Skip to content

ח"כ חיליק בר חזר בו מתמיכה בחוק המתיר עליית יהודים להר הבית

"לאחר התייעצויות מקיפות שקיימתי בימים האחרונים, הבנתי שאולי הזמן לחוק שכזה עוד לא הבשיל", אמר ח"כ חיליק בר בהודעה שפרסם. "אולי חוק כזה הוא לא הדרך, אולי זה יקרה רק במסגרת הסכם שלום שיבוא, אם יבוא. אולי במסגרת הבנות בין דתיות שיגיעו אליהם ללא קשר להסכם השלום, אך כנראה שלא במסגרת חקיקה ולא כעת"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אחרי לחץ כבד שהופעל עליו ולאחר שיו"ר מפלגת העבודה, יצחק (בוז'י) הרצוג הודיע לו שהוא מתנגד בתוקף לחוק המתיר עליית יהודים לתפילה בהר הבית – השעה ח"כ חיליק בר (העבודה), את תמיכתו בהצעת החוק. בר – העומד בראש השדולה לפתרון שתי המדינות ואף ארגן לאחרונה פגישות של חברי כנסת עם אבו מאזן – נימק את החלטתו, באמרו כי עשה זאת לאחר סבב התייעצויות מקיף עם גורמי ביטחון בכירים, עם גורמים פוליטיים ודיפלומטיים בארץ ובעולם, ותוך התייעצות משותפת עם יו"ר המפלגה הרצוג ויו"ר הסיעה כבל.

חזר בו מתמיכה בתפילת יהודים על הר הבית. ח"כ חילק בר (צילום: נירה ידין)
חזר בו מתמיכה בתפילת יהודים על הר הבית. ח"כ חילק בר (צילום: נירה ידין)

"אני משעה תמיכתי בחוק לא בשמחה ולא בצהלה, שכן לחוק מתון שבא בהסכמה וברוח פסיקת בג"צ ישנם יתרונות רבים", אמר ח"כ בר בהודעה שפרסם מטעמו. "אני משעה תמיכתי בחוק לאחר התייעצות מקיפה עם גורמים רבים ותוך הבנת מכלול השיקולים. האהבה והזיקה לדת ולמסורת, לערכים הלאומיים ולירושלים הם אינם נכס של הימין. אמשיך לפעול למען חופש פולחן ודו קיום בין יהודים, מוסלמים ונוצרים. אני מאמין שיבוא היום בו, תוך הסכמה הדדית, יתפללו יהודים ומוסלמים יחד גם בהר הבית. כנראה שהיום הזה הוא לא היום וייתכן וחקיקה היא אינה הפתרון. אמשיך לפעול בנחישות למען הסדר שלום במסגרת שתי מדינות לשני עמים".

בימים האחרונים קיים ח"כ חיליק בר, לדבריו, סבב שיחות והתייעצויות מקיף בנושא עם גורמי ביטחון בכירים וגורמים פוליטיים ודיפלומטיים אחרים בארץ ובעולם. מרביתם הדגישו את פוטנציאל הנפיצות הטמון בהצעת החוק בעת הזו. בר קיים שיחות עומק גם עם יו"ר מפלגתו יצחק הרצוג ויו"ר הסיעה איתן כבל שביקשו ממנו לסגת מתמיכתו בחוק לאור עמדתם שנושאים מסוג זה ראוי שיתנהלו בדיאלוג ולא בחקיקה. בר שוחח לדבריו גם עם בכירים בעולם הערבי, כולל עם גורמים בכירים בממלכה הירדנית.

 "חשבתי שבחוק מתון, זהיר ומסודר שייעשה בהסכמה, ברוח פסיקת בג"צ בראשות השופטת בייניש, וללא פגיעה חלילה בסמכויות הוואקף והמוסלמים במקום, יש יותר יתרונות מחסרונות", אמר ח"כ בר בהודעתו. "חשבתי ששיתוף בין דתי של יהודים ומוסלמים במקומות הקדושים לשניהם היא תחילתו של דו קיום אמיתי. חשבתי שכדאי אחת ולתמיד לנטרל את 'הפצצה הפוליטית' שנקראת עלייה להר הבית ולהסדיר אחת ולתמיד את הנושא. חשבתי שכדאי להפסיק אחת ולתמיד את השימוש במקום הקדוש הזה למטרות פוליטיות ופרובוקציות. חשבתי שסובלנות דתית וחופש פולחן שווה ומלא ראוי שיהיה לכולם בכל מקום בישראל.

"אין סתירה בין תמיכתי בחוק לבין היותי איש מפלגת העבודה השייך למרכז-שמאל", אומר ח"כ חייק בר. "נהפוך הוא, האהבה והזיקה לדת ולמסורת היהודית, לתורה, לערכים הלאומיים ובעיקר לירושלים ולמקומותינו ההיסטוריים והקדושים הם בשום אופן אינה נכס של הימין גם אם הימין מנסה לעיתים לציירו כזה. המרכז והשמאל הציוני בישראל נתן לימין בישראל 'לקחת בעלות' על הציונות, היהדות, הלאומיות והזיקה לירושלים. יש לשנות מצב זה".

עוד הוסיף ח"כ בר: "עם זאת, לאחר התייעצויות מקיפות שקיימתי בימים האחרונים, הבנתי שאולי הזמן לחוק שכזה עוד לא הבשיל. אולי חוק כזה הוא לא הדרך, אולי זה יקרה רק במסגרת הסכם שלום שיבוא, אם יבוא. אולי במסגרת הבנות בין דתיות שיגיעו אליהם ללא קשר להסכם השלום, אך כנראה שלא במסגרת חקיקה ולא כעת. ועל כן בצער רב ומתוך הבנה של מכלול השיקולים לכאן ולכאן אני משעה את תמיכתי בחוק המקדם תפילת יהודים בהר הבית. אמשיך לפעול למען סובלנות דתית ולמען חופש פולחן לכל אדם, לכל דת ובכל מקום. זוהי זכות מוקנית ובסיסית. אני מקווה ומאמין כי צריך לבוא היום בו יוכלו יהודים ומוסלמים להתפלל יחד בכל מקום דתי החשוב לשניהם, כולל בהר הבית. יום כזה עוד יגיע, אך כנראה שלא היום. אמשיך לפעול למען דו קיום אמיתי ועמוק בין יהודים, מוסלמים ונוצרים. אמשיך לפעול למען תהליך מדיני והסכם של שתי מדינות לשני עמים. אמשיך להיאבק בחידלון המדיני של הימין שמוביל אותנו למדינה דו לאומית. מדובר בעתיד שלנו ושל הדורות הבאים, ובקיומו של המפעל הציוני כולו".

2 Comments

  1. לקסי
    24 במאי 2014 @ 16:01

    כמו אותה סיסמה למניעת תאונות דרכים: "בכביש תהיה חכם, לא צודק"

  2. ניר
    21 במאי 2014 @ 18:40

    איך במדינה יהודית עצמאית לא יכול יהודי מאמין לעלות ולהתפלל במקום הקדוש לו ביותר כאשר שלטו שם הירדנים הם בטח לא היו מאפשרים ליהודים לעלות להר הבית אבל ישראל שולטת לא? תארו לכם שאסור היה לנוצרים להכנס לכנייסת הקבר מוזר לא ?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן