Skip to content

הישגי השביתה והאם היילוד אכן מוצלח

עיני: עיקר ההישג של עובדי הקבלן - מעתה צמודים להסכמים קיבוציים וכל הטבה תחול עליהם. עובדי הליבה ייקלטו במקומות עבודה. זו רק ההתחלה של פריצת הדרך במגזר החלש במשק; שטייניץ: כמו הריון ולידה קשה, בסוף נולד תינוק מוצלח. שיפרנו את עובדי הקבלן כפי שלא קורה באירופה ובמדינות ה-OECD. גילינו רגישות חברתית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עיני: עיקר ההישג של עובדי הקבלן – מעתה צמודים להסכמים קיבוציים וכל  הטבה תחול עליהם. עובדי הליבה ייקלטו במקומות עבודה. זו רק ההתחלה של פריצת הדרך במגזר החלש במשק. 

שטייניץ: כמו הריון ולידה קשה, בסוף נולד תינוק  מוצלח. שיפרנו את עובדי הקבלן כפי שלא קורה באירופה ובמדינות ה-OECD. גילינו רגישות חברתית

מאת אליק מאור

עיקרי ההסכם שהושג בסיום השביתה עוסקים בקליטת עובדי הליבה, לדוגמה: פקידי בנק שהיו עובדי קבלן, דואר, עובדים סוציאליים ברשויות מקומיות ועובדים אחרים במגזר הפרטי. כשההערכה מדברת על 300 עובדים כאלו. אלו יקלטו ישירות כעובדים מן המניין במקומות עבודתם.

הישג נוסף: שיפור שכר עובדי הקבלן לרף של שכר מינימום, שיעמוד על 4500 שקל לחודש. מתן הטבות, תנאים סוציאליים, שבעיקרם הם קרנות הפנסיה וההשתלמות, מהחודש הראשון שהחלו לעבוד. ולא פחות חשוב, החל מרגע חתימת הסכם זה, כול הטבה שישיג הסכם ציבורי עליו תחתום ההסתדרות להבא, יחול אוטומטית גם על עובדי הקבלן, שהיו ממודרים עד היום מהסכמים אלו מכורח היותם עובדי קבלן.

האוצר מצידו מתברך בהסרת מרבית התביעות ההסתדרותיות שהובילו לשביתה, אבל שומר לטענתו על התקציב. הוא אף מקבל לידיו התחייבות, שעובדי הקבלן לא ישבתו במסגרת ההסתדרות במהלך שלוש השנים הבאות.

המחיר: שקט תעשייתי לשלוש שנים. בית ההסתדרות (צילום: ויקימדיה)
המחיר: שקט תעשייתי לשלוש שנים. בית ההסתדרות (צילום: ויקימדיה)

במסיבת עיתונאים רווית חיוכים, שנערכה בבית ההסתרות בתל אביב, החמיאו שר האוצר ויו"ר ההסתדרות זה לזה והודו לאנשיהם שפעלו לסגירת ההסכם שהביא לביטול השביתה.  שר האוצר יובל שטייניץ פתח ואמר, שזהו הישג היסטורי למדינה וכי אין מדינה באירופה בכלל, ובמדינות ה-OECD בפרט, שהיטיבו עם עובדי הקבלן במהלך השנים האחרונות,  כפי שעשתה מדינת ישראל. "הצלחנו לשפר את מעמדם, לתת להם תקווה ולשמור על התקציב, יחד עם זאת". לשאלה מדוע לא נחתם הסכם כזה ונדרשו לו חמישה ימי שביתה, הגיב שטייניץ והשווה את המהלך להריון ארוך ולידה קשה: "אך נולד תינוק מוצלח", אמר שטייניץ.

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, אמר כי  אחד הדברים החשובים, מעבר לקליטת עובדי הליבה ושיפור שכר עובדי השמירה והניקיון ומעבר לתנאים הסוציאליים, הרי שכעת "עובדי השמירה והניקיון, שהיו המעמד החלש ביותר במגזר העסקי הפרטי והמגזר הציבורי, מוצמדים כעת להסכמים ה קיבוציים וכל הטבה שתגיע  לעובדים בישראל מעתה ואילך, תחול עליהם".

שטייניץ: "במבחן התוצאה אני חושב שהגענו להסכמה טובה לעובדים ולמשק הישראלי".

הקושי שגרם לשני הצדדים למתוח את השביתה היה תביעת האוצר להתחייבות של ההסתדרות שלא להשבית את המשק במשך ארבע שנים ולהתחייב בכך לשקט תעשייתי.  בסופו של דבר הוסכם על שלוש שנים של שקט תעשייתי.

סוגיית מחלוקת נוספת הייתה זו שכונתה "עובדי כתף אל כתף" והפתרון המוסכם, עליו חתמו הצדדים, קובע שמעמדם של עובדי קבלן מסוג זה יבחן על ידי ועדה פריטטית ואי אפשר יהיה להעסיק תחתם עובדי קבלן אחרים אם הם יפוטרו. משמעות הדבר, שההסתדרות תמנע כאן את שיטת הדלת המסתובבת, שבמסגרתה מפטרים עובדי כוח אדם כל תשעה חודשים ובמקומם מעסיקים עובדי קבלן אחרים. זאת, על מנת למנוע העסקה ישירה.

מבחינת הסכם גובה שכר המינימום, ההסכם שנחתם טוב בהרבה מתוספת 25 אחוז שהציע האוצר ויעמוד על רף מינימאלי של 4,500 שקלים. קליטת עובדי שמירה וניקיון בקליטה ישירה תתאפשר במידה שהם מועסקים ב-90 אחוז משרה לפחות וצברו  תשעה חודשי העסקה רציפה. בהקשר לעובדי השמירה והניקיון -, הללו יזכו להשוואת תנאיהם מול עובדים המקבילים להם במקומות העבודה אחרים, כאשר ברירת המחדל לעניין זה תהיה ההשוואה לבעל המשכורת הנמוכה ביותר המועסק באותו מקום.

2 Comments

  1. לוטן לוין
    12 בפברואר 2012 @ 15:00

    יש פה לחיצה חזקה מאוד על הברקסים בהתדרדרות במורד הגבעה. אי אפשר יהיה לשכור עובדי קבלן חדשים. יצטרכו לקלוט לאט לאט את כל הישנים. אנשים יראו פה קצת תקווה עם הצמדת התנאים של עובדי הקבלן לתנאים של עובדי המדינה ואסור להזניח את העובדה הפשוטה והלא מובנת מאליה, 400 ש"ח תוספת ל80,000 עובדים בשכר הכי נמוך.

    • שירי
      13 בפברואר 2012 @ 1:32

      ההסתדרות והועדים יוכלו לשבות על פגיעה בכל זכות חוץ מבנושא העלאות שכר.
      מצפה שמגפון יהיה עיתון רציני…

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן