Skip to content

ליברמן: "החמאס בדרכו להשתלט על הרשות הפלסטינית"

בתוך כך חשף הערב נשיא המדינה, בראיון מיוחד לחדשות 2, כי לפני שלוש שנים כמעט הגיע להסכם עם אבו-מאזן, בשליחותו של ראש הממשלה נתניהו - שברגע האחרון חזר בו. לדבריו, ההסכם כלל הכרה במדינה יהודית, סיכום על שטחים ומציאת פיתרון לפליטים ברוח הצעת הליגה הערבית. לטענת פרס, רק בשל סירובו של נתניהו לתכנית, לא חתמו […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

החמאס בדרכו להשתלט על הרשות הפלסטינית אך ישראל נחושה למנוע מהחמאס להפוך את יהודה ושומרון לעזה. כך אמר שר החוץ, אביגדור ליברמן, בנאום בקבלת פנים לסגל הדיפלומטי, שנערכה בבית הנשיא. בקבלת הפנים השתתפו השגרירים המוצבים בישראל, נספחים צבאיים, מפקדי כוחות השלום במזרח התיכון, ראשי העדות, ומוזמנים מסגל א'.

בתוך כך חשף הערב נשיא המדינה שמעון פרס, בראיון מיוחד שנתן לחדשות 2, כי לפני שלוש שנים כמעט והגיע להסכם עם אבו-מאזן, בשליחותו של ראש הממשלה נתניהו, שברגע האחרון חזר בו. לדבריו, ההסכם כלל הכרה במדינה יהודית, סיכום על שטחים ומציאת פתרון לפליטים ברוח הצעת הליגה הערבית.

"לא משנה מתי יהיו הבחירות-החמאס ינצח בהן". קבלת הפנים לסגל הדיפלומטי בבית הנשיא (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
"לא משנה מתי יהיו הבחירות-החמאס ינצח בהן". קבלת הפנים לסגל הדיפלומטי בבית הנשיא (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

"אנחנו למעשה הגענו להבנה כמעט בכל הנקודות והיינו צריכים לעשות סיכום", סיפר הנשיא למראיינת יונית לוי. "לנתניהו היה רושם שיש הצעה יותר טובה שהובאה על ידי טוני בלייר. אני לא חשבתי כך. הוא אמר: 'תן שלושה-ארבעה ימים ונראה'. אני חשבתי שזה לא עניין של שלושה ימים ואני לא חשבתי שטוני בלייר יכול להביא הצעה טובה יותר משהבאתי אנוכי".

לדברי פרס, יושב ראש הרשות אבו-מאזן הסכים במהלך שיחותיו עמו להכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית. "הוא צריך להסכים שתהיה מדינה יהודית ואנחנו צריכים להסכים שתהיה מדינה פלסטינית", אמר. "למעשה, שנינו הסכמנו על שני הדברים האלה. שנית, ישנה בעיית הפליטים שתמיד העיקה, שמא חזרתם של הפליטים תערער את היותה של המדינה יהודית. הוא קיבל את הנוסחה הערבית, כלומר שבעיית הפליטים תיפטר באופן צודק ומוסכם".

הנשיא ציין כי במהלך הדיונים, שוחחו הוא ואבו מאזן גם על סוגיית גבולות המדינה הפלסטינית. "הוצאנו מפות מבחינה עקרונית", הבהיר פרס. "במקום לדבר על גבולות 67 דיברנו על הגודל של שטח המדינה ולא על גבולותיה. זה מאפשר חילופי שטחים עם ישויות, הקמת גושי התיישבות וכדומה. לזה הוא הסכים".

לטענת פרס, רק בשל סירובו של ראש הממשלה נתניהו לתכנית, לא חתמו שני הצדדים על הסכם. "נתניהו עצר את זה", אמר. "ההסכם אליו הגענו היה על דעתו של ראש הממשלה. אני לא ניהלתי משא ומתן פרטי. ראש הממשלה היה שותף בכל צעד ושעל. יכול להיות שהוא חשב שבאמת ישנה הצעה יותר טובה, אינני יודע. אני לא רוצה לשפוט סתם כך. בכל אופן, זה מה שהוא אמר לי ולי לא היה ספק להטיל ספק במה שהוא אומר".

גם היום, מספר שבועות לאחר הסכם הפיוס בין הרשות הפלסטינית לחמאס, שטרף את הקלפים ופוצץ את השיחות המדיניות, פרס עדיין סבור כי אבו מאזן הוא הפרטנר היחיד של ישראל. "לא שיניתי את דעתי", הדגיש נשיא המדינה בראיון לערוץ 2. "אני מכיר את אבו מאזן 30 שנה ואני חושב שהוא אדם בעל אופי וצריך להגיד את האמת – הטרור ירד והוא נלחם בטרור עם הכוחות שיש לו".

"אבו מאזן מדבר על שלום ואומר דברים אמיצים לכולם". שמעון פרס (צילום: חיים צח/לע"מ)
"אבו מאזן מדבר על שלום ואומר דברים אמיצים לכולם". שמעון פרס (צילום: חיים צח/לע"מ)

פרס הוסיף: "אבו מאזן מדבר על שלום ואומר דברים אמיצים לכולם. האמירה 'אני נולדתי בצפת ולא אחזור לצפת' זו אמירה אמיצה, בפרט שהיא נאמרת בשפה הערבית לקהל ערבי". בנוגע לאיחוד עם חמאס טען פרס כי "הוא מוכרח להחליט ואמרתי את זה גם לקודמו: 'תחליט, או שני רובים או עם אחד'".

שר החוץ, אביגדור ליברמן, מזהיר – לעומת זאת – מהשתלטות החמאס על יהודה ושומרון. ״מה שאנו רואים ושומעים בעקבות הפגישה אתמול בין אבו מאזן לחאלד משעל ומה שקורה ביו״ש מלמד שהחמאס בדרך להשתלט על הרשות הפלסטינית", אמר ליברמן בקבלת הפנים לסגל הדיפלומטי, שנערכה בבית הנשיא. "לא משנה מתי יהיו הבחירות, החמאס ינצח בהן, ומי שאחראי לכך הוא אבו-מאזן שפעולותיו העלו את החמאס לשלטון בעזה ועכשיו הן יעלו את החמאס לשלטון גם ביהודה ושומרון״, אמר השר ליברמן והדגיש: ״אנו נחושים למנוע מהחמאס להפוך את יו״ש לעזה״.

עוד אמר השר ליברמן: ״הבעיה האמיתית בניסיון להשיג הסדר בין ישראל לפלסטינים היא לא ההתיישבות היהודית ביו"ש אלא כוונתם האמיתית של הפלסטינים, שפעם אחר פעם מוכיחים שהם לא רוצים שלום. לצערנו, פעם אחר פעם יש גם כאלה, במיוחד באירופה, שאינם רוצים לראות זאת – וגם כשיו"ר הרשות הפלסטינית חותם על הסכם עם ארגון שקורא במוצהר ובגלוי להשמדתה ומחיקתה מהמפה של אותה מדינה, שאתם כאן היום חוגגים את עצמאותה, הם מאשימים את ישראל״.

השר ליברמן אמר כי ״הגיע הזמן להסיר את המסכה מעל פרצופו של אבו-מאזן ולאמר בבירור שהוא סרבן שלום והוא אינו רוצה באמת להביא להסדר עבור העם שהוא כביכול מייצג. אנו מצפים מהקהילה הבינלאומית לעמוד מאחורי הצהרותיה ולדרוש מחמאס לקיים את שלושת תנאי הקוורטט.״

השר ליברמן גם אמר כי ״שתי סוגיות נוספות שלא נתפשר עליהן בשום אופן הן ההכרה הפלסטינית במדינה יהודית והוויתור הפלסטיני על זכות השיבה. "כל ניסיון להביא הסכם בינינו לבין הפלסטינים מבלי סעיף מפורש שמדינת ישראל היא מדינתו של העם היהודי ומבלי שהפלסטינים מכירים בכך מפורשות זהו פשוט NON STARTER. באשר לזכות השיבה, אנו לא נסכים בשום אופן לזכות השיבה אפילו לאדם אחד״, דברי השר ליברמן.

נשיא המדינה, שמעון פרס, קרא בנאומו לשגרירים להפעיל לחץ כבד על החמאס ולהציג עמדה ברורה לפיה אין לשוחח אתו ולקבל את הלגיטימיות של האיחוד – אלא אם יתקיימו תנאי הקוורטט: נטישת הטרור, הכרה במדינת ישראל וכיבוד הסכמים קודמים: "אני יודע כי אכפת לכם ממדינת ישראל כפי שלי אכפת", אמר הנשיא. "אני קורא לכם, שגרירי המדינות השונות, להפעיל לחץ על חמאס לקבל את תנאי הקוורטט לטובת השלום. עליכם להבהיר להנהגה בעזה כי עליהם להחליט מה  הם רוצים, שלום ורווחה או טילים? עליכם להבהיר כי אף אחד לא יממן לארגוני הטרור נשק וטילים על מנת לפגוע בחפים מפשע".

יחד עם זאת הדגיש הנשיא כי מדינת ישראל שואפת לשלום עם כל שכנותיה ואמר: "אסור לנו לאבד את התקווה לשלום ועלינו לחדש את המשא ומתן עם הפלסטינים. לאף אחד מהצדדים אין אלטרנטיבה אחרת, אף אחד מהצדדים אינו יכול לחיות בשלום ללא הצד השני".

* בתוך כך, משלחת רמת-דרג מארצות הברית תבוא ביום רביעי לישראל, להמשך הדו-שיח האסטרטגי בין המדינות. בראש המשלחת היועצת לביטחון לאומי רייס, ולצדה נציגים ממשרד החוץ, ממשרד ההגנה, ממשרד האוצר ומקהילת המודיעין. רייס תיוועד עם הנשיא פרס ועם ראש הממשלה נתניהו. ממשל אובמה הבהיר בעבר כי תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים לא יהיה על סדר היום של הביקור.

משרד החוץ בוושינגטון הכחיש את הדיווח שהשר ג'ון קרי החליט לפרק את צוות המתווכים לשיחות השלום בין ישראל לפלסטינים בראשותו של מרטין אינדיק. סגנית הדוברת, מארי הארף, אישרה כי אינדיק חזר לוושינגטון להתייעצויות אך הדגישה כי הפרסום על ההחלטה לפרק את צוות המתווכים אינו מדויק. לדבריה, כמה נציגים רמי דרג מתכננים לצאת בקרוב לישראל. הדוברת שבה ואמרה כי אין להאשים את מי מן הצדדים בכישלון שיחות השלום, אף ששניהם נקטו פעולות שלא הועילו במידה רבה.

* מאות שגרירים, נציגי הקהילה הדיפלומטית ובכירים באו״ם ובקהילה היהודית בניו יורק, יחגגו מחר (רביעי) את יום העצמאות ה-66 של מדינת ישראל במטה האו"ם, באירוע המסורתי שמארגנת משלחת ישראל לאו״ם, בראשות השגריר רון פרושאור.

 בין מאות השגרירים שישתתפו באירוע: שגרירי ארה״ב, צרפת, טורקיה, קנדה, בריטניה, יפן, סין, מקסיקו, הודו ורואנדה.

 האורחים ייהנו מיין ישראלי, ארוחת ערב ותכנית אמנותית, שבמרכזה שיריו של דיוויד ברוזה, אשר יופיע בהתנדבות.

 בערב יוצגו יכולות ויוזמות טכנולוגיות של חברות ישראליות, הנוגעות לעבודת האו"ם בכל העולם. ביניהן חברת WaterGen שמפתחת דרכים להפקת מים מהאוויר ולטיהור מים ממקורות מזוהמים, Innovation Africa, שתציג פיתוחים בתחום האנרגיה הסולארית ו-Roboteam, המייצרת רובוטים מתקדמים בתחומי הבטחון וההצלה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן