Skip to content

ליברמן יתמוך בדחיית הבחירות לנשיאות, תמורת משטר נשיאותי

הזירה הפוליטית רותחת. בעוד יו"ר הכנסת מבטיח להודיע בשבוע הבא על מועד הבחירות, התייצבו שר החוץ, אביגדור ליברמן, וחברי סיעתו מאחורי יוזמתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לדחות את הבחירות לנשיאות המדינה. זאת בתנאי שתקודם יוזמתם לכינון משטר נשיאותי בישראל. האופוזיציה מגנה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מהומה בזירה הפוליטית: יושב ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין הבטיח היום, בפתח ישיבת נשיאות הכנסת, כי יודיע בשבוע הבא על תאריך הבחירות לנשיאות הכנסת – אך, בה בעת התייצבו שר החוץ, אביגדור ליברמן וסיעתו מאחורי יוזמת ראש הממשלה לדחות את הבחירות.

"אני קורא על תיאוריות שונות בתקשורת בנושא הבחירות לנשיאות, אך זה אינו משקף בשום צורה את מה שאני מודע לו", אמר יו"ר הכנסת אדלשטיין. "כפי שאמרתי בעבר, בשבוע הזה, השבוע הראשון של המושב, אקיים התייעצויות וסבב שיחות עם כל מי שהודיע על כוונתו להתמודד. במהלך השבוע הבא, אודיע על המועד בו ייערכו הבחירות לנשיאות בעוד כמה שבועות. הודעה של כמה שבועות מראש, מחויבת על מנת לאפשר לכול חברי הכנסת להתכונן להצבעה החשובה במליאה ולוודא נוכחות מלאה. כל ההליכים יתקיימו על פי התקנון, כנדרש ובאופן מוקפד".

יו"ר הכנסת אדלשטיין. יודיע בשבוע הבא על מועד הבחירות (צילום: דוברות הכנסת)
יו"ר הכנסת אדלשטיין. יודיע בשבוע הבא על מועד הבחירות (צילום: דוברות הכנסת)

אך, בעוד יו"ר הכנסת מבטיח להודיע בשבוע הבא על מועד הבחירות, התייצבו שר החוץ, אביגדור ליברמן, וחברי סיעתו מאחורי יוזמתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לדחות את הבחירות לנשיאות המדינה. זאת בתנאי שתקודם יוזמתם לכינון משטר נשיאותי בישראל.

בהודעה שפורסמה אחר הצהריים נאמר: "השרים וחברי הכנסת של ישראל ביתנו החליטו שבמידה וההצעה לדחות את מועד הבחירות לנשיאות תתבסס על הרעיון לכינון משטר נשיאותי ותכלול בתוכה מרכיבים שיקדמו את הרעיון, אותו מובילה ישראל ביתנו במשך שנים, יתמכו חברי המפלגה בהצעה לדחות את מועד הבחירות לנשיאות".

ליברמן: תומך תמורת משטר נשיאותי (צילום: דן בר דוב)
ליברמן: תומך תמורת משטר נשיאותי (צילום: דן בר דוב)

גם שרת המשפטים לבני כי שוקלת בחיוב את יוזמת נתניהו, אך הדגישה כי "רק אם יהיה משהו מעשי ולא רק דיבורים נתכנס ונקבל החלטה ברורה".

לעומת תמיכתם של ליברמן ומפלגתו, ספגה תכניתו של נתניהו ביקורת קשה מביתו בליכוד. ביום שישי הודיע שר הפנים, גדעון סער, שיתנגד להצעה לביטול מוסד הנשיאות בהתמודדות הנוכחית. בסטטוס שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו כתב סער: "אתנגד לכל ניסיון, אם יהיה כזה, לדחות את מועד הבחירות לנשיאות או לבטל את מוסד הנשיאות ערב ההתמודדות. לא משנים את כללי המשחק באמצע המשחק". גם חברת הכנסת מירי רגב הביעה התנגדות למהלך.

בתגובה אמרה יו"ר מרצ, זהבה גלאון: "ליברמן מוכן לשנות את כללי המשחק תוך כדי המשחק תמורת דיל פוליטי מסריח של משטר נשיאותי נוסח פוטין.

"הדיל שליברמן מוכן ללכת עליו ולתת יד בשינוי חוק יסוד תוך כדי המשחק, עלול לחזק עוד יותר את כוחו של ראש הממשלה מול סיעות הכנסת ולהחריף את סכנת עריצות הרוב ופגיעה בזכויות אדם. גם כך ראש הממשלה מרכז בידיו עוצמה חזקה מדי.

"במקום להחליף את שיטת הממשל צריך להחליף את המושלים, ולשריין בחקיקה מגילת זכויות אדם", אמרה גלאון. "מצער שראשי סיעות הקואליציה וליברמן בראשן לא דחו על הסף את היוזמה של ראש הממשלה ומנסים למקסם לעצמם רווחים פוליטיים על חשבון מינהל תקין".

קודם לכן התייחסה גלאון, בישיבת הסיעה, ליוזמת נתניהו לביטול מוסד הנשיאות ואמרה: "המהלך של נתניהו לביטול מוסד הנשיאות, רגע לפני הבחירות, הוא ביזוי מוסד הנשיאות ורמיסה גסה וחסרת בושה של מעט הכבוד שעוד נשאר לדמוקרטיה שלנו. בנוסף ,הוא מעיד על אובדן עשתונות והיסטריה מוחלטת של ראש הממשלה, שהנקמנות האישית שלו מעבירה אותו על דעתו. זאת פארסה נוראית ואני קוראת לשותפות בקואליציה לסרב לקחת חלק בהתבזות הזאת ולהצביע נגד היוזמה בממשלה".

ראש האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג חשף בישיבת סיעת העבודה כי קיבל פנייה בנוגע ליוזמה לדחות את הבחירות לנשיאות המדינה. לדברי הרצוג הוא סרב לשתף פעולה עם היוזמה ואמר: "לא אתן את ידי למהלך שמכפיף את הדמוקרטיה לצרכיו הפוליטיים של ראש הממשלה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן