Skip to content

מה זה, קיבינימט, אפוסטיל?

אם אי פעם חשבתם לוותר על האזרחות הישראלית שלכם אתם צפויים למסע מוזר ביותר. בין השאר, לגשת למשרד ממשלתי בסין לבקש אישור שהם אכן משרד ממשלתי, מה שלא מבטיח שמשרד הפנים הישראלי לא יבקש אישור שהמשרד הממשלתי שאישר את המשרד הממשלתי יאושר על ידי משרד ממשלתי אחר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
משרד הביורוקטיה והניירת

ביורוקטיה איננה המצאה ישראלית, למעשה היא ההמצאה הצרפתית הקטלנית ביותר מאז הגיליוטינה. מדינות העולם הדמוקרטי מאז ומתמיד עשו בביורורטיה שימוש כדי למנוע מאזרחים את זכויותיהם החוקיות על ידי העמסת ניירת בלתי סבירה בלתי הגיונית ולפעמים מטופשת, כדי שהאזרח פשוט ירים ידיים. בתי המשפט אוהבי את זה, ביטוח לאומי אלוף בזה, אבל הסיפור הבא הוא תהילתו של משרד הפנים:

אם אי פעם חשבתם לוותר על האזרחות הישראלית שלכם…

אבי, (שם המשפחה שמור במערכת) ישראלי שחי בארה"ב, בעל אזרחות אמריקאית, שנישא לאישה סינית בסין, וחי עימה שם.

לפני כשנתיים החליט אבי שהוא רוצה לוותר על האזרחות הישראלית שלו, למה? זה לא רלוונטי לעניינו וזה גם יעורר את גדוד הלאומנים שלנו, אז חבל על המאמץ, בואו ונתמקד במה שקורה מכאן והלאה,

לפני מספר חודשים סוף סוף קיבל אבי תשובה, ממשרד הפנים שאומרת שהוא חייב לרשום את אשתו בישראל לפני שיאשרו את הבקשה! – דרישה תמוהה מאוד לנוכח העובדה שהיא איננה יהודיה ואיננה מעוניינת אפילו לשמוע על ישראל, ואבי עצמו לא מעוניין בעוד רישום אלא בפחות רישום, הוא לא רוצה להיות אזרח ישראלי חלאס.

כל ההסברים שלאשתו אין קשר או חשק לקשר לישראל עלו בתוהו.

כשהבין שהוא מדבר אל הקיר החליט לשלוח להם את תעודת הנישואין שלו שהוצאה בסין, עם תרגום נוטריוני רשמי.

לאחר כמה חודשים חזרו אליו והודיעו לו כי הוא צריך לאשר את המסמך עם חותמת אפוסטיל.

מה זה חותמת אפוסטיל? אל דאגה גם אבי לא ידע מה זה אבל לאחר בירורים הוא גילה כי חותמת אפוסטיל משמשת רק למדינות החתומות על אמנת האג. אלא מה? סין איננה חתומה על אמנת האג, אז אין אפוסטיל.

אמרו לו שיש והוא לא יודע. הלך אבי ובדק ומצא שכן, הונג קונג היתה עד 1999 בשליטה בריטית והיא אכן חתומה על האמנה. רק שאשתו של אבי איננה מהונג קונג אלא מהיבשת עצמה וסין איננה חתומה על אמנת האג.

קצת מוזר שאזרח צריך להסביר לעובדי משרד הפנים (שיודעים מה זה חותמת אפוסטיל) שסין איננה חתומה על אמנת האג. כדי לוודא שהמסר נקלט שלח להם אבי קישור לרשימת הארצות מהאתר של בית המשפט הבינלאומי בהאג. כדי שיווכחו שסין איננה בינהן.

בתגובה הם שאלו אותו האם הרשימה מעודכנת(!!)

בטח מעודכנת, הרי האמנה נחתמה בשנת 1961 וקצת מאוחר לחתום עליה – אגב למרבה האירוניה  אמנת האג נוסחה בוועידת האג לצורך פישוט הליך ההכרה במסמכים ציבוריים בין המדינות החתומות על האמנה. אם במשרד הפנים הישראלי לא יודעים מי חתום על האמנה ומי לא – שום דבר לא יהיה פשוט לאף אחד.

אחרי שסוף סוף הסכימו עמו שלא צריך אפוסטיל, נמצאה דרישה חדשה: שמשרד ממשלתי יאשר את התעודת נישואין.

ואבי היה צריך להסביר להם, בנימוס (דבר שכבר לא כל כך מובן מאליו בשלב זה) שחס וחלילה לא יעלבו, שבסין מתחתנים רק במשרד ממשלתי והתעודה שנשלחה אליהם היא תעודה ממשלתית עם חותמת ממשלתית, והנוטריון הוא נוטריון ציבורי שגם הוא משרד ממשלתי.

כך שיהיה מוזר לגשת למשרד ממשלתי בסין לבקש אישור שהם אכן משרד ממשלתי, מה שלא מבטיח שמשרד הפנים הישראלי לא יבקש אישור שהמשרד הממשלתי שאישר את המשרד הממשלתי יאושר על ידי משרד ממשלתי אחר.

בינתיים, תוקף הדרכון של אבי פג, אין לו דרכון חדש, כי הוא ביקש לוותר על אזרחותו, אבל כל עוד אבי אזרח ישראלי הרי שעל פי החוק הוא חייב להיכנס ולצאת עם דרכון ישראלי.

במשרד הפנים אמרו לו: "אתה לא חייב דרכון כדי להכנס לארץ".

ולצאת?

"תחדש בארץ", ענו לו.

עם הביורוקרטיה ונוכח הוויה דולורוזה שעבר עד היום ברור היה לו שמדובר במלכודת ש"תתקע" אותו בישראל לאורך זמן.  לאחר סדרה של שיחות, חידשו לו את הדרכון לשנה, זאת אומרת, שבשנה הבאה, כל הסיפור מחדש.

 בינתיים החליט אבי להתחתן רשמית גם בארה"ב, אולי זה יסייע לתהליך

בקיצור, שנתיים,  100 דולר לבקשה לוויתור על אזרחות, 81 דולר לחידוש דרכון לשנה, שיחות, מכתבים, עצבים, מסמכים.. ואבי עדיין אזרח ישראלי, רק, בלי זכויות…..

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן