Skip to content

ביבי מלך ישראל

מה בדיוק ההבדל בין הספינה הנשיאותית של ינוקוביץ לבין המטוס עם המיטה המעופפת של נתניהו? הרי בשני המקרים ההוצאות אושרו כחוק והכסף לא זרם לכיס הפרטי אלא למותרות מנקרות עיניים של מנהיגים המשוכנעים שימשיכו לכהן בתפקידם עד עולם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בימים האחרונים מרבה התקשורת לעסוק במשפט הולילנד ובמילים הקשות בהן תיאר השופט דוד רוזן את המורשעים: "מקבלי השוחד מעוררים יחס של תיעוב… הנוטל שוחד הנו בבחינת בוגד באמון שניתן בו… אין דין עבריינים שנולדו למצוקה כלכלית כדין נאשמים המשתייכים לעלית החברתית והכלכלית… שמנה וסלתה של הארץ". אולם מחוץ לכותלי בית המשפט עוברת לה בשקט יחסי שערורייה גדולה יותר של מעילה באמון הציבור ובכיסו – לא מצד ראש ממשלה לשעבר אלא מצדו של ראש הממשלה המכהן הנמנה אף הוא על שמנה וסלתה…

סכומי השוחד שקיבל אולמרט מתגמדים מול המתנות שהעניק לעצמו נתניהו בשבוע שעבר: מטוס פרטי להטסת ראש הממשלה ונשיא המדינה לחו"ל והקמת מבנה חדש למשרד ראש הממשלה ומעון רשמי לראש הממשלה ומשפחתו. עלות המטוס נאמדת ב-70 מיליון שקל ואילו עלות המבנה החדש תהיה ככל הנראה 700 מיליון שקל. לא פחות. בהזדמנות זו פורסם שממוצע הוצאות הטיסה של ראש הממשלה ונשיא המדינה עומד על 19 מיליון שקל בשנה. ברור שאין מפרסמים את הנתונים בנפרד לכל אחד מהם כדי לא להביך את משפחת נתניהו. בדרך כלל טס הנשיא בטיסות אזרחיות רגילות ואילו לראש הממשלה חוכרת המדינה מטוס לכל נסיעה. ולא רק זאת, אלא שנתניהו דרש להתקין במטוס מיטה זוגית המייקרת את המחיר בכמיליון שקל לפחות. כך עושה ראש הממשלה בקופה הציבורית כבתוך שלו.

אבל ביבי לא טיפש. כמי שאינו אוהב להכניס את היד לכיס, הוא למד מניסיונם המר של אולמרט, הירשזון ודומיהם לא לבקש מתנות מבעלי עניין. למה לו להסתכן? פשוט יותר ובעיקר חוקי למהדרין לדרוש ולקבל טובות הנאה כשרות מהממשלה ומהכנסת. ביבי דואג שהוצאותיו הפרטיות המוגזמות יאושרו על ידי הגורמים המוסמכים ויבואו מתקציב המדינה, כלומר מאתנו האזרחים. כדי להקדים לרפד את הזרמת הכספים ולמנוע ביקורת, דאג למינוי אנשי שלומו לתפקידים הרגישים של מבקר המדינה והיועץ המשפטי. במקרים בהם בכל זאת עלולה להתעורר התנגדות כלשהי, כמו בדרישתו לרכוש מטוס ולבנות ארמון, הוא ממנה ועדה וממנה את חבריה מקרב המקורבים.

מעונו הרשמי של נשיא אוקראינה לשעבר ינוקוביץ' (צילום מסך)
מעונו הרשמי של נשיא אוקראינה לשעבר ינוקוביץ' (צילום מסך)

מזכיר לכם משהו מהעבר הקרוב? ההמונים שהשתלטו לפני כמה חודשים על המעון הרשמי של נשיא אוקראינה לשעבר, ויקטור ינוקוביץ, נדהמו לגלות מתחם מפואר שכולל מגרש גולף ענק דונמים, גן חיות פרטי, מנחת למסוקים, אוסף מכוניות ויאכטה מפוארת. בתוך הארמון נמצאו בין היתר כלים סניטרים מצופים זהב טהור ובקבוקי וודקה יקרים עם תמונת דיוקן עצמי. וכל זה במדינה הענייה ביותר במזרח אירופה, הנמצאת על סף פשיטת רגל.

אז מה בדיוק ההבדל בין הספינה הנשיאותית של ינוקוביץ לבין המטוס עם המיטה המעופפת של נתניהו? הרי בשני המקרים ההוצאות אושרו כחוק והכסף לא זרם לכיס הפרטי אלא למותרות מנקרות עיניים של מנהיגים המשוכנעים שימשיכו לכהן בתפקידם עד עולם. נתניהו וינוקוביץ כמו צ'אוצ'סקו ואחרים לפניהם רואים עצמם מורמים מעם כמעט כמו לואי ה-14.

לא במקרה, ראשי מדינה מסוגם משגשגים בסביבה של עוני ואי שוויון קיצוני. המאיון העליון חוגג, מעמד הביניים קורס ושיעור העניים עולה. נכון שנתוני המקרו של ישראל נראים טוב בהשוואה לאוקראינה אבל כשיורדים לרמת המיקרו, התמונה עגומה למדי.

לא חסרות דוגמאות לראשי מדינה ש"השתן עלה להם לראש". החל בנפוליאון שהכתיר עצמו לקיסר וכלה בוולדימיר פוטין שהחוקה לא אפשרה לו להתמודד על כהונה שלישית רצופה כנשיא רוסיה. לקראת תום הקדנציה השנייה סימן את דמיטרי מדבדב כמועמד המועדף עליו לתפקיד הנשיא הבא ודאג  שייבחר. מדבדב מינה בתורו את פוטין לראש הממשלה וב-2012, אחרי הפסקה בת ארבע שנים, התחלפו שוב בתפקידים. פוטין חזר לכהונה שלישית כנשיא ומאז התיר כל רסן. את התוצאות רואה היום העולם במשבר האוקראיני.

עכשיו מנסה לעשות זאת ביבי בניסיונו לבטל או לפחות לגמד את מוסד הנשיאות. בשלב זה  הוא מפעיל לחץ לא מתון על חברי הקואליציה למען דחיית הבחירות לנשיאות ופועל לביטול הסעיף המאפשר לנשיא להטיל את הרכבת הממשלה על המועמד בעל הסיכויים הגבוהים ביותר. מדובר ביוזמה לשינוי ממשי של שיטת המשטר ומלבד כמה מאמרי דעה בעיתונות, אין פוצה פה ומצפצף. כך מבצר נתניהו את מעמדו כשליט היחיד של ישראל.

ביבי משוכנע שימשיך לכהן כראש ממשלה גם אחרי הבחירות הבאות, אחרת לא היה מתאמץ כל כך ליזום את בנייתו של בית החלומות שיושלם רק בעוד 3-4 שנים, אחרי מועד הבחירות הבאות לכנסת. אם חלילה לא יצליח להרכיב את הממשלה הבאה, חזקה עליו שיחזיר את מוסד הנשיאות  לקדמותו, יוסיף לו סמכויות שניטלו ממנו ויעבור עם רעייתו להתגורר בבית הנשיא היפה בטלביה. אז יוכל לפחות להתנחם במטוס החדש עם המיטה המתכווננת.

בישראל חסר חוק המגביל את מספר הקדנציות של ראש הממשלה והנשיא. יתרה מכך, בהיעדר חוקה אין חסמים ליוזמות חקיקה חפוזה ומטורפת של הכנסת כדוגמת חוק החרם חוק הלאום, והצעות חוק הלאום והנכבה. במקום בו אין שמים סייגים לכוחו הפוליטי של ראש המדינה הופכת הדמוקרטיה הפרלמנטרית לסוג חדש של אבסולוטיזם פוליטי.

[related-posts title="מאמרים קודמים של מיכל פנט-פלג"]

3 Comments

  1. ניר
    18 במאי 2014 @ 8:57

    מה לעשות היום לא הולכים בבגדי חאקי [אתא] ולא גרים בצריף ביתו של הנשיא המנוח בן צבי או הצריף של בן גוריון בשדה בוקר לצערינו אנחנו חיים בתוקפה אחרת תקופה שראש ממשלה גר במגדלים[ברק] ראש ממשלה מעשן סגרים יוקרתים ואוהב עטי יוקרה ולקבל "מתנות"[ אהוד אולמרט]וראש ממשלה שגר בקיסריה ולו בריכה . חשבון המים הסתכם ביותר מ-80 אלף שקל בווילה המאובזרת בבריכה, בגין למשל גר עד סוף ימיו בדמי מפתח פני הדור כפני מנהיגו הבושה כבר לא קיימת לפחות הבית והמטוס ישארו לבאים אחריו

    • גידי
      18 במאי 2014 @ 14:22

      ניר
      יכול להיות שבן צבי ובן גוריון גרו בצריף בזמן שרובו הגדול של העם גר במעברות אוהלים בשמש ובגשם…איזה מושחתים בטח היה זה צריף של 4 חדרים מטבח מרפסת ומחסן…
      היום העיתונאים צרי עין ,אינטרסנטים ,שמופעלים ע"י טיקונים . מזלם של בן צבי ובן גוריון שהעיתונאים אז היו בני אדם וישרים ,

  2. גידי
    16 במאי 2014 @ 18:16

    לצערי… אני מסכים עם הכותבת. צריכים בלמים ואיזונים ואין לבטל את מוסד הנשיאות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן