Skip to content

לוקר: להגביל את השימוש במזומן

באופן מיידי ל-7,500 שקל ובהמשך ל-5,000 שקל, והגבלת סכום העסקה בין צדדים פרטיים לסכומים של עד 15,000 שקל. כך ממליצה הוועדה לבחינת צמצום השימוש במזומן במשק הישראלי, בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר. היעד המרכזי: מלחמה בהון השחור
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הגבלת השימוש במזומן, באופן מיידי ל-7,500 שקל ולאחר מכן ל-5,000 שקל, (כשנה ממועד החקיקה), הגבלת סכום העסקה בין צדדים פרטיים לסכומים של עד 15,000 שקל, הגבלת השימוש בצ'קים מוסבים, וקידום השימוש באמצעים אלקטרוניים. כך ממליצה הוועדה לבחינת צמצום השימוש במזומן במשק הישראלי, בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, שפרסמה היום את דו"ח הביניים ובו מתווה מדיניות לצמצום והגבלת השימוש במזומן כאמצעי תשלום במשק הישראלי.

מימין לשמאל: משה אשר, מנהל רשות המיסים, הראל לוקר, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, פול לנדס, ראש הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור
מימין לשמאל: משה אשר, מנהל רשות המיסים, הראל לוקר, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, פול לנדס, ראש הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור

היעד המרכזי של המהלך: מלחמה בהון השחור ומיצוי פוטנציאל גביית המס אשר יוביל להרחבת בסיס המס בהתאם, (הגדלת מקורות הממשלה) מלחמה בפשיעה הכלכלית ובהלבנת ההון. ההמלצות יצאו לשימוע ציבורי נוסף לקראת הבאתן לאישור הממשלה. יחד עם זאת מן הראוי לציין, כי עד מימוש ההמלצות ימשך זמן רב, עד אחרי קיום כל ההליכים הדרושים, כולל הערות הציבור על ההמלצות.

את הוועדה מינה ראש הממשלה, בנימין נתניהו. בצוות בראשותו של הראל לוקר חברים מנהל רשות המיסים, משה אשר, יו"ר הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, פול לנדס, מנהלת מחלקת החשבות ומערכות תשלומים וסליקה בבנק ישראל, עירית מנדלסון, המשנה ליועמ"ש, רז נזרי, סגן המפקח על הבנקים, אור סופר, המשנה לפרקליט המדינה, יהודה שפר וראש אגף חקירות במשטרה, ניצב מני יצחקי. שותפים נוספים להמלצות הוועדה הם המפקח על הבנקים, דודו זקן והממונה על ההגבלים העסקיים דייויד גילה.

אבני היסוד

אבני היסוד של הרפורמה לצמצום השימוש במזומן הינם – הפחתת השימוש במזומן, הפחתת השימוש בצ'קים מוסבים והגדלת השימוש באמצעי תשלום אלקטרונים. הרפורמה נועדה להפחית את השימוש במזומן ובצ'קים (בדגש על ריבוי ההסבות), ולא לבטל את השימוש בהם. הצוות ממליץ על כמה צעדים, שתכליתם להביא לצמצום השימוש באמצעי תשלום אלו, לרבות קביעת איסור פלילי על ביצוע עסקאות במזומן והגבלת פירעון של שיקים אשר הוסבו יותר מפעם אחת, בסכומים ובתנאים המפורטים בדו"ח הצוות.

הגבלת סכום העסקאות בהן ניתן להשתמש במזומן

• הגבלת סכום עסקה במזומן באופן מיידי ל-7,500 שקל ולאחר מכן ל-5,000 שקל. ( כשנה ממועד החקיקה);
• הגבלת סכום העסקה בין צדדים פרטיים לסכומים של עד 15,000 שקל;
• לקבוע, כי הפרת האיסור על ביצוע עסקאות במזומן מעל לסף שהוגדר, תיקבע כעבירה פלילית שבגינה יוטל קנס מנהלי.

המצב הקיים

כיום החוק מגביל תשלום במזומן בסכומים העולים על 20,000 שקל בעסקאות שבין עוסקים בלבד. החוק כיום אינו מתייחס לעסקאות בין אנשים פרטיים, או לעסקאות בין אנשים פרטיים לבין עסקים ולפיכך לא חלה מגבלה על תשלום במזומן במקרים אלו.

על מנת לייצר איזון בין מתן אפשרות לציבור לעשות שימוש לגיטימי במזומן בפעילות יום יומית, לבין הצורך לצמצם את השימוש במזומן כמחולל פשע, עבירות מס, הלבנת הון ומימון טרור, נקבעה הגבלת סכום עסקה במזומן ובצ'קים סחירים ל-7,500 שקל בטווח המיידי וצמצום ל-5,000 שקל בהמשך.

ההמלצה תהפוך עסקאות בסכומים של 5,000 שקל ומעלה לעסקאות מזוהות ותקשה על גורמים עברייניים להסתיר את מקורות הכספים. כמו כן, יהיה קשה יותר להלבין הון באופן זה. הוועדה מצאה כי זהו הסכום האפקטיבי ביותר למלחמה בהון השחור.

על אף ההחלטה על הגבלת השימוש במזומן הוחלט להקל עם הציבור בשני מקרים: מתן הקלה בעסקאות בין גורמים פרטיים- מגבלת מזומן של 15,000 שקל ומתן הקלה בעסקאות ברכבים משומשים – מגבלת מזומן של 50,000 שקל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן