Skip to content

סופי: חברי הכנסת אלקין ולוין יעמדו ברוטציה בראשות ועדת חו"ב

בכך תמה סחבת שנמשכה כשבעה חודשים, מאז זוכה היו"ר הקודם של הוועדה אביגדור ליברמן במשפטו – וחזר לכהן כשר החוץ. במהלך כל אותם חודשים הייתה ועדת החוץ והביטחון של הכנסת משותקת והתכנסה רק פעמים ספורות, עם יושבי ראש זמניים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עכשיו זה סופי: חברי הכנסת זאב אלקין ויריב לוין מהליכוד יעמדו ברוטציה בראשות ועדת החוץ והביטחון. ח"כ עופר שלח ממפלגת יש עתיד, שהיה מועמדו של לפיד לתפקיד – ימונה לסגן שר "בכיר", אך עדיין לא סוכם באיזה משרד.

יו"ר ברוטציה, יריב לוין (צילום: אתר הכנסת)
יו"ר ברוטציה, יריב לוין (צילום: אתר הכנסת)

בכך תמה סחבת שנמשכה כשבעה חודשים, מאז זוכה היו"ר הקודם של הוועדה אביגדור ליברמן במשפטו – וחזר לכהן כשר החוץ. במהלך כל אותם חודשים הייתה ועדת החוץ והביטחון של הכנסת  משותקת והתכנסה רק פעמים ספורות, עם יושבי ראש זמניים. הנושא עלה לדיון גם בבג"צ – שחרף התערבותו ופסיקתו, ראש הממשלה התמהמה בהחלטתו על זהות היו"ר ורק הבוקר הגיע להחלטה – לא לפני שהגיע לפשרה עם שר האוצר יאיר לפיד.

הראשון ברוטציה יהיה ח"כ זאב אלקין, שיעזוב לצורך זה את תפקידו כסגן שר החוץ. אלקין יכהן בתפקיד עד לתחילת השנה הבאה – ויוחלף אח"כ ע"י ח"כ יריב לוין. לאחר מכן יחזור שוב אלקין – ויחליפו. אחרי שוועדת הכנסת אישרה היום את הפשרה שהושגה – תתכנס הערב ועדת החוץ והביטחון כדי לבחור את אלקין לתפקיד.

יו"ר ברוטציה, זאב אלקין (צילום: ציפי מנשה)
יו"ר ברוטציה, זאב אלקין (צילום: ציפי מנשה)

בדיון לפני ההצבעה בוועדת הכנסת אמר ח"כ איתן כבל: "ראש הממשלה לא מסוגל לקבל החלטה על כלום. בית המשפט כפה עליו. גם בעניין הנשיאות הוא לא מצליח לקבל החלטה, ויש איראן וסוריה וחיזבאללה וכל זה עוד לפני דני דנון".

ח"כ אחמד טיבי: "הסיכום בין סיעות הקואליציה כולל סגן שר בכיר ליש עתיד. ואני רוצה לדעת האם ח"כ הנגבי מתמנה במקום אלקין לסגן שר החוץ או במקום דני דנון?" יו"ר הוועדה צחי הנגבי: "את זה אשתי שואלת. למה זה חשוב לך?" ח"כ אחמד טיבי: "האויב האיראני בפתח. היו הבטחות לבוחר בעניין מספר השרים וסגני שרים. האם זה הופר? מאז שאני בכנסת לא ראיתי פארסה כזו".

ח"כ ניסים זאב: "ראש הממשלה לא מסוגל לקבל החלטה. כופים עליו. הכי לא מוצא חן בעיני זה – חצי שנה וחצי שנה ושוב חצי שנה. חוכא ואטלולא. אני לא יודע כמה זמן הממשלה הזו תשרוד. מי שזכה הוא מי שנכנס בחצי השנה הראשונה".

ח"כ ניצן הורביץ: "הפקירו את הוועדה חצי שנה, ועכשיו סידרו משהו טלאי על טלאי. מכל הסיפור הגדול סביב עופר שלח יצא עוד סגן שר ליש עתיד, שיצאו נגד המוסד המיותר הזה. פשוט בושה. אפילו עכשיו אלקין עוד לא התפטר ממשרד החוץ כי אתם לא מאמינים זה לזה וחוששים מתרגיל ברגע האחרון".

ח"כ עומר ברלב (העבודה): "אחת הבעיות המרכזיות היא תקציב הביטחון שקובע את תוכניות צה"ל. בשביל תכנית רב שנתית שצה"ל יוכל לתכנן קדימה חשובה רציפות. רוטציה זה ההיפך מהרציפות הנדרשת". ח"כ בר-לב, שהוא חבר ועדת החוץ והביטחון, עוד: "יש גבול לחוסר המנהיגות והדריסה של המנגנונים הדמוקרטיים בכנסת. ועדת החוץ והביטחון שכבולה ומנוטרלת כבר למעלה מחצי שנה, צריכה יושב ראש קבוע שיוכל ליצור תכנית עבודה המשכית ורציפה. הרוטציה המסתמנת היא זלזול בעבודת הוועדה, בכנסת ובדמוקרטיה הישראלית ופגיעה בביטחון מדינת ישראל".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן