Skip to content

הצעת חוק: להטיל אחריות פלילית על מימון מאחזים בלתי חוקיים

את הצעת החוק מוביל ח"כ איתן כבל, יו"ר סיעת העבודה. להצעה הצטרפו גם ח״כים מיש עתיד והתנועה, המשתייכות לקואליציה. ח"כ כבל: "מדובר בתמנון ששולח זרועות לכל חלקי הממסד – החל מהחטיבה להתיישבות, שכפופה לנתניהו ועובדת בשירות פורעי חוק מהימין, וכלה ביחידת הפיקוח של צה"ל על ההתיישבות הלא חוקית, שחלק מקציניה מתגוררים במאחזים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הצעת חוק של יו"ר סיעת העבודה, ח"כ איתן כבל, מבקשת להטיל אחריות פלילית על משרדי ממשלה וגופים ממשלתיים למחצה שמממנים מאחזים בלתי חוקיים בשטחים. לדברי כבל, "תקצוב המאחזים בסכום עתק של כשלושה מיליארד שקלים הוא תרגיל העוקץ הגדול ביותר של הממשלה״. להצעה הצטרפו גם ח״כים מסיעות יש עתיד והתנועה, המשתייכות לקואליציה.

ח"כ איתו כבל: "שוד הקופה הציבורית" (צילום: דן בר דוב)
ח"כ איתו כבל: "שוד הקופה הציבורית" (צילום: דן בר דוב)

בעבר כבר פרסם היועץ המשפטי לממשלה הנחיה מפורשת למשרדי הממשלה השונים לחדול מתקצוב המאחזים, אולם ההנחיה אינה נאכפת. בפועל, את המאחזים הבלתי חוקיים בשטחים מממנים כספי ציבור, באמצעות מנגנון מסועף של עשרות משרדי ממשלה וארגונים ממשלתיים-למחצה. בין היתר מדובר במשרד השיכון, החטיבה להתיישבות, ההסתדרות הציונית העולמית ועוד. "אין גבול לצביעות ולציניות", אומר כבל. "לא רק שממשלת נתניהו מצפצפת על החוק, על פסיקות בית המשפט העליון ועל הנחיות היועץ המשפטי לממשלה – היא מצפצפת על ההחלטות שלה עצמה. ב-1996, כשביבי היה ראש הממשלה, הוא העביר החלטה שלא להקים התנחלויות חדשות, אולם מאז המאחזים הבלתי חוקיים צצים כמו פטריות אחרי הגשם".

לדבריו, ״כשאנשים שומעים את המונח 'מאחז' הם מדמיינים שלושה קרוואנים על גבעה. חשוב להבין שבמציאות מדובר במקרים רבים ביישובים של ממש עם כבישי גישה, תשתיות, מבני ציבור ושירותים – הכל הוקם בחסות המדינה, בניגוד לחוק ובכספי הציבור. מספרים לציבור שקרים על כך שאין כסף לביטחון ולרווחה ושצריך להעלות מיסים, אבל הכסף קיים. מדי שנה נשרפים כ-300 מיליון שקלים רק על תחזוקת המאחזים הללו, שלא לדבר על קרוב לשלושה מיליארד השקלים שעלה להקימם. הדבר חמור עוד יותר כי את פעילות העוקץ הזו מבצעת הממשלה״.

לדברי כבל, "עבודת המחקר שעשה מכון 'מולד' ושקדמה להצעת החוק חושפת ממצאים חמורים וקשים. זהו פשוט שוד של הקופה הציבורית. באחד המאחזים הקימו התושבים מעיין מלאכותי; במאחז אחר הושקעו כ-15 מיליון שקלים בבניית כביש גישה שמשרת כ-30 משפחות. כשאזרח שומר חוק בנהריה או בדימונה רוצה לסגור מרפסת הרשויות מוציאות לו את הנשמה עד שהוא מקבל אישור, ואילו כאן הממשלה מסייעת באופן אקטיבי להקמת יישובים שלמים כמו במערב הפרוע".

בהתייחסו למנגנון שמממן את המאחזים אמר כבל כי " מדובר בתמנון ששולח זרועות לכל חלקי הממסד – החל מהחטיבה להתיישבות, שכפופה לנתניהו ועובדת בשירות פורעי חוק מהימין, וכלה ביחידת הפיקוח של צה"ל על ההתיישבות הלא חוקית, שחלק מקציניה מתגוררים במאחזים. שלא לדבר בכלל על משרד השיכון, שהוא הסנדק הראשי של המפעל הזה. אם הציבור היה מודע לגודל השחיתות הייתה קמה כאן זעקה שהייתה קורעת את השמים. לא בכדי הכל נעשה במחשכים. מדובר במאות סעיפים עלומים בספרי התקציב ובעשרות גופים ומשרדי ממשלה שמזרימים את כספי הציבור להקמה ולפיתוח של מאחזים בלתי חוקיים. המערך הזה כל כך סבוך ומסואב עד שאפילו פקידי האוצר מתקשים לעקוב אחר נתיב הכסף. הייתי רוצה לומר שקשה לי לדמיין את שרי ממשלת נתניהו מצביעים נגד הצעה שבסך הכל מבקשת לאכוף את החוק ואת ההחלטות שהעביר ראש הממשלה בעצמו, אבל אני לא תמים".

3 Comments

  1. שאול א.
    22 במאי 2014 @ 10:15

    הגיע הזמן שהימין בישראל יגבה ממנו מחיר פוליטי. כולל חקירה האם יש מי שמממן אותו ורואה בו נציגו בכנסת ישראל.

  2. david
    22 במאי 2014 @ 8:08

    נטילת אחריות צריכה להיות בשני הכיוונים ולא חד צדדים. מדוע מר כבל לא מעלה חוק ענישה לפצוציה שמוכרת סמים?
    מדוע מר כבל לא מעלה חוק איסור מימון על קבוצות ואירגונים המסיתים נגד ישראל בעולם? מדוע מר כבל לא מעלה חוק ענישה על סרבני גיוס וחיוב גיוס זמרים, ושחקני ספורט?
    מדוע מר כבל מעלה חוק רק נגד הימין ולא ולא אנשי השמאל שכל הזמן מסיתים בעולם נגד ישראל, נגד הממשלה ובכך מעודדים אנטישמיות ופגיעה בטחונית וכלכלית?
    האם מר כבל פועל ממניעים פוליטיים בלבד?
    מעניין לדעת את התשובות לכך.

  3. ניר
    21 במאי 2014 @ 18:34

    ומה אם הצעת חוק שארגונים הפועלים נגד המדינה או מוסדותיה לא יכלו לקבל תרומות מחול או תקציבים מהמדינה הרי זו צבעיות פרופסור המלמד באוניברסטית בן גוריון מקבל שכר מהמדינה קורא לחרם על מוסדות המדינה. וזו דוגמא קטנה הרי כאשר יחתם הסכם השלום [ואני לא אופטימי] יכלו להתישב באותם מקומות אותם "פליטים" החיים במחנות בדוחק

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן