Skip to content

מטוס אל על חנך את מסלול 21 בנתב"ג

מהיום יקבל נתב"ג מטוסים לנחיתה שיגיעו אליו מכיוון צפון. החל מהיום יפעלו בשדה התעופה שלושה מסלולים עם מכשור מהמתקדמים בעולם. תהיה הפרדה מוחלטת בין מטוס ממריא למטוס נוחת. תגדל הקיבולת של נתב"ג וארגז הרעש שיוצרים המטוסים יחולק בצורה טובה ושוויונית יותר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כאשר מטוס 737 של אל על, בטיסת סנדור מרודוס, נחת היום, בשעה 09:25, בפעם הראשונה במסלול 21 בנמל התעופה בן גוריון (נתב"ג), נפתח עידן חדש בתעופה האזרחית בישראל. מהיום יוכל נתב"ג לקבל מטוסים לנחיתה, שיגיעו אליו מכיוון צפון.

מטוס אל על שחנך היום את מסלול 21. צילום רש"ת
מטוס אל על שחנך היום את מסלול 21. צילום רש"ת

אחרי נחיתת מטוס אל על נחתו במסלול 21 טיסת אונור ((OHY מאנטליה, טיסת טאנדם אירו (TQ) מקייב- אוקראינה, טיסת בולגריאן אייר (BUC) מבורגס וטיסת יונייטד מניוארק. בסך הכל אמורים לנחות על מסלול 21 עד סוף היום 14 טיסות.

מטוס נוחת – מטוס ממריא

מי שנכח אתמול בטיסה ההיסטורית על מסלול 21 יכול היה לראות במו עיניו את ההיגיון הבטיחותי החדש בנתב"ג, כאשר בוזמנית בוצעה נחיתה על מסלול 21, המראה ממסלול 26 ומטוסים הסיעו על מסלול הסעה אקו (E) לכיוון נקודת המראה ממסלול 26. סבב תנועת מטוסים בטיחותית שלא היה בנתב"ג עד היום.

כדי להגיע למצב הזה השקיעה רשות שדות התעופה (רש"ת) בפרויקט שדרוג מערך המסלולים כמיליארד מתקציבה. כתוצאה מכך, החל מהיום יפעלו בנתב"ג שלושה מסלולים עם מכשור מהמתקדמים בעולם, שיגדילו את בטיחות הטיסות וירחיבו את גמישות תפעולו. "מדובר בפרויקט שבוצע במשך ארבע שנים ושבו שונה מנח המסלולים ללא היכר", מסביר שמואל זכאי, מנהל נתב"ג.

השיפורים

מנח המסלולים החדש משפר את הבטיחות באמצעות הפרדה מוחלטת בין מטוס ממריא למטוס נוחת, שזו הייתה צורת התפעול בנתב"ג במשך 60 שנה; מגדיל את הקיבולת של נתב"ג ואת היכולת לטפל בהמראות ונחיתות יותר ביעילות; ומחלק את ארגז הרעש שיוצרים המטוסים בצורה טובה ושוויונית יותר. עד לשדרוג המסלולים רוב הרעש התנקז בעיקר בישובים שממערב לנתב"ג. למעשה כל גוש דן הושפע מהרעש. עתה עם האפשרות לנחות מצפון במסלול 21 יחולק ארגז הרעש בצורה הוגנת יותר.

תושבים משני צידי המתרס

בהקשר זה מן הראוי להזכיר, כי השבוע נדחתה עתירתם של בארות יצחק ומושב מזור, שלא לאפשר את פתיחת מסלול 21 היום. דיון בנושא הרעש של נתב"ג אמור להתברר בעתיד בבית המשפט, כאשר משני צידי המתרס עומדים מצד אחד תושבים בדרום תל אביב (שהיום הפגינו ליד שער שלום בנתב"ג) המעוניינים להקל את רעש המטוסים החולפים מעליהם ומהצד השני תושבים מבארות יצחק ומושב מזור המתנגדים לטיסות מצפון החולפות מעליהם. על פי הנחיית רשות התעופה האזרחית, אמורות עד 40% מהנחיתות בנתב"ג לנחות במסלול 21. רק אז יתברר, כי הרעש מעל תושבי דרום תל אביב פחת ומה עוצמת הרעש מעל בארות יצחק ומזור.

הורדת סף הרעש

לדברי רש"ת, סף הרעש בשעות הבוקר אמור לרדת ב-3 דציבלים באמצעות הגבלת המראת מטוסים כבדים בחצי השעה הראשונה לפתיחת נתב"ג לפעילות. גם הפסקת הפעילות בלילה הפכה תקנה שלפיה בין 01:40 ועד 05:40 לא יהיו המראות בנתב"ג (4:50 קיץ, 5:20 חורף).

סיום פרויקט המסלולים מאפשר הסעת מטוסים על מסלולי הסעה מהירים ומקוצרים, בממוצע בין 7 לבין 10 דקות. קיצור זמן ההסעה הוא משמעותי מבחינה כלכלית עבור חברות התעופה שמטוסיהן ישרפו פחות דלק בהליך ההסעה, ויש לכך גם משמעות דרמטית בהקשר של איכות הסביבה.

"שלב נוסף ביישום השמים הפתוחים"

שר התחבורה ישראל כץ חונך את מסלול 21, לצידו מימין: שמאול זכאי, עובדיה עלי ומצד שמאל יעקב גנות וגיורא רום. צילום: רש"ת
שר התחבורה ישראל כץ חונך את מסלול 21, לצידו מימין: שמאול זכאי, עובדיה עלי ומצד שמאל: יעקב גנות וגיורא רום. צילום: רש"ת

שר התחבורה ישראל כץ, שגזר את סרט פתיחת מסלול 21, כשברקע התזו כבאות נתב"ג סילוני מים על מטוס אל על ציין, כי "פתיחת המסלול היום ושדרוג המסלולים מביא לסיומו של פרויקט ייחודי אשר הובלתי בתהליך קבלת ההחלטות לפני יותר מארבע שנים, כחלק משיפור משמעותי במצב הבטיחות והגדלת הקיבולת של נתב"ג. זהו שלב נוסף ביישום השמיים הפתוחים בתחרות הוגנת ליותר יעדי טיסה, יותר חברות תעופה ובהכפלת התנועה האווירית. קיימת עלייה במספר הטיסות והנוסעים וזהו חלק ממהפך המחירים המאפשר לטוס במחירי תחרות השווים לכל כיס".

עובדיה עלי, יו"ר מועצת רש"ת ציין, כי " סיום שדרוג המסלולים זהו שלב נוסף במחויבות של רשות שדות התעופה לאזרחי ישראלי ולמיליוני התיירים הבאים בשעריה. הגדלת תשתיות התעופה, שיפור הבטיחות, איזון חלוקת הרעש בין יישובי הסביבה ושיפור השרות עמדו לנגד עינינו שיצאנו לפרויקט מורכב זה – וזאת ביצענו".

מנכ"ל רש"ת, יעקב גנות ציין, כי "שדרוג מערך המסלולים בנתב"ג הינו פרויקט תשתיות מהמורכבים שידעה מדינת ישראל המשפר דרמתית את בטיחות התעופה תוך הגדלת קיבולת המטוסים ואפשרות נחיתות והמראות מטוסים בו זמנית בנתב"ג".

"שנת בשורה לצרכן הישראלי"

שמואל זכאי מנהל נמל התעופה בן גוריון ציין, כי "מבחינת תשתיות אוויריות שדרוג מערך המסלולים בנתב"ג מהווה את פרויקט הבטיחות החשוב ביותר ב-60 השנים האחרונות בתעופה הישראלית. שנת 2014 הינה השנה החשובה ביותר בתולדות התעופה האזרחית במדינת ישראל, שנת בשורה לתעופה האזרחית בישראל . זו גם שנת בשורה לצרכן הישראלי שתהיה לו זכות בחירה של מגוון טיסות במגוון רחב יותר של מחירים ויותר אפשרויות לטוס ממדינת ישראל ואליה. נמל התעופה בן גוריון הוא שער הכניסה לישראל והשדה הבינלאומי היחיד במדינת ישראל כשזהו הפרויקט המשמעותי ביותר שנעשה בנתב"ג בעשור האחרון המאפשר הגדלת התנועה האווירית ובצורה בטוחה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן