Skip to content

התביעה בפרשת הולילנד: פסק הדין יהיה אבן דרך משמעותית

לראשונה הולך ראש ממשלה לכלא. "הוא פושע.. הוא פעל למען העשרת כיסו. הריקבון לא נותר לשטח הסטרילי. בעבירותיו יש קלון", אמר עליו השופט. הנאשמים "פעלו וביצעו העבירות בהן הורשעו מתוך חמדנות, על מנת לא לומר חזירות" אמר רוזן על כלל הנאשמים. תם ולא נשלם - המורשעים יערערו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פרשת השחיתות הגדולה מסוגה בישראל באה היום (שלישי) לסיומה המשפטי בבית המשפט המחוזי בתל אביב. תם – אך לא נשלם. כל המורשעים מתכוונים לעתור לבית המשפט העליון. "מדובר בעבירות מהחמורות בספר החוקים", פתח השופט דוד רוזן את דבריו בהקראת גזר הדין, הם "פעלו וביצעו את העבירות בהן הורשעו מתוך חמדנות על מנת שלא לומר חזירות".

השופט ציין כי שלוש הדמויות הציבוריות, ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, ראש עיריית ירושלים לשעבר אורי לופליאנסקי וחבר מועצת ירושלים אליעזר שמחיוף, עברו עבירות שיש עמן קלון וכפועל יוצא יישללו עשרה אחוזים מגמלתם של לופליאנסקי ואולמרט, המגיעה להם מכוח תפקידיהם כראשי רשות מקומית ותישלל כשירותו של שמחיוף להמשיך ולכהן כחבר מועצת עיר. "עובד ציבור הנוטל שוחד משול למי שניתץ אבן פינה בעבודתו", אמר רוזן. " הנאשמים פגעו באמון הציבור בתהליכים המתרחשים במוסדות ציבור ושלטון, יש במעשיהם כדי לקעקע אמון הציבור במנהיגיו ואת ביטחונו בטוהר שיקוליהם", פסק. 

אהוד אולמרט (צילום: יותם יבין)
אהוד אולמרט (צילום: יותם רונן)

גזרי הדין (לפי סדר הנאשמים בבית המשפט):

הלל צ'רני – 5 שנות מאסר, מתוכן 3 שנים לריצוי בפועל (בניכוי 16 ימים ששהה במעצר) והיתרה על תנאי למשך  3 שנים. קנס בן שני מיליון ש"ח שישולם ב-10 תשלומים. צ'רני הורשע ב-9 עבירות שונות של תיווך בשוחד וב-10 עבירות של מתן שוחד.

אביגדור קלנר – 5 שנות מאסר, מתוכן 3.5 שנים לריצוי בפועל (בניכוי 14 ימים ששהה במעצר) והיתרה על תנאי למשך 3 שנים. קנס בן מיליון שקלים  שישולם ב-10 תשלומים וחילוט רכוש בסך חצי מיליון ש"ח. קלנר הורשע ב- 6 עבירות שונות של תיווך בשוחד ובעבירת של איסור הלבנת הון. 

מאיר רבין – 7 שנות מאסר, מתוכן 5 שנים לריצוי בפועל (בניכוי 34 ימי מעצר). היתרה על תנאי למשך 3 שנים. קנס כספי של חצי מיליון ש"ח שישולם ב-10 תשלומים וחילוט רכוש בגובה של חצי מיליון ש"ח. רבין הורשע ב-4 עבירות שונות של תיווך בשוחד וקבלת שוחד ובעבירה של איסור הלבנת הון.

אורי שיטרית – 9 שנות מאסר  מתוכן 7 שנים לריצוי בפועל (בניכוי 10 ימי מעצר), והיתרה על תנאי למשך 3 שנים. קנס כספי  בן מיליון ש"ח שישולם ב-10 תשלומים וחילוט רכוש בגובה חצי מיליון ש"ח. שיטרית הורשע ב- 4 עבירות שונות של קבלת שוחד ועבירה של הלבנת הון.

אהוד אולמרט – 8 שנות מאסר, מתוכן 6 שנים לריצוי בפועל והיתרה על תנאי למשך 3 שנים.
קנס כספי בן מיליון ש"ח שישולם ב-10 תשלומים  וחילוט רכוש בגובה של 560 אלף ש"ח. אולמרט הורשע בשתי עבירות של קבלת שוחד.

אליעזר שמחיוף – 5 שנות מאסר, מתוכן ירצה בפועל 3.5 שנים (בניכוי 11 ימי מעצר). היתרה על תנאי למשך 3 שנים. קנס כספי של 300 אלף ש"ח וחילוט רכוש בגובה של 165 אלף ש"ח. שמחיוף הורשע בשתי עבירות של קבלת שוחד ובעבירה על חוק איסור הלבנת הון.

דני דנקנר – 5 שנות מאסר, מתוכן 3 שנים לריצוי בפועל (בניכוי 5 ימי מעצר), והיתרה על תנאי למשך 3 שנים. קנס בסך חצי מיליון ש"ח שישולם ב-10 תשלומים וחילוט רכוש בגובה של מיליון ש"ח. דנקנר הורשע ב- 3 עבירות של שוחד ובעבירה של הלבנת הון.

העונש הכבד ביותר. אורי שטרית בבית המשפט (צילום: יותם רונן)
העונש הכבד ביותר. אורי שטרית בבית המשפט (צילום: יותם רונן)

דוד רוזן לא חסך במילים קשות בנמקו את גזר הדין. "נותן השוחד הוא איש מושחת, נוטל השוחד הנו בבחינת בוגד". על אולמרט הוא אמר ש"הוא פושע שמרבית זמנו הוקדש לפועלו הציבורי עליו זכה לשבחים. הוא פעל למען העשרת כיסו. הריקבון לא נותר לשטח הסטרילי. בעבירותיו יש קלון. הוא קיבל לרשותו סכומי עתק ולא משנה אם לאחיו או לכיסו".

דינם של בכירים ראוי להיות חמור

השופט מפרט: "מקבלי שוחד מעררים יחס של תיעוב". לגבי מעמדם הבכיר של הנאשמים הדגיש רוזן כי "דינם של בכירים ורמי מעלה ראוי להיות חמור וקשה מדינם של חלכאים, פשוטי עם ואזרחים רגילים מן השורה, אין דינם של עבריינים שהורשעו בעבירות שחיתות, עבריינים שנולדו למצוקה כלכלית וגדלו בסביבה סוציו אקונומית נמוכה, המבקשים להסביר  מניעי פועלם ברקעם הקשה, כדינם של נאשמים המשתייכים לעלית החברתית והכלכלית במדינה".

עורך דין ליבאי בכניסה המאובטחת לבית המשפט (צילום: ציפי מנשה)
עורך דין ליבאי בכניסה המאובטחת לבית המשפט (צילום: ציפי מנשה)

"העונש חמור מאוד" הגיב עורך הדין אלי זוהר, פרקליטו של אולמרט. "חלק מהמילים שאמר השופט הן חמורות מאוד, הוא הכיל אותן בנשימה אחת על כל הנאשמים ויש בזה אולי משום הרחקת לכת, כך או כך, שמעתם מה אמר אהוד אולמרט בישיבה בטיעונים לעונש. לא לקח שוחד, לא קיבל שוחד ורואה את עצמו עדיין זכאי במובן של תחושותיו ואתן הוא הולך היום לערעור".

דני דנקנר הגיב בקצרה ואמר: "לא קיבלתי שוחד ולא נתתי שוחד, אני מאמין שבבית המשפט העליון הדבר יאמר".

יעדער לעליון. דני דנקנר ופרקליטיו (צילום: ציפי מנשה)
יעדער לעליון. דני דנקנר ופרקליטיו (צילום: ציפי מנשה)

גזרי הדין הכבדים שהטיל בית המשפט עוררו רחש של השתאות בקרב קהל אנשי התקשורת שהצטופפו באולם בית המשפט הקטן. אומנם רוזן הדגיש בדבריו בעת ישיבת הטיעונים לעונש כי הוא עומד לפסוק בחומרה, אבל דבריו הקשים שנאמרו בקול שקט וצלול גרמו לפני כל הנאשמים ופרקליטיהם להתכרכם.

"בית המשפט הטיל על אולמרט עונש בלתי צודק החורג באופן קיצוני מכל עונש שהוטל אי פעם בגין עבירות דומות ובנסיבות דומות", אמר בפנים חיוורות יועץ התקשורת של אולמרט, אמיר דן. "הוא שגה לחלוטין בהכרעת הדין שמבוססת על מגדל רעוע של השערות והנחות, והרשיע אדם שלא לקח שוחד מעולם, אדם אשר תרם רבות למדינת ישראל".

השופט על אולמרט: הורשע בעבירות בזויות

בתביעה גילו שביעות רצון מגזר הדין החמור.  "בית המשפט אמר היום את דבריו, ראוי לקרוא ולהפנים" אמרה התובעת עו"ד ליאת בן ארי. "זהו יום לא קל למדינת ישראל ולאזרחי מדינת ישראל, יחד עם זה מי שקיבל שוחד ומי שנתן שוחד הוא מושחת ומי שמושחת דינו אחד, ללכת למאסר בפועל לתקופה ארוכה, להחזיר את הכספים המושחתים לידי מדינת ישראל ואות קלון יוטבע על מי שקיבל שוחד והוא עובד הציבור. אין איש מעל החוק ומי שפשע ייענש… בית המשפט אין עליו מורא". הפרקליטה הוסיפה כי "פסק הדין יהיה אבן דרך משמעותית במלחמה שלנו בשחיתות הציבורית".

אולמרט הורשע לפני כחודש וחצי בשתי עבירות של שוחד בעת שכיהן בראש עיריית ירושלים. קבלת חצי מיליון שקל מעד המדינה, שמואל דכנר המנוח, באמצעות אחיו יוסי אולמרט, וקבלת שישים אלף שקלים נוספים מדנכנר באמצעות עורך הדין אורי מסר ושולה זקן. "ככל שהמעמד רם יותר ובכיר יותר", הדגיש השופט רוזן בעת מתן גזר הדין, "הדבר יהיה לחומרה… אולמרט הורשע בעבירות בזויות, הוא ניצל את תפקידו הרם לקידום עניינו במסגרת תפקידו כמשרת ציבור וקיבל סכומי עתק. הוא פנה לאוצרות הפלא שעמדו לרשותו וניצל את תפקידו לגריפת כספים".

על צ'רני ששילם כספים כדי לקדם את פרויקט הולילנד אמר רוזן כי "הוא למד כי לא יוכל לקדם את הולילנד ללא העברת כספים. מערכות אלו יכולות למוטט את בסיס ההתנהלות בחברה נאורה".

ריצוי העונש של כלל הנאשמים – באחד בספטמבר

על פי חלטת בית המשפט, כל הנאשמים יחלו לרצות את עונשם באחד בספטמבר 2014  ועליהם להתייצב  בבית הכלא ברמלה. עם זאת, ערעוריהם לעליון צפויים להיות מוגשים לבית המשפט תוך 45 יום ממתן גזר הדין ומן הסתם הם יבקשו את עיכוב ביצוע גזר הדין עד הישמע ערעורעם בפני הרכב שופטי העליון.

מחרתיים, יום חמישי תתייצב שולה זקן לשמיעת הטיעונים לעונש ואז יוצג בפני בית המשפט הסדר הטיעון עליו חתמה עם המדינה. בעת הטיעונים לעונש של יתר הנאשמים העיר השופט לפרקליטות כי איננו מתחייב לקבלו כלשונו ויתכן שיפסוק אחרת. גזר דינם של שני הנאשמים, אורי לופליאנסקי ראש עיריית ירושלים לשעבר, וחבר מועצת העיר ירושלים אברהם פינר , נדחה לתחילת החודש הבא לנוכח מצב בריאותם הקשה. כך סוכם בין התביעה לשופט לאחר שזה הציע לתביעה להגיע להסדר טיעון לעונשם ולהביאו לפני בית המשפט.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן