Skip to content

ג'ירו ד'איטליה: יום 14: פורצה איטליה – ניצחון לאנריקו באטאלין

עוד יום מוצלח לקבוצת בארדיאני-CSF ולרוכבים האיטלקים בכלל. אנריקו באטאלין מפתיע ומנצח את המקטע ההררי הראשון בג'ירו הנוכחי. ריגוברטו אוראן הקולומביאני (OPQS) ממשיך להוביל וילבש את החולצה הוורודה גם מחר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

וואוו, איזה מקטע!

בארדיאני-CSF, הקבוצה האיטלקית שהגיעה לג'ירו במסגרת "הקלף המשוגע", עושה זאת יום שני ברציפות: אנריקו באטאלין הגיע משומקום, עקף בקילומטר האחרון את בן ארצו דאריו קאטאלדו (Sky) ואת הקולומביאני חארלינסון פאנטאנו גומז (קולומביה), דהר וחצה את קו הסיום ראשון. "עד הקילומטר האחרון גם אני לא האמנתי שזה יקרה", אמר באטאלין על קו הסיום.

כל הכבוד לאנריקו באטאלין (בארדיאני-CSF)! ברקע: ההר הקדוש של הבתולה המבורכת באורופה. צילום: Gian Mattina D'Alberto / lapresse
כל הכבוד לאנריקו באטאלין (בארדיאני-CSF)! ברקע: ההר הקדוש של הבתולה המבורכת באורופה. צילום: Gian Mattina D'Alberto / lapresse

קו הסיום היום היה במתחם הר הבתולה המבורכת באורופה ("Sanctuary of Oropa"). האגדה מספרת, שפסל עץ שחור של מרים, אמו של ישו, מעשה ידיו של לוקאס, נמצא בירושלים והובא לאורופה במאה הרביעית לספירה. הפסל הונח בנישה קטנה חצובה בסלע. מסביב לסלע נבנה ה- "Sanctuary of Oropa", אתר מורשת עולמי. במתחם הנוכחי כולל 27 קפלות, כאשר 12 מהן מוקדשות למרים והשאר לנושאים דתיים אחרים. המבנים השונים נבנו בסגנון הבארוק, בדומה לפסלים ולציורים הנמצאים בהם.

המקטע ה-14 של הג'ירו, אלייה-אורופה, הוא השני שמוקדש לזכרו של הרוכב האיטלקי האגדי מרקו פאנטני. בשנת 1999 חצה פאנטיני את אותו קו סיום באורופה ראשון וניצח את המקטע.

זוכרים את פאנטני. צילום: Fabio Ferrari - LaPresse
זוכרים את פאנטני. צילום: Fabio Ferrari - LaPresse

זהו גם המקטע הראשון עם אתגר טיפוס רציני.

הרוכבים זינקו מהכפר אלייה (Agliè) שבמרכזו של החבל ההיסטורי קאנאבזה. בכפר אלייה נמצאת קאסטלו דוקאלה מהמאה ה-12. הטירה, אחת מהמעונות המלכותיים (ארמונות המגורים) של שושלת בית סבויה במחוז פיימונטה, הוכרזה כאתר מורשת עולמית. חבל קאנאבזה, שתושביו מתפרנסים בעיקר מחקלאות ותיירות, התפתח מאוד גם מבחינה תעשייתית במאה שעברה הודות לחברות שפתחו בו מפעלים ומרכזי מחקר ופיתוח, כדוגמת אוליבטי.

מימין למעלה: מראה מלמעלה של המתחם באורופה. משמאל: קאסטלו דוקאלה, אלייה. למטה: אחת הקפלות. משמאל: מקנחים באלייה בעוגיות טורצטי די אלייה. צילומים: ויקיפדיה
מימין למעלה: מראה מלמעלה של המתחם באורופה. משמאל: קאסטלו דוקאלה, אלייה. למטה: אחת הקפלות. משמאל: מקנחים באלייה בעוגיות טורצטי די אלייה. צילומים: ויקיפדיה

כחצי שעה לאחר תחילת המירוץ התגבשה קבוצת הבריחה בת 21 רוכבים, רובם איטלקים.

היו שם ואלריו אניולי (אסטנה), אקסל דומונט (Ag2r), מרקו פראפורטי ועמנואל סלה (בארדיאני-CSF), מנואל קינזיאטו (BMC), פאולו לונדו בורגיני (קאנונדייל), חארלינסון פאנטאנו גומז (קולומביה), מאתייה קאטאנאו ויאן פולאנק (למפרה-מרידה), טים וולנס (לוטו-בליסול), יונתן מונסאלבה (נרי סוטולי), חוליין ורמוטה (OPQS), איבאן סאנטארומיטה (אוריקה-גרינאדג'), פריג קמנר (יורופקאר), אלברט טימר (ג'יאנט-שימאנו), דאריו קאטאלדו ואדוואלד בואסון-האגן (Sky), ניקולאס רואץ' (טינקוף-סקסו) ודנילו הונדו (Trek).

קחו נשימה עמוקה ונמשיך.

צילום: Fabio Ferrari - LaPresse
צילום: Fabio Ferrari - LaPresse

הטיפוס הראשון החל קצת לאחר עשרים קילומטרים אל הסרה ד'איבראה. טיפוס לאורך 8.9 קילומטרים. על הנייר השיפוע הממוצע היה 6%, אבל במציאות חלק ארוך מאוד מהטיפוס עברו הרוכבים בשיפוע של 11% ובמקסימום 16%.

טים וולנס (לוטו-בליסול) עבר ראשון בקו הפסגה וקטף את הנקודות. אחריו הגיעו שני איטלקים, חבריו לקבוצת הבריחה – יונתן מונסאלבה (נרי סוטולי) ופאולו לונדו בורגיני (קאנונדייל). חוליאן ארדונדו מורנו (Trek) "מלך ההרים" לובש החולצה הכחולה, "שמר על הרגליים" ולא היה חלק מקבוצת הבריחה. הוא נותר מאחור יחד עם רוכבי הדבוקה ורוכבי הדירוג הכללי. לפי הדיווחים, הוא חולה ומקבל אנטיביוטיקה, דבר שמקשה על תפקודו.

עדכוני מגן-דוד-אדום: במהלך הרכיבה בתוך העיר ביילה, בירת חבל קאנאבזה, אירעה תאונה בה נפלו והתרסקו 10-15 רוכבים. קנסטאנטין סיוצ'ו (Sky) שנמרח על הכביש, פרש מהמירוץ. פיטר ווינינג (אוריקה-גרינאדג'), שזכה במקטע ה-9 בג'ירו הנוכחי, פרש אף הוא במהלך המקטע היום בשל קלקול קיבה רציני ממנו סבל בימים האחרונים.

צילום: Fabio Ferrari - LaPresse
צילום: Fabio Ferrari - LaPresse

בינתיים, בשל ההאטה בדבוקה והעבודה הנהדרת של הבורחים, הגדילה קבוצת הבריחה את הפער בינה לבין הדבוקה. הפער הגדול ביותר היה של למעלה מ- 10 דקות. האיטלקי הוותיק אלסנדרו פטנקי (OPQS) ויתר רוכבי אומגה-פארמה מובילים את הדבוקה. אחרי התייעצות קצרה הם נשארים בקצב הנוכחי. ריגוברטו אוראן (OPQS), קאדל אוואנס (BMC) וראפאל מייקה (טינקוף-סקסו) לא היו מודאגים במיוחד. אף אחד מ-21 הרוכבים הבורחים לא מסכן את מעמדם בדירוג הכללי. הפער בינם לבין המהיר ביותר בקבוצת הבריחה היה למעלה משלושים דקות.

אמנות איסוף שקית האוכל והשתיה: כשהגיע זמן ארוחת הצהריים של הרוכבים, הסתבר שזה לא כל כך פשוט לאסוף במהירות דיווש גבוהה את השקית מהעוזרים שעומדים בצד הדרך. גם רוכבים מנוסים כמו טים וולנס (לוטו-בליסול) מפילים בקבוק ו/או חטיף בריאות. קורה.

צילום: Fabio Ferrari - LaPresse
צילום: Fabio Ferrari - LaPresse

הטיפוס השני של היום היה ברכס די נוביס של הרי האלפים, שמתחיל מקוג'ולה ונמשך לאורך 18 קילומטרים. הפער בין הדבוקה לבין קבוצת הבריחה עומד עתה על 7 דקות ועשרים. זהו הזמן של הדומסטיקים. הרוכבים שעושים את העבודה השחורה עבור כוכבי הקבוצה. מתחילים לדבר על טקטיקות, אוספים בקבוקי מים ואוכל מרכבי הקבוצות שמאחורי הדבוקה, ומתחילים לפלס מקום "טוב" לכוכב שלהם בקדמת הדבוקה.

50 קילומטרים לסיום: פייר רולאן (יורופקאר) לא מרוצה ממהירות הדבוקה ופורץ קדימה בניסיון להדביק את קבוצת הבריחה.

קבוצת הבריחה מגבירה מהירות ואז מתחילים הרוכבים להיפרד. האיטלקים דאריו קאטאלדו (Sky) ויונתן מונסאלבה (נרי סוטולי) מובילים את קבוצת הבריחה, אבל בראש של האירי ניקולאס רואץ' (טינקוף- סקסו) כבר נרקמת תוכנית אחרת לגמרי. שניים מהקבוצה נושרים אחורה. נותרים 19.

44 קילומטרים לסיום: רואץ' פורץ קדימה ומשאיר מאחור את חבריו בקבוצת הבריחה. המצב כרגע: רואץ' מוביל, אחריו 18 חבריו לקבוצת הבריחה המקורית ואחריהם, בסנדוויץ' בינם לבין הדבוקה נמצא רולאן.

רוכבים נוספים מהדבוקה צופים ברולאן בורח, רואים כי טוב ומתחילים להאיץ אף הם: נתן האס וריידר הזיידאל (גארמין-שארפ), אנדריי אמאדור וגורקה איזאגירה (מוביסטאר), ריקארדו זוידל (Trek) וביורן ת'ורו (יורופקאר).

כך נוצרות כמה קבוצות ותת קבוצות שבורות ורודפות, רודפות ובורחות. התקפות והתקפות נגד. מזימות ותככנות. הכל בשיפוע של החל מ- 6% ובעיקר 11% עד 16%. ובינתיים, מאחור, אומגה-פארמה ממשיכה לקבוע את הקצב של הדבוקה שמנותקת מהאקשן.

האירי ניקולאס רואץ' (טינקוף-סקסו) חצה ראשון את קו הפסגה השני של היום, קטף את הנקודות והביא כבוד וגאווה לאירים באשר הם. רואץ' אמור היה להיות מתחרה רציני בדירוג הכללי, אולם בעקבות מעורבותו בהתרסקות בשבוע הראשון של המירוץ הפסיד זמן משמעותי. גם בן דודו, דן מרטין (גארמין-שארפ), היה בין המועמדים לפודיום, אך נפצע קשה בתחילת המירוץ ופרש.

הנה חוליאן ארדונדו מורנו: "מלך ההרים" הקולומביאני הוביל בתחילת היום ב- 36 נקודות על דייגו אוליסי (למפרה-מרידה) שרכב לצידו באדישות בדבוקה. כמה קילומטרים בודדים לסיום, מאוחר מדיי, הוא נכנס ללחץ והחל להוביל את הדבוקה בניסיון נואש לצמצם פערים.

הירידה: 30 קילומטרים עד העיר ביילה. לאחר מכן, מתקרבים לאורופה, קו הסיום, בעלייה של 13% (ממוצע 7.5%). במהלך הירידה ממשיך ניקולאס רואץ' (טינקוף-סקסו) להוביל במהירות. קבוצת הבריחה עדיין מובילה למעלה מארבע דקות על קבוצת הרדיפה של פייר רולאן (יורופקאר) ולמעלה מחמש דקות על קבוצת הרדיפה של סטפנו פיראצי (בארדיאני-CSF).

10 קילומטרים לסיום: מנואל קינזיאטו (BMC) ואלברט טימר (ג'יאנט-שימאנו), חברי קבוצת הבריחה המקורית, מתקיפים, מאיצים ומתקדמים אל עבר רואץ'. אדוואלד בואסון-האגן (Sky) רוכב בראש קבוצת הבורחים המקורית ומנסה להדביק את הפער.

ביש מזל: תקלה מכאנית באופניים של מנואל קינזיאטו (BMC) מאטה אותו והוא יורד מהמרדף. אלברט טימר (ג'יאנט-שימאנו) מוביל. רואץ' חוזר לקבוצת הבורחים שבהנהגת בואסון-האגן.

הרחק מאחור, רוכבי הדבוקה לרבות אנשי הדירוג הכללי, דוהרים קדימה כשבראשם "מלך ההרים" חוליאן ארדונדו מורנו (Trek).

5 קילומטרים לסיום: דומניקו פוצו-ויוו (Ag2r), רביעי בדירוג הכללי, מזהה הזדמנות לקדם את עצמו, נותן הוראה לדומסטיקים שלו להתפקד, מאיץ קדימה, ועוזב את הדבוקה מאחור. נאירו קינטנה (מוביסטאר) מצטרף אף הוא לקבוצת פוצו-ויוו ומשאיר את אוראן, אוואנס ומייקה (1,2,3 בדירוג הכללי) מאחור.

2 קילומטרים לסיום: צמד האיטלקים קאטאלדו (Sky) וקאטאנאו (למפרה-מרידה) משיגים את טימר (ג'יאנט-שימאנו). הקולומביאני פאנטאנו גומז (קולומביה), משיג אותם. קאטאנאו נשאר מאחור.

500 מטרים לסיום: האיטלקי אנריקו באטאלין (בארדיאני-CSF) הגיע משומקום, עקף את בן ארצו קאטאלדו (Sky) ואת פאנטאנו גומז (קולומביה), דהר וחצה את קו הסיום ראשון.

משלושה יוצא אחד. מימין לשמאל: פאנטאנו גומז (קולומביה), קאטאלדו (Sky), באטאלין (בארדיאני-CSF). רגע לפני הפריצה של באטאחין אל הניצחון. צילום: Gian Mattina D'Alberto / lapresse
משלושה יוצא אחד. מימין לשמאל: פאנטאנו גומז (קולומביה), קאטאלדו (Sky), באטאלין (בארדיאני-CSF). רגע לפני הפריצה של באטאחין אל הניצחון. צילום: Gian Mattina D'Alberto / lapresse

תוצאות המקטע הנוכחי:
(1) אנריקו באטאלין (בארדיאני-CSF) חצה את קו הסיום לאחר 4:34:41 שעות
(2) דאריו קאטאלדו (Sky): זמן זהה
(3) חארלינסון פאנטאנו גומז (קולומביה): 7+ שניות
(4) יאן פולאנק (למפרה-מרידה): 17+ שניות
(5) ניקולאס רואץ' (טינקוף-סקסו): 22+ שניות
(6) אלברט טימר (ג'יאנט-שימאנו): 26+ שניות

ראפאל מייקה (טינקוף-סקסו), שלישי בדירוג הכללי, ממשיך ללבוש את החולצה הלבנה - הרוכב הצעיר הטוב ביותר. צילום: Gian Mattina D'Alberto / lapresse
ראפאל מייקה (טינקוף-סקסו), שלישי בדירוג הכללי, ממשיך ללבוש את החולצה הלבנה - הרוכב הצעיר הטוב ביותר. צילום: Gian Mattina D'Alberto / lapresse

אין שינוי בדירוג הכללי:
(1) ריגוברטו אוראן אוראן (OPQS)
(2) קאדל אוואנס (BMC) פער של 32+ שניות
(3) ראפאל מייקה (טינקוף-סקסו): 1:36+ דקות
(4) דומניקו פוצו-ויוו (Ag2r): פער של 2:11+ דקות 

סבסטיאן ג'ובינקו, "הנמלה האטומית", שחקנה של יובנטוס, וריגוברטו אוראן אוראן מחליפים חולצות. צילום: Marco Alpozzi / LaPresse
סבסטיאן ג'ובינקו, "הנמלה האטומית", שחקנה של יובנטוס, וריגוברטו אוראן אוראן מחליפים חולצות. צילום: Marco Alpozzi / LaPresse

[לחצו על הבאנר לקריאת כל כתבות הג'ירו ד'איטליה 2014]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן