Skip to content

אולי ננסה לחגוג אהבה בלי לבזבז כסף, הפעם?

בזכות האינטרנט, משלוח ברכות לחג האהבה נעשה קל יותר מאי-פעם, ולא צריך אפילו להשקיע כסף, רק מחשבה ואהבה. מאת שרית פרקול
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בזכות האינטרנט, משלוח ברכות לחג האהבה נעשה קל יותר מאי-פעם, ולא צריך אפילו להשקיע שקל אחד, רק מחשבה בחיפוש ברכה מתאימה אונליין. העיקר שהרגש יהיה אמיתי ולכרטיס יהיה כיסוי

מאת שרית פרקול

כרטיס ברכה עם תחרה
כרטיס ברכה עם תחרה, המאה ה-19 (מתוך ויקיפדיה)

אי אפשר לקנות אהבה, אבל זה לא מונע מהאנשים לנסות. לקראת ה-14 בפברואר, ולנטיינ'ס דיי – חג האהבה בצורתו הממוסחרת, שנופח וטופח על ידי חברות לייצור כרטיסי ברכה ובהמשך על ידי יח"צנים של חנויות ממתקים, תכשיטים ולינז'רי – אנשים מוציאים ממון רב על תכשיטים, על פרחים, על לבנים סקסיים ועל ארוחות רומנטיות.

למרות המצב הכלכלי הקשה, המוסכמה שנוצרה סביב היום הזה כמעט מאלצת מחזרים ובעלים להשקיע במתנות, אחרת ייתקלו במבטים נעלבים, במקרה הטוב, ובנזיפות קולניות, במקרה הפחות טוב.

האם יש בכל אלה אהבה אמיתית? לא תמיד, לא בהכרח. יש הרבה מאוד בעלים שמרעיפים על נשותיהם מתנות יקרות, אבל באמת לבם נתון למישהי אחרת. והאמת היא שכשיש אהבה עזה, כזאת שעושה פרפרים בבטן וגורמת לך להלך על עננים, בכלל לא צריך מתנות יקרות, די במילות אהבה כנות, או בפרח אחד ויחיד.

לפי סקר צרכני שערכה הפדרציה הלאומית של הקמעונאים בארצות הברית, הצרכן האמריקני יוציא השנה 126 דולר בממוצע על הנפש האהובה בוולנטיינ'ס דיי. זאת עלייה של 8.5 אחוזים לעומת השנה שעברה, בה הגיעה ההוצאה הכללית של האמריקנים על חגיגות האהבה ל-17.6 מיליארד דולר, נכתב ב"שיקגו טריביון". 19 אחוז מהקונים ירכשו תכשיטים עבור האהובים, לעומת 17 אחוז בשנה שעברה. בסך הכל יסתכמו ההוצאות השנה על תכשיטים לכבוד ולנטיינ'ס דיי ב-4.1 מיליארד דולר, לעומת 3.5 מיליארד דולר בשנה שעברה. לפי אותו סקר צרכני, מחצית מתכוונים לקנות שוקולדים ו-36 אחוז – פרחים וארוחות במסעדה.

ברכה מסביבות 1920
ברכה מתחילת המאה הקודמת (מתוך ויקיפדיה)

במקור, ולנטיינ'ס דיי הוא יומו של הקדוש ולנטיין, אחד הקדושים הנוצרים המוקדמים. היום הזה התחיל להיות מזוהה עם אהבה רומנטית בתקופתו של הסופר והמשורר האנגלי ג'פרי צ'וסר ("מעשיות קנטרברי"), במאה ה-14, בה פרחה המסורת של אהבה חצרונית. צ'וסר כתב בשנת 1382 בשיר "אסיפת בעלי הכנף" את השורות הבאות: "שכן היה זה ביומו של ולנטיין הקדוש, כאשר כל ציפור באה לשם לבחור בן זוג".

ב-1797 פרסם מו"ל בריטי אוסף של עשרות חרוזים רגשניים לאוהבים, בשם "כותב הוולנטיין לאיש הצעיר". האוסף נועד לאוהבים שאינם מסוגלים לחבר שירים משל עצמם. באותה תקופה התחילו להדפיס מהדורות מוגבלות של כרטיסי ברכה מצויירים עם חרוזים ושירים, שנקראו "ולנטיינים מכאניים". במאה שלאחר מכן ניתנה הנחה על בולים לגלויות ברכה לאוהבים. גלויות יוקרתיות מהתקופה הוויקטוריאנית כללו סרטי משי ותחרה אמיתית, עד שבאמצע המאה ה-19 הומצאה דוגמת תחרה מנייר.

תחרת הנייר יובאה לארצות הברית ב-1847 על ידי אסתר האולנד ממסצ'וסטס, שלאביה היתה חנות גדולה לממכר ספרים ונייר מכתבים. מאז שנת 2001 מציינת התאחדות יצרני כרטיסי הברכה בארצות הברית את זכרה של האולנד, יקירת התעשייה, במתן פרס על שמה.

תעשיית היהלומים תפסה טרמפ על הקדוש ולנטיין בשנות ה-80

המנהג של משלוח כרטיסי ברכה מקושטים התחלף במחצית השניה של המאה ה-20 במשלוח ורדים ו/או בונבוניירות בצורת לב על מצע של סאטין אדום. תעשיית היהלומים תפסה טרמפ על הקדוש ולנטיין בשנות ה-80 של המאה הקודמת והתחילה לקדם את ה-14 בפברואר כהזדמנות לקניית תכשיטים.

הוויקיפדיה מציינת בערך המוקדש ל"ולנטיינ'ס דיי" כי מידי שנה נשלחים בארצות הברית כ-190 מיליון כרטיסי ברכה לאוהבים. אם כוללים גם את הכרטיסים שנשלחים בין תלמידי בתי ספר במסגרת פעילות לחג מגיעים למיליארד כרטיסים.

בזכות האינטרנט, משלוח ברכות לחג האהבה נעשה קל יותר מאי-פעם, ולא צריך אפילו להשקיע שקל אחד, רק מחשבה בחיפוש אחר ברכה מתאימה אונליין. אפשר גם לצרף קופון וירטואלי של נשיקות וחיבוקים, למימוש במזומן, כמובן. ב-2010 נשלחו כ-15 מיליון ברכות דיגיטליות לוולנטיינ'ס דיי. אני לגמרי בעד!

ברכה אלקטרונית
ברכה אלקטרונית, ניתן לשלוח באימייל או דרך פייסבוק

אתרים למשלוח ברכות אהבה וירטואליות:

 

3 Comments

  1. חגי קמרט
    13 בפברואר 2012 @ 17:47

    אשר לבזבוז הכספים המיותר מסכים אתך במאה אחוז. וטוב שהעלית זאת.

  2. חגי קמרט
    12 בפברואר 2012 @ 21:48

    חג האהבה כמוהו כאחרים דומים מעין סיבה למסיבה. אלא שכאן לא הופכים את הקודש לחול, אלא לנפוֹל ( מלשון נפל) את המופשט לספציפי, את הזוך הטוהר והרוך , למשהו כבד גס ובלתי ראוי.
    שהרי ממה נפשך? אם חג אז עצם רגש האהבה הוא חג. ואם אהבה אז אין צורך בחג!
    שאין לך חגיגת הלב יפה יותר מאשר האהבה, ואין לך מתנה יפה חגיגית שניתנה לאדם עלי אדמות מאשר היכולת לאהוב ואולי גם להיות נאהב.
    ואמרתי כבר שאהבה היא כמו אלוהים את מרגיש אותה אך לא יכול להבין אותה. וכפי שאינך חוגג את חג האלוהים אין כל צורך לחגוג את חג האהבה.
    מעבר לכך חג בדרך כלל קובעים לאירוע המופיע פעם בשנה כמו סוכות, ראש השנה לאילנות , עצמאות וכד' קיים יום האם אך לא חג האם ( והמטרה חינוכית גרידא. ) קיים יום האישה הבינלאומי ( ואני מברך על כך. וגם זה לא חג אלא יום להאדרת האישה ולהזכיר לשוביניסטים למיניהם מי בעצם יצר אותם )
    אך חג האהבה? אתמהה.

    • שרית פרקול
      13 בפברואר 2012 @ 9:07

      חגי, אני לא נגד עוד סיבה למסיבה, וגם אם חגיגה לאהבה היא חגיגה כפולה, כדבריך, מבחינתי זה בסדר.
      אני רק נגד בזבוז הכספים המיותר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן