Skip to content

"תרגיל העורף בוטל בעיקר משיקול ארגוני ולא משיקולי תקציב"

כך גילה מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף (מיל.) דן הראל, בהופיעו בפני ועדת המשנה לבחינת מוכנות העורף לחירום בוועדת החוץ והביטחון. המנכ"ל הזהיר כי העובדה שטייסת הכיבוי, שהוקמה לאחר האסון בכרמל, איננה מתפקדת תחת חייל האוויר באופן ישיר ובלעדי, עלולה לגרום לאסון. לדבריו, מאז הקמת הטייסת היו מספר אירועים שכמעט נגמרו באסון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תרגיל העורף הלאומי בוטל בעיקר משקול ארגוני ולא משקולי תקציב. כך אומר מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף (מיל.) דן הראל. הראל אמר זאת בהופיעו בפני ועדת המשנה לבחינת מוכנות העורף לחירום, בוועדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ אלי ישי (ש"ס).

ועדת המשנה נפגשה  היום בקריה בת"א עם מנכ"ל משרד הביטחון, ועם גורמים בכירים נוספים במערכת הביטחון. במהלך הדיון קיבלו חברי הוועדה סקירה מקיפה בדבר המשמעויות העולות מתוך הכוונה לסגור את המשרד להגנת העורף, בראשות גלעד ארדן, לאחר שהאחרון הודיע לראש הממשלה כי בכוונתו להתפטר מראשות המשרד.

דן הראל. מתריע מאסון הטייסת הכיבוי (צילום: ויקיפדיה)
דן הראל. מתריע מאסון הטייסת הכיבוי (צילום: ויקיפדיה)

מנכ"ל המשרד, אמר לחברי הוועדה כי נכון לעכשיו, הממשלה טרם החליטה באופן סופי כי המשרד להגנת העורף יעבור לאחריות משרד הביטחון כאשר זה ייסגר. לדברי המנכ"ל ההחלטה טרם נתקבלה, בין השאר, מאחר ובכוונת משרד האוצר לקצץ לפחות בחצי מהתקנים שקיימים היום במשרד להגנת העורף לאחר שהאחריות תעבור למשרד הביטחון.

המנכ"ל הראל אמר כי מבחינתו הכוונה היא – במידה והאחריות אכן תעבור למשרד הביטחון – למנות  גורם בכיר שיהיה אמון על נושא העורף בתוך המשרד, שיהיה תחת שר הביטחון. המנכ"ל האשים את האוצר ואמר כי הוא פועל באופן מאוד לעומתי כאשר הדברים נוגעים לתקציבים הקשורים בפעילות משרד הביטחון.

לטענת המנכ"ל, תרגיל העורף הלאומי שהיה אמור להתקיים בשבועות הקרובים בוטל בראש ובראשונה משיקול ארגוני, מאחר והשר ומנכ"ל המשרד להגנת העורף התפטרו, ולא מתוך משקול כלכלי.  עוד ציין המנכ"ל כי העובדה שטייסת הכיבוי, שהוקמה לאחר האסון בכרמל, איננה מתפקדת תחת חייל האוויר באופן ישיר ובלעדי, יש בו כדי לגרום לאירוע. לדבריו, אכן מאז הקמת הטייסת היו מספר אירועים שכמעט נגמרו באסון.

ח"כ ניצן הורביץ (מר"צ)  תהה במהלך בדיון האם נכון שהאחריות כולה לנושא העורף תעבור לשליטה מלאה של משרד הביטחון, כולל באירועים בעלי אופי אזרחי כמו שריפות, רעידות אדמה וכו'. לדבריו, את המרחב האזרחי מכירים הכי טוב הגורמים האזרחיים כמו המשטרה, כיבוי אש ומד"א שפועלים במקופם באופן קבוע בשגרה. גם האזרחים מכירים שבכל בעיה הם פונים למשטרה ולא למוקד של פיקוד העורף.

לטענת יו"ר הוועדה, ח"כ ישי,  החלטת הממשלה כרגע היא שלא מחליטים. אנחנו כוועדה מודאגים מהאפשרות שמחר יהיה אירוע או משבר ואין אף גורם ברור שלוקח אחריות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן