכבות החברה ומכל רקע אתני או דתי. רובם הגדול היו נשואים או חיו עם אישה. ההסבר העיקרי מדוע רכשו מין בכסף היה – כי אז אני לא צריך להיות מעורב רגשית, או, כי אז אני לא צריך לגרום לאישה ליהנות. אחד הנחקרים השיב –זה כמו לקנות המבורגר, זה מהיר, שומני ונגמר. מעניין כי תוצאות המחקרים הללו דומים מאד למחקר דומה שנערך ב1913! כשנשאלו הגברים מה היה מונע מהם לקנות את השירות, 80% השיבו כי שני גורמים היו מונעים זאת: חוק שאוסר זאת או עונש על המעשה ובושה ציבורית, כלומר לו ידעו שהם עלולים להיחשף בפומבי.

מערכת האכיפה בשבדיה פועלת בנחישות למיגור התופעה – מאז נחקק החוק נעצרו שם 3787 גברים, רובם הגדול בטרם רכשו את השירות, שכן על פי החוק שם, גם ניסיון לרכוש שירותי מין בכסף אסור. כל פנייה של גבר אל אישה או אל גורם שלישי ובקשה לרכוש שירות כזה מהווים עבירה פלילית. יחידה מיוחדת של משטרת שבדיה מאתרת הצעות כאלה באינטרנט ועוצרת גברים שמבקשים לרכוש שירותי מין באמצעות אתרים ברשת.

1 Comment

  1. Tuco
    12 בפברואר 2012 @ 8:15

    סמים זה לא חוקי, יצאניות זה לא חוקי, אסור להגיד ״פשיסט״ כדי שאיזה זבלה לא יעלב, אסור לצאת למחאות שאיזה תת אלוף מסריח יוכל לקנות טילים, אסור להפגין כי זה עושה לשוטרים המגעילים בלאגן, צריך ללכת למילואים, לעבוד כמו חמור בשביל גרושים שרובם הולכים לבנק, לשכב כל החיים עם אותה אישה, ולהגיד תודה.
    כשאני ובלונדי קרענו את מקסיקו, אלו היו חיים!
    זה יגמר ברע!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן