Skip to content

נתניהו: סין תהיה שותפת הסחר הגדולה ביותר של ישראל

ראש הממשלה לסגנית ראש ממשלת סין ליו יאנדונג: "אנו רואים בסין סיפור הצלחה אדיר. אנו מעריצים את סין ובטוחים כי ישראל תורמת את תרומתה לקשרים הללו". סגנית ראש ממשלת סין השיבה: "זהו ביקור שתכליתו קידום שיתוף הפעולה. זהו כמובן גם ביקור שתכליתו לחזק את הידידות בין עמינו ולהגביר את תמיכת הציבור בקידום הקשרים בינינו"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סין עומדת להיות שותפת הסחר הגדולה ביותר של ישראל. כך אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו , לסגנית ראש ממשלת סין ליו יאנדונג, שעמה נפגש היום בלשכתו בירושלים.

"את מגיעה לכאן כשאנחנו בעיצומו של סוג של חג לאומי. אתמול חזינו בגאווה בניצחונה של קבוצת הכדורסל מכבי ת"א בגביע אירופה, וזוהי שעת חגיגה גדולה", סיפר ראש הממשלה לאורחתו. "באותה שעה, אנו חוגגים גם את ההצלחה והצמיחה העצומה של שיתוף הפעולה והקשרים בין ישראל וסין. ביקרתי בסין לפני כשנה וקיימתי פגישות מצוינות עם הנשיא שי וראש הממשלה לי. הרחבנו את שיתוף הפעולה בינינו בדרכים רבות. סין היא שותפת הסחר הגדולה ביותר של ישראל באסיה, ובמבט קדימה, נראה כי היא הופכת במהרה לשותפת הסחר הגדולה ביותר של ישראל בכלל. אנו רואים בסין סיפור הצלחה אדיר. אנו מעריצים את סין ובטוחים כי ישראל תורמת את תרומתה לקשרים הללו".

ראש הממשלה נתניהו וסגנית ראש ממשלת סין בפגישתם היום (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
ראש הממשלה נתניהו וסגנית ראש ממשלת סין בפגישתם היום (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

ראש הממשלה אמר עוד כי ישראל וסין עומדות לחתום על הסכם להרחבת שיתוף הפעולה בין שתי המדינות בתחום החדשנות, ושרת הבריאות תחתום על הסכם שיסייע בקידום שיתוף הפעולה בינינו במצבי חירום. "אני חושב שהאפשרויות הן בלתי מוגבלות", אמר נתניהו. "ישנה זיקה וידידות טבעית בין שני עמים עתיקי יומין, העם הסיני והעם היהודי. שנינו נטועים במסורות אדירות, אולם אנו גם נחושים לכבוש את העתיד. ברוח זאת, אני מקבל את פנייך בירושלים, בתקווה שנאחוז את העתיד יחדיו.".

סגנית ראש ממשלת סין השיבה: "שני עמינו נטועים במסורת של ידידות. העם היהודי והעם הסיני הם עמים בעלי תבונה רבה. אנו ניצבים בשני צדיה של אסיה ויצרנו מסורות אדירות בנות אלפי שנות היסטוריה. שנינו גם תרמנו תרומה כבירה לתרבות האנושית. אתמול אחר הצהריים ביקרתי במוזיאון ישראל וגם בעיר העתיקה בירושלים, ונדהמתי מיופייה של המדינה הזאת.

"במהלך מלחמת העולם השנייה, נלחמנו כתף אל כתף נגד הפאשיזם וניצבנו יחד בימים אפלים", אמרה סגנית ראש ממשלת סין. "אני הייתי 18 שנים בשנחאי. בכל מקום בשנחאי אנשים מספרים סיפורים על הדו-קיום ההרמוני בין העם הסיני והעם היהודי. אני מבקשת במיוחד לציין כיצד ב-1942, רופא יהודי בשם יעקב רוזנפלד הגיע למקום בשנחאי בו נלחם אבי נגד התוקפים היפנים, וד"ר רוזנפלד וצוותו הצילו את חייהם של אלפי סינים. זוהי תמונה קבוצתית של ד"ר רוזנפלד ואבי. אחד הגנרלים המייסדים של סין, הגנרל שין יי, הכתיר את ד"ר רוזנפלד אחד הגיבורים נגד התוקפנות היפנית. לצערי, ב-1952, במהלך ביקור בישראל, ד"ר רוזנפלד נפטר. כשאבי עוד היה בחיים, הוא נשבע לבקר בישראל ולראות את עיר הולדתו של ד"ר רוזנפלד על מנת להביע את הערכתו. חלומו הוגשם על ידי בתו.

"הפעם אני מבקרת בישראל כדי ליישם את ההסכם שהגיעו אליו מנהיגינו במהלך ביקורך וכן במהלך ביקור הנשיא פרס בסין", אמרה סגנית ראש הממשלה הסינית. "ב-20 השנים שחלפו מאז כינון היחסים הדיפלומטיים, נהנות שתי מדינותינו מקשרים מדיניים יציבים ושיתוף פעולה הולך ומתחזק. בשני הביקורים הקודמים הסכמנו כולנו שעלינו להרחיב את שיתוף הפעולה בינינו בתחומים כגון חדשנות, לטובת שתי מדינותינו. ביקורי זה הוא עבורי סיור לימודי של ממש. אני כאן כדי ללמוד מהמומחיות הישראלית בתחומי המדע, הטכנולוגיה והחדשנות. וזהו גם ביקור שתכליתו קידום שיתוף הפעולה. כולנו תקווה שנוכל להביא את שיתוף הפעולה בינינו בכל התחומים לשיאים חדשים. זהו כמובן גם ביקור של ידידות, שתכליתו לחזק את הידידות בין עמינו ולהגביר את תמיכת הציבור בקידום הקשרים בינינו".

נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' יוסף קלפטר ונשיא אוניברסיטת צ'ינגחואה, פרופ' צ'ן ג'ינינג- (צילום: קובי קנטור)
נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' יוסף קלפטר ונשיא אוניברסיטת צ'ינגחואה, פרופ' צ'ן ג'ינינג- (צילום: קובי קנטור)

בעוד סגנית ראש הממשלה של סין מבקרת בארץ, חתמו היום אוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת העילית צ'ינגחואה, ביג'ין, בראשי תיבות, על הסכם להקמת מרכז מחקר משותף שין בהיקף של 300 מיליון דולר. מחר יתקיים טקס החתימה של המרכז החדש בהשתתפות סגנית ראש הממשלה של סין.

במסיבת עיתונאים משותפת לשתי האוניברסיטאות שהתקיימה באוניברסיטת תל אביב, ציין ראש מרכז שין בסין, פרופ' צ'וואנשואי ז'נג, כי הצלחת שיתוף הפעולה הזה תלויה בהבנה הדדית, לטובת שני הצדדים. "שיתוף פעולה בין המדינות ושתי האוניברסיטאות הוא כמו נישואים עם תינוק חדש, והסתגלות לחיים חדשים. התרבויות של שני הצדדים שונות – אך משלימות", אמר פרופ' ז'נג. אנחנו רוצים להתחיל בפעילות בהיקף קטן – ולצמוח במהירות".

נשיא אוניברסיטת צ'ינגחואה פרופ' צ'ן ג'ינינג, סיפר על מעמדה המוביל של האוניברסיטה שלו בארצו: זוהי אוניברסיטה בת למעלה ממאה שנים, שמילאה תפקיד מרכזי בהיסטוריה המודרנית של סין – וכיום היא אחראית ל- 5% מהתמ"ג של איזור בייג'ינג. רבים מהאישים המובילים בסין התחנכו בה, לרבות ראש הממשלה הקודם, ובכירים אחרים.

"מרכז שין יציע מודל חדש להאצת החדשנות. אתגרי העתיד נשענים על דרכים חדשות, ועל שיתופים בין תרבויות שונות, ובין סקטורים שונים", אמר פרופ' צ'ן, "שיתוף פעולה הדוק יותר נדרש על מנת לחנך ולהכשיר את הדורות הבאים". לדבריו, פרויקט שין הוא שיתוף הפעולה העמוק ביותר שיש לצ'ינגוחאה עם אוניברסיטה כלשהי בעולם.

פרופ' יעל חנין, ראשת מרכז הננו באוניברסיטת תל אביב, שתשמש גם כראש מרכז שין בישראל, ציינה כי חתימת ההסכם באה בתום שנה אינטנסיבית של עבודה משותפת. "למדנו שהעבודה המשותפת יכולה להוות גשר פנטסטי בין תרבויות, להדגיש את המכנה המשותף ואת היתרונות של הבאת שני הצדדים יחד. יש לשני הצדדים הרבה עניין במדע, בלימוד ובחדשנות", אמרה. לדבריה, שיתוף הפעולה ממחיש את כוחם של המדע והלימודים כמכנה משותף בין אנשים. על התקשורת עם עמיתיה, סיפרה כי "אני לומדת סינית, ועמיתי לומד עברית – אבל אנחנו מתקשרים באנגלית".

נשיא אוניברסיטת תל אביב פרופ' יוסף קלפטר, אמר כי הקמת מרכז המחקר המשותף מציג הסכם חסר תקדים, המהווה רגע משמעותי הן עבור ישראל והן עבור סין. "בשבילנו, באוניברסיטת תל אביב, זהו אחד ההסכמים המשמעותיים ביותר: יש לנו הסכמים רבים עם אוניברסיטאות סביב העולם, וההסכם הנוכחי משמעותי ובולט בהם. שתי האוניברסיטאות ידועות במצויינותן, ומלמדות את מיטב הסטודנטים כל אחת בארצה. אנחנו יוצרים בסיס לשיתוף, שייושם על ידי בוגרינו. אנחנו בטוחים שנגיע להיקפים רחבים של חדשנות, נלמד ונכשיר את הדור הבא של מובילי חדשנות". בסוגיית המימון אמר, כי התבצעו כבר כמה צעדים לגיוס הכספים הנדרשים, כשליש מהסכום גוייס – והוא בטוח כי המטרה תושג.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן