Skip to content

נותני שירותי מטבע יחויבו לזהות לקוחות

הם יחויבו לדווח על רישום פעולות, ועל חלק מהפעולות לרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור. הצו, שאושר היום בוועדת החוקה, חוק ומשפט, יכנס לתוקף בתום תשעה חודשים מיום פרסומו ברשומות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה היום צו חדש לאיסור הלבנת הון ומימון טרור. הצו החדש קובע נהלים חדשים לנותני שירותי מטבע (נש"מ) – צ'ינג'ים, בדבר חובת זיהוי לקוחות, רישום פעולות, ודיווח על חלק מהפעולות לרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור. הצו יכנס לתוקף בתום תשעה חודשים מיום פרסומו ברשומות.

דיון חוזר

הצו כבר אושר במושב החורף של הכנסת. ואולם, ח"כ אברהם מיכאלי הגיש בקשה לדיון חוזר. (בקשתו התקבלה ועל כן שבה הוועדה ודנה בצו. מיכאלי טען שהצו מהווה גזירה שהציבור לא יוכל לעמוד בה. וכי יפתחו תיקים פליליים לצ'ינג'ים ללא עוול בכפם. "זוהי כפיית רגולציה לא שוויונית ומיותרת", אמר מיכאלי.

השינויים לעומת הצו הנוכחי

על פי הצו הנוכחי נותני שירותי מטבע, לא מחויבים בזיהוי ורישום על פעולות כספיות עד סכום של50 אלף שקל. חלק מדרישות הצו, חלות היום רק על פעולות מעל 500 אלף שקל. הצו החדש קובע, כי פעולה כספית מ- 10,000 שקלים, ועד 50 אלף שקל, תחייב את נש"מ לזהות את הלקוח באמצעות תעודה מזהה, ולרשום את הפעולה בספרי הנש"מ. פעולה כספית העולה על 50 אלף שקל, יחויב הנש"מ לאמת את פרטי הלקוח ולזהותו באמצעות תעודה מזהה נוספת, זיהוי פנים מול פנים. וכן להחתים את הלקוח על טופס נהנה.

עוד נקבע בצו, כי נותני שירותי המטבע יחויבו לדווח לרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור על כל פעולה כספית העולה על סכום של 50 אלף שקל. הנשמי"ם יחויבו לדווח גם על פעולות כספיות בלתי רגילות, לפי רשימת תבחינים שנקבעו בתוספת לצו. הכוונה על פעולות כספיות אף אם הם בסכום פחות מ-50 אלף שקל.

היועץ המשפטי של הוועדה הבהיר היום בדיון, כי הצו לא יחול על הלוואות כספיות תמימות כדוגמת הלוואות ללא ריבית – גמחי"ם.

משרד האוצר קיבל את דרישת הנשמי"ם לפטור אותם מחובת רישום פרטי זיהוי ואימות לקוח פנים אל פנים, ומחובת חתימה על הצהרת נהנה בכל פעולה ופעולה, כאשר הלקוח הינו לקוח קבוע ומוכר לנש"מ. חובות אלו יחולו רק על הפעולה הראשונה. ואולם, הנש"מ יחויב לנהל כרטיס לקוח ללקוחות הקבועים.

פעולות מרחוק

עוד סוכם במו"מ בין נציגי משרדי האוצר לנציגי הנש"מים, כי פעולות כספיות באמצעות פעולות מרחוק – כגון טלפון ודוא"ל – לא ידרשו זיהוי לקוח פנים מול פנים וחתימה על הצהרת נהנה מקורית. אפשר יהיה להסתפק בזיהוי באמצעות משלוח בפקס או בדוא"ל, שני מסמכי זיהוי של הלקוח ובהעתק של הצהרת הנהנה. ובתנאי, שהפעולה תבוצע באמצעות מוסד פיננסי ישראלי מפוקח, כדוגמת בנק או חברת אשראי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן