Skip to content

פרס בנורבגיה: ברוב הדמוקרטיות יש נשיא וראש ממשלה

במהלך ביקורו הממלכתי בנורבגיה התייחס הנשיא לראשונה, למאבק על המשך מוסד הנשיאות. כשנשאל האם הוא חושב כי השיח הציבורי בסוגייה נובע מהנעלים הגדולות שהוא משאיר אחריו אמר: " אני מודה לכנסת שבחרה בי לפני שבע שנים, בכוונתי לקיים את החוק ולכהן כנשיא מדינת ישראל שבע שנים בדיוק. אני עוזב עם אותן הנעליים עמם נכנסתי"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נשיא המדינה שמעון פרס נפגש הבוקר עם מלך נורבגיה, המלך הארלד החמישי בארמון המלוכה באוסלו, שם התקבל בטקס קבלת פנים ממלכתי לקול צלילי פעמוני העיר שניגנו את "ירושלים של זהב", מסדר כבוד צבאי, שירת המנוני המדינות וכמאתיים ילדי בית הספר מנופפים בדגלי שתי המדינות.

סוקר משמר כבוד עם מלך נורבגיה, הראלד (צילום: חיים צח/לע"מ)
סוקר משמר כבוד עם מלך נורבגיה, הראלד (צילום: חיים צח/לע"מ)

בגמר טקס קבלת הפנים בחצר הארמון והתמונה המסורתית עם משפחת המלוכה בחדר קבלת הפנים המלכותי קיים הנשיא מסיבת עיתונאים לאמצעי התקשורת הנורבגים והבינלאומיים. "אני מודה למלך נורבגיה על ההזמנה לבקר בשם מדינת ישראל בנורבגיה. הניסיון הראשון להגיע להסכם שלום בינינו לבין הפלסטינים קרה פה באוסלו. בדיסקרטיות פתחו לנו הנורבגים את הדלת ויחד הנחנו את התשתית להסכם שלום עתידי".

נשיא המדינה, שצעון פרס, עם מלך נורבגיה בארמונו (צילום: חיים צח/לע"מ)
נשיא המדינה, שצעון פרס, עם מלך נורבגיה בארמונו (צילום: חיים צח/לע"מ)

הנשיא הדגיש כי נדרשת עבודה קשה משני הצדדים על מנת לקדם את תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים על אף הקשיים הקיימים ואמר: "מדינת ישראל מתמודדת כיום עם איומים רבים במזרח התיכון, ואנו מנסים להמשיך את תהליך השלום עם הפלסטינים, על אף הבעיות הקיימות כרגע בשני הצדדים. נדרשת עבודה קשה משני הצדדים והמשא ומתן נועד על מנת לגשר על חילוקי הדעות".

בארוחת הערב הממלכתית בארמון המלך הראלד ה-5 (צילום: חיים צח/לע"מ)
בארוחת הערב הממלכתית בארמון המלך הראלד ה-5 (צילום: חיים צח/לע"מ)

בהקשר לסוגיה האיראנית הוסיף הנשיא כי: " מדינת ישראל מתמודדת בנחישות כמו יתר העולם עם הניסיון למנוע מאיראן נשק גרעיני להשמדה המונית, והפיכתה למרכז טרור עולמי. המאמצים הדיפלומטים והסנקציות הכלכליות על איראן מהקהילה הבינלאומית נותנים אותות, אך יש להמשיך בסנקציות ולחץ כבד על איראן עד להסרת האיום".

לשאלת הכתבים המתלווים למשלחת אודות המשך כהונתו כנשיא והאם חושב כי השיח הציבורי בסוגיית מוסד הנשיאות נובע מהנעלים הגדולות שמשאיר אחריו אמר: " אני מודה לכנסת שבחרה בי לפני שבע שנים, בכוונתי לקיים את החוק ולכהן כנשיא מדינת ישראל שבע שנים בדיוק. זוהי חובתי כנשיא וכאדם המכבד את החוק". הנשיא הוסיף בחיוך: "אני עוזב את מוסד הנשיאות עם אותן הנעליים עמם נכנסתי". בהתייחסות לשאלה אודות ביטול מוסד הנשיאות אמר הנשיא: "ברוב המדינות הדמוקרטיות יש נשיא וראש ממשלה – יש לכך יתרונות ושהכנסת תחליט".

לאחר מכן, המשיכו הנשיא פרס והמלך הארלד לטקס הנחת זר באנדרטה הלאומית לקורבנות מלחמת העולם השנייה בנורבגיה ויקיימו ארוחת עבודה בהשתתפות בכירי משלחות הצדדים. המשך היום צפוי הנשיא פרס לקיים פגישת עבודה מדינית עם יושב ראש הפרלמנט הנורבגי אולמיק תומסן ובערב, משפחת המלוכה תערוך לכבודה של מדינת ישראל ארוחת ערב ממלכתית בהשתתפות הצמרת המדינית בנורבגיה, במהלכה יישאו נשיא המדינה ומלך נורבגיה נאומים לחיזוק הקשר בין המדינות.

אמש היה נשיא המדינה שמעון פרס אורח הכבוד בארוחת ערב ממלכתית אשר ערכה משפחת המלוכה הנורבגית בראשות המלך הארלד ה-5 לכבודה של מדינת ישראל. במהלך הארוחה בה השתתפו כל משפחת המלוכה, הצמרת המדינית של נורבגיה, ראש הממשלה, שדרת השרים אנשי אקדמיה, בטחון ורוח, נשאו הנשיא והמלך נאומים מיוחדים לחיזוק היחסים בין המדינות.

נשיא המדינה הדגיש בנאומו כי מדינת ישראל מושיטה יד לשלום לכל שכנותיה, וקרא להרחבת שיתופי הפעולה הכלכליים, מדעיים ומדיניים בין ישראל לנורבגיה ואמר: "מדינת ישראל מושיטה ידה לשלום לכל שכניה. איננו רואים באף מדינה או אף עם אויב של מדינת ישראל. האויבים היחידים הם אלו המתנגדים לשלום. שלום במזרח התיכון אולי נשמע בלתי אפשרי בימים אלו. אך ההיסטוריה הפתיעה אותנו עוד בעבר. המרחק הגיאוגרפי בין המדינות יכול להצטמצם- ישראל ונורבגיה יכולות להרחיב את שיתופי הפעולה הכלכליים, מדעיים ותרבותיים. אני מודה לך ובטוח כי אתה ועמך תמשיכו בתמיכתכם הייחודית במדינת ישראל ובתהליך השלום".  בסיום דבריו הזמין פרס חגיגית את מלך נורבגיה לבקר במדינת ישראל במהלך כהונתו.

מלך נורבגיה הארלד ה-5 הודה לנשיא על הדברים ונשא נאום חגיגי במהלכו הדגיש כי נורבגיה הינה ידידתה של מדינת ישראל עוד מהכרזת העצמאות, וכי לביקור ממלכתי זה משמעות עצומה עבור העם הנורבגי. בסיום דבריו, השיק המלך יחד עם כל בית המלוכה כוס יין לחיי מדינת ישראל ולחיי הרחבת שיתופי הפעולה בין המדינות.

1 Comment

  1. בני
    13 במאי 2014 @ 14:46

    שצעון פרס? מעניין!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן