Skip to content

שרים נסעו לחו"ל במימון שאינו ממשלתי, בלי לבקש אישור

מספר הנסיעות השנתי של שרים לחו"ל, בזמן ממשלת נתניהו הקודמת, גדל ב-60 אחוזים ממספרן בממשלות הקודמות של שרון ואולמרט. מבקר המדינה בדק גם 16 נסיעות של בנימין נתניהו לחו"ל, בתקופת היותו שר האוצר – אך נבצר ממנו לפרסם את תוצאות הבדיקה בדו"ח זה, משום שהיועץ המשפטי לממשלה טרם סיים את בדיקתו בנושא
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מספר הנסיעות השנתי של שרים לחו"ל, בזמן ממשלת נתניהו הקודמת, גדל ב-60 אחוזים ממספרן בממשלות הקודמות של שרון ואולמרט. כך עולה מבדיקה מקפת שערך מבקר המדינה, על נסיעות שרים וסגני שרים לחו"ל, במימון שאינו ממשלתי.

בשלוש הממשלות שכיהנו ממרץ 2003 ועד יוני 2011, היו 86 שרים וסגני שרים, והם נסעו 1,184 נסיעות בתפקיד לחו"ל. לפחות 28% מכלל הנסיעות היו במימון שאינו ממשלתי: 90 נסיעות (8%) מומנו בידי ממשלות זרות, ו-240 נסיעות (20%) – בידי ארגונים יהודיים, בין-לאומיים ואחרים. במרוצת התקופה הנבדקת יותר מ-150 גופים וממשלות זרות הזמינו שרים וסגני שרים לחו"ל במימונם. לגבי 12% מהנסיעות חסרים נתונים, ולכן לא ניתן לדעת מי מימן אותן.

נחיתת נתניהו ורעייתו בטוקיו, בתחילת השבוע. נסיעותיו של נתניהו לא נכללו בדו"ח (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
נחיתת נתניהו ורעייתו בטוקיו, בתחילת השבוע. נסיעותיו של נתניהו לא נכללו בדו"ח (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

בבדיקת המבקר נמצא כי במהלך השנים חל גידול במספר השנתי הממוצע של נסיעות, במימון שאינו ממשלתי, לשר. בממשלת נתניהו שכיהנה מאפריל 2009 ועד יוני 2011, היה מספר הנסיעות השנתי הממוצע של כלל השרים גדול בכ-60% ממספרן בממשלות הקודמות לה: בממשלות שרון ואולמרט. בממשלות אלו המספר השנתי הממוצע של כלל הנסיעות היה 122, ואילו בממשלה נתניהו שכיהנה עד יוני 2011 התקיימו בממוצע 196 נסיעות בשנה. גם בנסיעות, במימון שאינו ממשלתי, חל גידול ניכר בממשלת נתניהו – ומספרן השנתי הממוצע בפרק הזמן האמור היה כפול ממספרן בשתי הממשלות הקודמות.

המבקר מגלה בדו"ח שהוא מפרסם כי ערך בדיקה לגבי 16 נסיעות שנסע בנימין נתניהו לחו"ל, בתקופת היותו שר האוצר – אך נבצר ממנו לפרסם את תוצאות הבדיקה בדו"ח זה. זאת, משום שהיועץ המשפטי לממשלה טרם סיים את בדיקתו בנושא ולכן נמנע ממבקר המדינה להציג בפני נתניהו, לתגובתו, את החומרים הרלוונטיים הנמצאים בידי היועץ המשפטי לממשלה.

בבדיקת המבקר נמצאו מקרים אחדים, שבהם נסיעותיהם של בני או בנות הזוג של השרים נעשו במימון שאינו ממשלתי – מבלי שהשרים פנו לוועדת המתנות או לגורם מוסמך אחר לקבלת היתר כנדרש. במקרים אחדים נסיעותיהם של בני או בנות הזוג של השרים נעשו במימון שאינו ממשלתי בלי שהשרים פנו לגורמים המוסמכים לקבלת אישור. נמצאו גם נסיעות שבעניינן היו השרים חייבים לכאורה לפנות לוועדה למתן היתרים, עקב חשש לניגוד עניינים בשל זיקה אישית. למרות זאת רק שני שרים פנו בתקופה האמורה לוועדה למתן היתרים לבחינת שתי נסיעות לחו"ל.

נוהל גיוס תרומות קובע כי שר ישיב להזמנה, להשתתפות באירוע שמהותו גיוס כספים, לאחר התייעצות ביועץ המשפטי של משרדו. נמצא כי בתקופה הנדונה נסעו שרים וסגני שרים לכ-60 נסיעות שעניינן גיוס כספים – אך רק לגבי כ-10% מהן פנו השרים ליועץ המשפטי של משרדם להיוועצות כנדרש בנוהל.

לפי נוהל היועמ"ש יש לבחון אם הנסיעה קשורה לתחום אחריותו של השר. המבקר העלה כי בחלק מחווֹת הדעת לא הייתה התייחסות לשאלה האם נסיעתו של השר קשורה לתחום אחריותו הישיר כשר או לתחום שעליו הופקד בתפקידו כחבר בממשלה. עוד נמצא כי בהיעדר מדיניות אחידה ואמות מידה התקשו לעתים היועצים המשפטיים לסווג את הנסיעה כנדרש.

בביקורת נמצאו גם מקרים שבהם טסו שרים במטוסים הפרטיים של גורמים בחו"ל. נמצא כי אין הנחיה מחייבת לגבי השימוש של שרים במטוסים פרטיים.

המבקר מצא כי למרות שממשלת נתניהו הקודמת קבעה שיש לצמצם ב-25% את כלל הוצאות הנסיעה והשהייה בחו"ל של עובדי המגזר הציבורי, בכל אחת משנות התקציב 2009 ו-2010, הממשלה לא פעלה ברוח החלטתה זו בכל הנוגע לנסיעות של חברי הממשלה. בין השאר העלתה בדיקתו כי אין במשרדים אחידות בדרכי הטיפול בנסיעות, לרבות הגדרת הגורמים המאשרים והגורמים המבצעים. הדבר פוגע ביעילות, ולא פחות חשוב – ביכולת לקיים הליכי פיקוח ובקרה נאותים כנדרש לפי סדרי מינהל תקין. עוד נמצא כי המידע הנוגע לעשרות נסיעות שרים לא רוכז ולא נשמר באופן סדור וכי אין תקצוב נפרד לנסיעות השרים והוצאות נסיעותיהם מתוקצבות בתקציב ההוצאות של נסיעות עובדי המשרדים לחו"ל – כך שלא ניתן להציג נתונים מלאים על עלות הנסיעות לחו"ל של שרים.

עוד קובע המבקר כי על היועץ המשפטי לממשלה לקבוע הנחיות מיוחדות לעניין נסיעות שרים וסגני שרים וכי על החשב הכללי שבמשרד האוצר לקבוע בנוהל מחייב את תהליכי הטיפול של המשרד הממשלתי בנסיעות שרים וסגני שרים.

בין הנסיעות שנבדקו היו, כאמור, גם 16 נסיעות שנסע בנימין נתניהו לחו"ל, בתקופת היותו שר האוצר, במימון שאינו ממשלתי. אולם מבקר המדינה נמנע מלפרסם את תוצאות בדיקתו בנושא זה – משום שהיועץ המשפטי לממשלה טרם סיים את הבדיקות שהוא עורך בנושא.

בחודשים מאי 2011 – מאי 2012 בדק משרד מבקר המדינה "היבטים הנוגעים למימון נסיעותיו של מר נתניהו".  הבדיקה עסקה בעיקר בנסיעות במימון שאינו ממשלתי (מלא או חלקי) שלו ו/או של בני משפחה שהצטרפו לנסיעותיו.

"משרד מבקר המדינה פנה לבא כוחו של מר נתניהו על מנת לאמת את הנתונים שהיו בידי משרד מבקר המדינה ולהשלים נתונים חסרים", נאמר בדו"ח. "נוסף על כך נפגשו נציגי משרד מבקר המדינה עם מר נתניהו ועם בא כוחו. בפגישות התבקש מר נתניהו להשלים מידע חסר ולהבהיר נושאים שונים.

"ב-27.12.12 נמסרה למר נתניהו טיוטת הדו"ח שבה פורטו ממצאי הביקורת בנושאים הנוגעים אליו אישית. אולם עקב בדיקה שמקיים היועץ המשפטי לממשלה בנושא נבצר ממשרד מבקר המדינה למסור למר נתניהו את החומר אשר שימש בסיס לאמירות הביקורת", נאמר בדו"ח הביקורת. "לפיכך נמנע ממר נתניהו להגיב על הממצאים שהעלתה הביקורת. נכון ל-13.2.14 טרם קיבל היועץ המשפטי לממשלה החלטה סופית בעניין.

"בנסיבות האמורות, דו"ח הביקורת בעניין נסיעותיו של מר בנימין נתניהו בתקופת היותו שר האוצר יפורסם במועד מאוחר יותר", אומר מבקר המדינה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן