Skip to content

'הַצָּעָה לְסֵפֶר' / 30.5.2014

אמיל זולה על המוות ועל אלה שנותרים, טוני מוריסון ואמריקה הגזענית של שנות החמישים, ספרות ארוטית סובבת עולם ועוד. שבת שלום!
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הביתה / טוני מוריסון  הרומן העשירי של מוריסון, זוכת פרס נובל ועוד אין ספור פרסים אחרים ומהכותבות החשובות בספרות האמריקנית בכלל והאפרו-אמריקנית בפרט.

"הביתה" מתרחש בארצות הברית של שנות החמישים, של מלחמת קוריאה ושל האלימות הגזענית. פרנק מאני מוחזר מהשירות הצבאי בקוריאה כאשר הוא הלום קרב לאחר ששני חברי הילדות עימם התגייס נהרגו בסמוך לו. רחוק מהמקום בו גדל ואליו אין לו שום כוונה לחזור הוא מסתובב עם התקפי חרדה וכאבים מכל הסוגים עד שהוא מקבל מכתב בו הוא נדרש לשוב הביתה ולהציל את אחותו בת ה-20, האדם היחיד שנותר לו בעולם.

המסע הביתה חזרה אל ג'ורג'יה הדרומית מתנהל במהירות ומאלץ את פרנק לחזור בדרך לא דרך אל החיים ואל שפיות כלשהי. זה הספר היחיד של מוריסון, כך נדמה לי, שבו לא מוזכר ולו במילה מה צבע עורה של מי מהדמויות, ובכל זאת הדבר מהדהד לא פעם ונדמה כברור מאליו.

הביתה מאת טוני מוריסון, הספריה החדשה, תרגמה מאנגלית: אלינוער ברגר, 143 עמ'

איך מתים / אמיל זולא  כשהייתי שואל את אבי שאלה בתור ילד קטן והוא היה משיב, הייתי מבקש לסגור לחלוטין את הפינה והייתי מוסיף, "אתה בטוח?"  אבא שלי היה עונה תמיד את אותה התשובה: "רק המוות בטוח". טוב, אולי בתור ילד קטן זה לא מה שהייתי צריך לשמוע, אבל מה שנכון, נכון..

אמיל זולה שעבור רוב הישראלים הוא זה שטבע את הביטוי "אני מאשים" (ב-1898 כאשר פרסם מכתב ובו הגן על דרייפוס) פרסם את חמשת הסיפורים הקצרצרים המכונסים ב "איך מתים" בסוף המאה ה-19.

חמשת הסיפורים מציגים מיתות שונות, ייסורים ומסעות קבורה שונים, איש איש על פי מעמדו החברתי, והממון העומד לרשותו ולרשות משפחתו. בצורה מדויקת, כמעט חסכונית מביא זולה את המוות ואת מה שנותר אחריו: סידורים, כספים וחיכוכים.

איך מתים מאת אמיל זולה, נהר ספרים, תרגמה מצרפתית: אביבה ברק-הומי, 91 עמ'

 כחול – 50 סיפורים ארוטיים של גדולי הספרות העולמית  לטעמי לפחות, אין דבר מביך יותר בספרות מאשר כתיבה ארוטית מאולצת, מזויפת, מתאמצת לעורר את הקורא אך מותירה אותו רטוב בעיקר מזיעה נוכח המאמץ לצלוח את החוויה. לא סתם רבים מהכותבים נמנעים מלתאר ישירות את מה שכמעט בלתי ניתן לתיאור.

ובכל זאת, היו מי שעשו זאת וכמה מהם אפילו הצליחו. האנתולוגיה שלפנינו מקבצת אסופת סיפורים ארוטיים על ידי כותבים מוכרים יותר ומוכרים פחות דוגמת קזנובה, אפלטון, המרקיז דה סאד, אדית וורטון, עומר נפסאווי, אוסקר ויילד, פליקס סלטן, ג'ון קליילנד ועוד. הסיפורים, אשר נכתבו מכמה מאות לפני הספירה ועד לתחילת המאה ה-20, יכולים לתת נקודת מבט על התפתחות הכתיבה הארוטית מאפלטון ועד לסדרת רבי המכר הכמעט פורנוגרפיים, 50 גוונים. למי שימצא את עצמו עדיין חסר חשק אחרי כל הכחול הזה כדאי לחפש את "שעה חופשית" המעולה (הוצאת "זיקית) של ליסרדי.

כחול – 50 סיפורים ארוטיים בעריכת א. בן מרדכי, הוצאת אסטרולוג, 317 עמ'

ארועי חודש הקריאה 2014   למעשה, אירועי חודש הקריאה כבר נפתחו לפני כשבוע אך רוב האירועים ולדעתי גם המסקרנים ביניהם, עדיין לפנינו. כמות האירועים גדלה השנה בצורה משמעותית ולוקחים בה בעיקר רשימה ארוכה של סופרים אבל גם משוררים ומוזיקאים לא מעטים.

בין האירועים המעניינים אפשר למצוא מפגש עם הסופרת יהודית קציר בהשתתפות הזמרת דנה עדיני, מפגש עם הסופר אתגר קרת אליו יתלווה חמי רודנר וכן מפגש עם דורית רביניאן (שממש השבוע הוציאה ספר חדש למבוגרים, אחרי 15 שנה) והמוסיקאית אפרת בן צור.

במסגרת ארועי חודש הקריאה יתקיימו ברחבי הארץ סיורים ספרותיים רבים מעמק יזרעאל של מאיר שלו ועד ירושלים של חיים באר. אחד מהם יתקיים בת"א (בשני מחזורים, לאור הביקוש הצפוי) בעקבותיהן של ארבע משוררות: תרצה אתר, לאה גולדברג, יונה וולך ורחל ויסופר בו על הקשרים ביניהן ועל יצירותיהן והקשר שלהן לתל אביב.

אירועי חודש הקריאה 2014   http://www.hasifria.org.il/heb/reading-month/

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן