Skip to content

לוקהיד מרטין יירטה סירות קומנדו בתותח לייזר

החברה הפעילה אב טיפוס הקרוי ADAM, מערכת לייזר קרקעית - נגד סירות צבאיות קטנות. בהודעת החברה נמסר כי הניסוי הוכתר בהצלחה נגד מטרות ימיות ואוויריות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אב טיפוס של מערכת לייזר קרקעית של חברת לוקהיד מרטין הצליח בניסויים לנטרל שתי סירות קומנדו. הניסויים התבצעו מול חופי קליפורניה. שיגור קרן הלייזר נעשה בטווח של כ-1.6 קילומטרים מהסירות. היירוטים נעשו במסגרת הניסויים הראשוניים למערכת ADAM – Area Defense Anti – Munitions נגד מטרות ימיות.

סירת הקומנדו נפגעת מקרן הליזר
סירת הקומנדו נפגעת מקרן הליזר
הסירה שוקעת
הסירה שוקעת

לוקהיד מרטין מפתחת את מערכת ADAM, מערכת לייזר קרקעית ניידת, כדי להדגים הגנה מעשית ומשתלמת נגד איומים מטווח קצר, לרבות טילים דמויי קאסם, כלי טיס בלתי מאוישים וסירות קטנות.

ADAM מערכת תותח הליזר של לוקיהיד מרטין (צילומים: דוברות לוקהיד)
ADAM מערכת תותח הליזר של לוקיהיד מרטין (צילומים: דוברות לוקהיד מרטין)

הלייזר של מערכת ADAM הקרקעית, בניסויים הראשונים שלה נגד מטרות ימיות, הצליח, בתוך פחות מ-30 שניות, לנקב חורים ולחדור אל תוך כמה תאים בגוף העשוי גומי של הסירות הצבאיות הקטנות.

מעקב ופגיעה

בעבר הדגימה לוקהיד מרטין את יכולות המערכת בהתמודדות עם מטרות אוויריות טסות, לרבות טילים בעלי קוטר קטן וכלי טיס בלתי מאוישים. המערכת מסוגלת להתחקות בדייקנות אחר מטרות נעות בטווח של כחמישה קילומטר והלייזר שלה, בעוצמה של 10 קילו-וואט, מסוגל לפגוע במטרות הנמצאות במרחק של עד שני קילומטרים.

לדברי לוקהיד מרטין, העיצוב של ה-ADAM משלב רכיבי חומרה מסחריים עם הארכיטקטורה והתוכנה של בקרת קרן לייזר של לוקהיד מרטין, על מנת לספק את הביצועים הנדרשים להתמודדות עם איומים בטווח קצר במחיר משתלם, יחד עם ״מחסנית״ כמעט בלתי מוגבלת, המציעה עלות נמוכה לכל היתקלות.

"יוזמות נשק הלייזר שלנו מסתייעות במוצרים ותהליכים מסחריים, תוך התמקדות בעלות משתלמת עבור המשתמשים״, אמר ד״ר ריי או. ג׳ונסון, סגן נשיא בכיר וסמנכ"ל טכנולוגיה בלוקהיד מרטין. לדבריו ״הניסויים המוצלחים שערכנו ב-ADAM מוכיחים, שלוקהיד מרטין ממשיכה להשקיע בקידום לייזר סיב וטכנולוגיות שליטת קרן״.

״הניסויים שלנו במערכת ADAM הדגימו שלייזרים בעוצמה גבוהה מוכנים להתחיל להתמודד עם דרישות הגנה קריטיות״, אמר טורי ברונו, נשיא אסטרטגיה ומערכות הגנה נגד טילים בחברת מערכות החלל של לוקהיד מרטין, ״שילובן של טכנולוגיות מהפכניות בעבודה עם ישומים מעשיים הוא סימן ההיכר של החדשנות של לוקהיד מרטין״.

במקום תותח פלנקס

שטח ההגנה של מערכת ADAM, הנגזר מטווח הירי שלו, הוא פחות מ-10 קמ"ר. בהשוואה ל-100 קמ"ר של כיפת ברזל, או של 300 קמ"ר של הסקייגארד, לייזר הכימי שאותו לא הסכים משרד הביטחון שפיתוחו יושלם. שטח הגנה של פחות מ-10 קמ"ר הוא בעייתי ולא יאפשר הגנה ראויה על שום נקודת יישוב, אלא אולי על מטרות נקודה ספציפיות, כתחליף אפשרי לתותח הוולקן פלנקס, שזכה להצלחה רבה בעירק ובאפגניסטן, ושגם הוא לא הובא ארצה.

לייזר מוצק – SSL

הפיתוחים של מערכות לייזר מוצק – SSL מתבצעים בארץ, כמו למשל מערכת קרן ברזל (Iron Beam) של רפאל נגד פצמ"רים מבוססת לייזר, שעברה כבר בדיקות היתכנות והיא נמצאת עתה בשלבים של המשך פיתוח, ובחברות בעולם כמו מערכת ADAM של לוקהיד מרטין. המאפיינות אותן עוצמות חלשות, כשלרובן גם טיב קרן בינוני. לכן הן מיועדות לטווחים קצרים מאוד. לייזר מצב מוצק, לא יגיע בעתיד הנראה לעין לעוצמות גבוהות מכ-100 קילו-וואט ובטיב קרן גבוה, ולכן טווח היירוט שלהן יהיה כ-2 ק"מ, תחליף עתידי אפשרי, כאמור, לוולקן-פלנקס להגנת מטרות נקודה, הגנת כוחות ניידים והן לא יהיו יעילות להגנת ערים ויישובים מאוכלסים. מערכות אלה מאופיינות גם באורך גל קצר של 1 מיקרון ולכן הן בעלות רגישות יתר למזג אוויר וסובלות מבעיית בטיחותית של סכנת עיוורון מהקרן החוזרת.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן