Skip to content

לא הכל נוצץ במונקו

לצד ההצלחה בהצבת ביתן ישראלי ביריד האמנות "ארט מונקו", נשמעו גם טענות מצד כמה מהאמנים: "במקום המטרה העיקרית - אמנות וחשיפת היצירות, היתה התעסקות בטפל ובכעסים אישיים". האוצרת בשמת ניראון: "לא שמעתי תלונה כלפי מאף אחד מהאמנים שהציגו, ואף זכיתי לשבחים רבים מהם. יש מי שרוצה לעלות על גל ההצלחה של האירוע ולפגוע במוניטין שלי"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
ארט מונקו, מבט מבפנים. צילום: לירית שפיר-שמש

מונקו זה לא רק גראנד-פרי, קזינו מפואר, יאכטות מדהימות, מקלט מס, כוכבי קולנוע, גברים עשירים ונשים יפות (או להיפך). הנסיכות הקטנה לחופי הים התיכון מארחת מדי שנה את יריד האמנות הנחשב ART Monaco, שבו מציגות גלריות מסוגננות מרחבי העולם והוא נותן את האות והטון לטרנדים אמנותיים עתידיים.

לראשונה ב"ארט מונקו", שננעל בתחילת החודש, השתתפה משלחת של אמנים ישראלים, שמימנו מכיסם את הנסיעה ואת השהיה במקום. את המשלחת ארגנה האוצרת בשמת ניראון והאמנים הישראלים, שנטלו חלק במיזם: אולי ברמסון, אילנה טמאן, אני קונפורטי, באשה רביע, דן יעקובי, ורד פישמן-שדה, חיים בירן, טל שר, ליקה רמתי, לירית שפיר-שמש, נעמי שפיר-דולב, קלרה קרנציה וראובן ברכה.

זכתה לתשומת לב מיוחדת. יצירתה של טל שר

אשת יחסי הציבור מיכל סדן, שליוותה את המשלחת הישראלית, מספרת: "השנה ניכר ביריד השפעתו של ז'אנר הפופ ארט, שחוזר כהומאז' מדוקדק ומתוזמן לאמן לאנדי וורהול, וקיבל השנה אינטרפרטציה בדמות בריג'יט בארדו והנסיכה גרייס בשילוב נצנצים. ראינו מגמות חדשות שנחשבו אסורות לכניסה בעבר לאירועים כגון אלו כמו שילוב כפתורים, ביצי פברז'ה, אבני סוורובסקי והס מלהזכיר גם תכשיטים. גם לקומיקס היה מקום נכבד ולפיסול הפיגורטיבי על גבול הפופ-ארטי, שזכה להצלחה מרובה. מיצג מים ססגוני ומרהיב כעין אקוואריום הוצג כתמונה ומשך תשומת לב רבה".

 
 

הביתן הישראלי. צילום: יח"צ

 

אילו תגובות קיבל הביתן הישראלי? 

"קיבלנו תגובות יפות מאוד. מי שזכתה לתשומת לב מיוחדת היא האמנית הישראלית טל שר, שעבודת הכפתורים שהציגה באירוע, משכה קהל רב. גם האמנים הישראלים האחרים ויצירותיהם זכו להתעניינות מצד אספנים והקהל". 

 כיצד נבחרו האמנים הישראלים?

"את האמנים, שמשלימים אלו את אלו ומייצגים זרמים וסגנונות אמנותיים שונים, בחרה בקפידה האוצרת בשמת ניראון. מדובר באמנים המייצגים אמנות עכשווית, ניו מדיה, פופ ארט, אמנות אורבאנית, צילום תיעודי, ופיסול סביבתי. דגש רב הושם על קיר ה'אקו ארט', שעוצב בקפידה בביתן הישראלי  ונתן את האות לקונספציה חדשה וחדשנית התופסת אט אט מקום חשוב בעולם האמנות העכשווית של ימינו"

   

עוד מבט על הביתן הישראלי. צילום: יח"צ

לצד מחמאות על הארגון של הביתן הישראלי, נשמעו גם טענות: "במקום המטרה העיקרית – אמנות וחשיפת היצירות, שלשמה בעצם הגיעה קבוצת האמנים", אומר אחד האמנים, "היתה התעסקות בטפל ובכעסים אישיים, שפגעו בצד האמנותי. מה שהוביל את הפרויקט הזה היה, לדעתי, בעיקר כסף – וזה יצא על חשבון האמנות. נכון, זה קורה בהרבה תערוכות וירידים, אבל כאן חשבנו שיהיה אחרת".

תגובתה של האוצרת בשמת ניראון: "לא שמעתי כל תלונה שהיא כלפי מאף אחד מהאמנים שהציגו, מה גם שזכיתי לשבחים רבים מהם ולמכתבי תודה. מה שצוטט מפי אמן עלום שם כאילו 'היתה התעסקות בטפל ובכעסים אישיים' נובע מכך שהיה מי שרצה לעלות על גל ההצלחה של האירוע ולנכס זאת לעצמו, תוך מצג שווא, גניבת עין, פגיעה במוניטין שלי וניסיון להטעות ברשת החברתית". 

גם סדן דוחה את הביקורת ולטענתה הכל התנהל כשורה ו"לא היו כעסים אישיים". לדברי סדן רק כעשרה אחוז מהאמנים ביריד מכרו יצירה אחת או יותר, כך שאין סיבה לאכזבה מיוחדת בקרב האמנים הישראלים, ומה שחשוב זה ההישג עצמו בהצבת הביתן הישראלי ובחשיפת אמנות ישראלית ביריד בינלאומי חשוב.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן