Skip to content

השב"כ לכד מחבל שניסה לבצע פיגוע חטיפה לצרכי מיקוח

במשך שלושה ימים פעל מחבל, שוהה בלתי חוקי המזוהה עם הג'יהאד האסלאמי, באזור הגליל התחתון. במהלכם הספיק לנסות לבצע פיגוע חטיפה ורצח וליידות בקבוקי תבערה על רכבים. הבוקר הוגש נגדו כתב אישום המתאר מסע של טרור ממניעי שנאה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פלסטיני בן 25, תושב קבטייה הסמוכה לג'נין, נעצר בסוף חודש אפריל האחרון בידי השב"כ וימ"ר צפון בחשד כי ניסה לבצע פיגוע חטיפה לצרכי מיקוח לשחרור אסירים ביטחוניים הכלואים בישראל. כך הותר היום (חמישי) לפרסום.

מכתב האישום שהוגש הבוקר נגדו בבית המחוזי חיפה עולה כי מורד עלי-חסאן, שוהה בלתי חוקי בישראל, ביצע במהלך חודש אפריל 2014 מספר פיגועים באזור המועצה האזורית משגב הכוללים ניסיון פיגוע חטיפה ביישוב אבטליון הסמוך לכרמיאל, השלכת בקבוקי תבעירה לעבר רכבים והשחתה וריסוס כתובות באתר בנייה.

ביקש לחטוף ולרצוח - מורד עלי-חסאן (צילום באדיבות השב"כ)
ביקש לחטוף ולרצוח - מורד עלי-חסאן (צילום: השב"כ)

מוראד, כלוא לשעבר בין השנים 2008-9, בגין כוונה לדקור חייל במחסום, הודה בחקירתו בשירות הביטחון הכללי, כי במהלך אפריל 2014, ביצע מספר ניסיונות פיגוע באזור המועצה האזורית משגב, ובכלל זאת, ניסיון חטיפה. כך, ב-19 אפריל 2014, הוא ניסה להיכנס לבית ביישוב אבטליון, הסמוך לכרמיאל, כשהוא חמוש בסכין, במטרה לחטוף אחד מבני הבית לצורך מיקוח על שחרור אסירים פלסטינים. בפועל, הדבר לא עלה בידו לאחר שהונס מהמקום בידי בני הבית.

בחקירתו התברר כי ב-19 באפריל הגיע מוראד לשטחי מדינת ישראל יחד עם קרוב משפחתו הקטין כשבלבו תוכנית לחטוף יהודי על מנת לשחרר אסירים הכלואים בישראל. השניים הגיעו למצפה אבטליון המצוי על רכס יודפת מעל כרמיאל דרומית לעראבה שבגליל התחתון. בכניסה ליישוב גילה לקרוב משפחתו על כוונתו לבצע את הפיגוע. הקטין סירב ועזב את המקום.

בשלב זה נכנס מוראד לאתר בנייה ביישוב, כתב על קירות המבנה סיסמאות שונות ומצא סכין ששימשה את בוני האתר. מצויד בסכין הוא הגיע לבית משפחת שי שביישוב. שני בני הזוג שהוו בביתם באותה עת. המחבל הקיש בדלת הכניסה וכשישראל שי פתח בפניו את הדלת, מוראד תקף אותו לצורך ביצוע חטיפה ורצח. בין השניים התפתח מאבק כשבסופו של דבר הצליח ישראל להדוף את המחבל אל מחוץ לביתו ולנעול את הדלת.

מוראד עקף את המבנה וניסה להיכנס לתוך הדירה באמצעות דלת כניסה מזכוכית. בשלב זה ישראל נטל אקדח המצוי ברשותו וירה לעבר רגליו של המחבל מספר יריות שגרמו לו להימלט על נפשו. למחרת היום ב-20 בחודש, כשהוא שוהה בכפר עראבה הסמוך, לקח המחבל ארבעה בקבוקים, מילא אותם בדלק והחדיר בהם בד לצרכי הצתה. את בקבוקי התבערה נטל איתו והסתתר ליד כביש 7995 בסמוך לצומת אבטליון. סמוך ל-19:00 בערב הגיע למקום אחמד נאסר, תושב עראבה, שנסע לביתו עם אחותו. מוראד חשב שזהו רכב של יהודי והשליך לעברו בקבוק תבערה. הבקבוק התנפץ על גלגל ההרכב הקדמי והעלה אותו באש. מייד לאחר מכך הוא יידה עוד בקבוקי תבעירה לעבר אוטובוס שהגיע למקום, שלא נפגע, ונמלט מהמקום.

למחרת היום ייצר המחבל עוד ארבעה בקבוקי תבערה בעת ששהה בסכנין. בשעות הערב המוקדמות הוא הסתתר בכביש המחבר בין הישובים אשבל ואשחר והמתין לבוא רכבי יהודים. סמוך ל-19:30, הגיע למקום רכב נהוג בידי חבר קיבוץ אשבל  עם נוסעת נוספת. מוראד השליך לעברם בקת"ב וזה התנפץ על הכביש ליד הרכב שהמשיך בנסיעתו לעבר כרמיאל. בשלב זה נמלט המחבל ולאחר מכך נלכד.

על פי חקירתו בשב"כ נראה כי הוא פעל לבדו, הגם שהודה כי ניסה לשכנע אחרים, גם הם שוהים בלתי חוקיים בישראל, לבצע עמו פעילות ביטחונית. יחד עמו נעצרו מספר שב"חים, שנחשדו כמי שהיו מעורבים בפעילותו.

כתב האישום החמור נגדו, אותו הגישה עורכת הדין ענת שטיינשניד מפרקליטות מחוז צפון, מייחס לו עבירות של ניסיון חטיפה לשם רצח או סחיטה, התפרצות, תקיפה בנסיבות מחמירות, עבירות בנשק וסיכון חיי אדם במזיד בנתיב תחבורה.

בשב"כ מציינים כי תוצאות החקירה מצביעות, פעם נוספת, על הסיכון הרב הטמון בכניסתם של שוהים בלתי חוקיים לישראל, ומדגישים את הצורך בסגירת הפרצות בגדר, המנוצלות לצורך הכניסה לישראל.  בעת האחרונה ניכרת מעורבות גוברת של שב"חים בפיגועי טרור, ובכלל זאת פיגוע המטען באוטובוס בתל אביב (דצמבר 2013), חטיפתו ורציחתו של החייל תומר חזן (ספטמבר 2013) ורצח החייל עדן אטיאס ז"ל בעפולה (נובמבר 2013), שבוצעו כולם בידי שוהים בלתי חוקיים.

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן